|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Automat alla dagar i veckan! Dieselmotorn har ju ett snävare varvtalsregister så att glädjen med att varva ur den försvinner. Dieseln har ju maxvrid inom samma varvtalsområde som det som automatlådan strävar efter att hålla vilket gör att bilen svarar mycket snabbare än kombinationen automat med bensinmotor. Synd att den 8-växlade automaten som vi har i F10:an inte finns till E90, där hänger ingen förare med manuell låda med. |
|
|
Kanon med alla funderingar och åsikter! Ang automat är jag ganska säker på att det är det som gäller.. tänkte ju det när jag körde den att, hur ska man hinna med att växla för att inte tappa ladd och hitta rätt varvtal.. för den har ju inte sååå brett register direkt även om jag tyckte den kändes väldigt "villig" för att vara en diesel... Kan tänka mig att det är stor skillnad med 6:an om man har manuell, för den varvar väl mer?... men blir det 320 blir det med all säkerhet även automat.. Förresten.. vad är det för autolåda i 320d? är det samma som i 325? för då borde man väl våga sig på ett steg 1 iaf och skrämma upp den lite :) fortsätt gärna skriva vad ni tycker! som sagt kanon med olika åsikter! |
|
| Steaman: kunde inte sagt det bättre. 8växellådan kommer definitivt i en framtida 3 serie. | |
hallgren |
Milhouse du hörde rätt, maila om du är intresserad: mattias.hallgrenSNABELhotmail.com |
| Satsa på 325, roligare och trevligare med en 6a. Jag har en ny 318dT -11 och det är en helt annan karaktär gentemot min tidigare 320iT -03 och 320i -97. Blir nog minst 325 vid byte om 3 år.. :D hehe | |
|
Mitt tips är kör en 325d innan du bestämmer dig. Diesel sexan är så mycket mer motor än 4an som sitter i 320d. Men visst är det skillnad på förbrukning, körde göteborg - stockholm i normal motorvägsfart och fick ett snitt på 0,65. Körde min 120d på en tur genom danmark i ganska högt tempo 110-160km/h och fick ett snitt på 0,53. Totala snittet låg på 0,63 mot 0,85. Visserligen va detta en 120d (163hk) -07 och en 330d -07. |
|
|
Jag säger såhär. Vill du ha en REDIGT körglad och trevlig bil som går att köra billigt? Välj en 325d Manuell. Vill du ha en bil att pendla med mellan Punkt A och Punkt B? Välj en 320d med valfri låda. Jag har haft två BMW 325d (en -08 och en -10) med chipp. Och att kunna åka jämt med en M3 E46 från låga farter lååångt upp över tillåten hastighet, och samtidigt köra på ett snitt på 0.62 liter per mil är helt otroligt. Båda min 325d's hamnade på snitt 0.62-0.63 liter per mil. Självklart med stora breda hjul och en rejält för tung högerfot - så den går att köra billigare. Om du blev förtjust i en 320d. Provkör då en 325d med manuell (!!!) låda. Den är redigt skoj! |
|
|
Vid nybilsköp så kan man förstå varför folk köper 318d och 320d men vid begagnadköp så är ju priskillnaden väldigt liten med tanke på hur välutrustade 325/330 ofta är. Nån tusing dyrare skatt på 330, nån dl mer i förbrukning, men vad spelar det för nån roll på bilar som värdeminskar 5000 kr+ i månaden... När man ändå ska köpa en ganska dyr bil behöver man ju inte snåla de sista tusenlapparn på en liten slö motor. För mig känns 330d som den utlimata allroundbilen, grym prestanda och familje och pendlarbil i samma skal! Har ägt några Audi RS2 innan och den är ju riktigt snabb och kombibil i all ära, men underhåll och bränslekostnad enorm! Tror nästan att 330d optimerad är snabbare än en orginal RS2:-) NIkeMaN: WORD! |
|
|
