AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.384

Luft i kylaren please help me

Sida 1 av 2
Hej !!

Nu börjar man tappa hoppet på bmw tar aldrig slut eländet

jag skulle ner o ombesikta bilen så jag tvättar av bilen utvändigt o spolar under bilen med högtryck. sen skruvar jag bort locket till kylare o kollar glykolen, är självklart tryck i den så det bubblar ju över o pyser o har sig.

Sen åker ja till bilprovningen då precis innan så går bilen upp på rött i temp misstänker då luft i systemet slangen var vid detta tillfälle stenhård fylld med vatten.

jag försöker mig då på att lufta kylaren skruvar av locket fyller på vatten o lossar på luft skruven då detta ej funkade hade ja bilen igång o skruva ur luft skruven helt fortfarande går den upp till rött o nu får jag ingent vatten alls i kylarslangen den är helt tom i vatten

får alltså nu ej nått vatten alls i slangen

snälla hur ska jag göra jag antar att jag har tok luftat helt fel

bilen är en 525 1992 aut M50 utan vanos
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fronten i så brant uppförsbacke som möjligt, kupévärmen på full värme och halv fläkthastighet, luftskruven öppen. Motorn på tomgång och sedan fyller du på med glykolblandat vatten succesivt vartefter nivån sjunker i exp.kärlet.
När nivån är hyffsat stabil och det slutar komma luft ur luftningsskruven och bara kommer kylarvätska, varvar du till motorn några gånger och stänger sedan luftskruven och fyller på det sista i exp.kärlet.
Därefter låter du bilen stå avstängd med fronten i uppförsbacke en stund (gärna över natten) och kontrollerar/fyller på exp.kärlet igen.
Kör en ordentlig runda och låt motorn svalna - kontrollera exp.kärlets nivå och fyll på vid behov.
Ha ett öga på nivån i exp.kärlet de följande dagarna och fyll på vid behov...klart!

Glöm inte bort kupe-värmen, den är viktig för att öppna alla ventiler!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fronten i så brant uppförsbacke som möjligt, kupévärmen på full värme och halv fläkthastighet, luftskruven öppen. Motorn på tomgång och sedan fyller du på med glykolblandat vatten succesivt vartefter nivån sjunker i exp.kärlet.
När nivån är hyffsat stabil och det slutar komma luft ur luftningsskruven och bara kommer kylarvätska, varvar du till motorn några gånger och stänger sedan luftskruven och fyller på det sista i exp.kärlet.
Därefter låter du bilen stå avstängd med fronten i uppförsbacke en stund (gärna över natten) och kontrollerar/fyller på exp.kärlet igen.
Kör en ordentlig runda och låt motorn svalna - kontrollera exp.kärlets nivå och fyll på vid behov.
Ha ett öga på nivån i exp.kärlet de följande dagarna och fyll på vid behov...klart!

Glöm inte bort kupe-värmen, den är viktig för att öppna alla ventiler!

Mvh
Johan B

problemet är att jag inte har nån brant backe nära där jag bor

och jag kan köra max 3 kilometer sen går den till rött finsn det inget sätt som ja kan göra det halvdant då så ja klarar mig till en backe

please
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan du inte bygga en ramp eller liknande? Kanske ställa framaxeln på pallbockar!?

Behöver inte vara jättebrant, utan tanken är att luften lättare skall finna vägen till luftskruvens öppning.

Mvh
Johan B

ja det blir bökigt men ja måste hitta på något
jag ska alltså bara skruva upp luftskruven några varv ej upp den helt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skall inte behöva lossa skruven helt - kolla bara så den inte blir så lös att den plötsligt flyger iväg....

Mvh
Johan B

fan att det ska krångla topplocks packningen på den var bytt i augusti o kylaren är bytt också

Men jag får väl försöka få upp den på pallbockar då imorgon hoppas jag får tryck i systemet igen
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
ett sätt att få igång ciruklationen kan vara att lossa den övre kylslangen o fylla på vätska där tills det är fullt i motor/slangen och sedan montera tillbaka o försöka lufta..
det ska jag testa tack för tipset
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Du kan ha råkat ut för ett "standardfel" som finns på de där motorerna, nämligen att vattenpumpens skovelhjul har lossnat från axeln!
Från början var pumpens skovelhjul av plast, och när det åldras kan det helt enkelt släppa så det slirar på axeln. Då pumpar det inget vidare....
De nya pumparna har skovelhjul av metall, som inte riskerar att lossna.
ja men allt började imorse efter ja hade lossat på kylar locket kan det ha pajat bara så där
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det troligaste är ju luft i kylsystemet, men det som verkar konstigt är att det inte kommer vatten i kylarslangen - det kan ju vara så, att luftningen misslyckas för att vattenpumpen "slirar".
Köp en ny o-ring till vattenpumpen (reservdelsnr 11511711484, kostar 15-20 kr) och ta bort vattenpumpen och kolla! Har den skovelhjul av metall och verkar OK är det bara att sätta tillbaka den, har den skovelhjul av plast bör du byta den även om skovelhjulet sitter fast - det kommer att lossna, förr eller senare!
förlåt en dum fråga men vart sitter vattenpumpem på denna har du n¨ån bild på den

jag är allstå inte bosse bildoktor
innan luftningen så kom det alltså vatten till slangen så ja har ju luftat helt fel
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Motorfläkten sitter framtill på vattenpumpen. En bild på hur själva vattenpumpen ser ut finns på Länk - det är nr 1 på bilden (o-ringen är nr 2, och är det