Hej, jag bor i Oslo och kör en del här omkring, dock är det väldigt lugn körning på 60-80-100. Under ett års tid har jag legat stabilt på 0.53-0.55. Detta är bekräftad förbrukning. Nämnas bör att jag kör med ESS steg 2 290hk. 325d är en riktigt bra motor, och trimmad så är den faktiskt snabbare än standard 335d. Min är då en manuell. Lycka till |
|
|
Tror ni 325D med 290 hk (om dom hk finns där) kör ifrån 335D, nån som testat? ESS och V-tech levererar ju nog 290 hk som dom påstår, har stor respekt för båda. Frågan är om 335D drar ifrån i högre farter? |
|
|
Varför skulle 335d dra ifrån i högre farter? Om en chippad 325d levererar 290hk så är det ju mer än 335d 286hk. Luftmotståndet är nog detsamma för båda. __________ Mvh Grelle |
|
|
Det skiljer väl i utväxling mellan dessa så att viss skillnad i mycket hög fart lär det väl vara. |
|
| Jag har testat mer än en gång, inte bara att det är mer effekt, 335d har alltid automat också vilket borde få den att tappa lite. | |
|
Det beror på hur effektkurvan ser ut. Men om 325d (trimmad) har samma form på effektkurvan men starkare så gör den ca 230km/h på sexan vid maxeffekt. Om den inte dör av helt därefter så borde den kunna fortsätta till 250km/h utan att bli efter en 335d. 335d har når sin maxeffekt vid ca 270km/h på sexans växel och ospärrad skulle alltså en 335d köra ifrån en 325d i hög fart (maxfart). Men det betyder ju också att 325 kan ha en lite mer tacksam utväxling upp till 230km/h. Kombinerar man det med högre effekt så tycker jag det tyder på att den är snabbast dit i alla fall. __________ Mvh Grelle |
|
| Det låter troligt, har inte dragit över 250 mot någon. Men jag har kört 270 mätarfart med min. 325 är ju dessutom lättare speciellt som coupe. | |
Verdi |
Grelle, Men då får du väl köra 335:an på 5:ans växel istället då (upp till 230). Det är ju därför man har en växellåda. ;) Däremot blir man ju begränsad av maxvarvet om 325:an är lägre utväxlad. Fast det borde ske vid en så pass hög hastighet att det saknar all praktisk relevans. |
Rob74 |
Hej, Har en 325d -07 och det är en fantastisk motor, ångrar inte ett dugg att jag valde den. Dock så vet jag inte om jag behöver en mjukvaruuppdatering (har frågat om detta i en annan tråd) då jag aldrig kommit under 0.7 - i snitt, vilket de flesta verkar göra. Utöver det visar min färddator glädjesiffror vad det gäller förbrukningen, skiljer 0,05-0,06 ungefär mot verkliga siffror. /Robban |
|
Verdi, helt klart kan man växla. Men nu vet jag inte var 335d har sitt varvtalsstopp men vid effektoppen på femte växeln gör den ca 215km/h. Så om man ska dra i höga farter, mellan 200-250km/h så kommer 335d att spendera större delen av tiden på sjätte växeln. Den kan så klart ligga på femte växeln efter effekten nåt sin topp men det kan vara så att effekten går ner så kraftigt att det är lika bra att växla upp. Det jag ville visa var att i mina ögon har 335d inte någon överlägsen utväxling upp till 250km/h som gör att den ska vara snabbare i högre farter. Utan snarare är det så att utväxla en bil högre än den hastighet den maximalt kan nå ( jag antar att spärren är kvar) ger sämre prestanda, förutsatt att man kommer behöva göra lika många växlingar. 325d utväxling tillåter den att göra 250km/h på sjätte växeln. __________ Mvh Grelle |
|
|
Visst vet jag att 290 hk är 4 fler än 286... Det jag menade är hur och när dessa hk kommer... Borde inte en trimmad 325D med 290 hk ha ett mycket kort register jämfört med 335D? Visst, den peakar säkert kring 290 hk men medeleffekten? Någon kunnig? |
|
|
Max hk har du mellan 3300 och 4300rpm, skiljer säkert något mellan olika tuners. 335d går troligen att dra något längre, gissar att det inte är någon ide att dra den förbi 4500 strecket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.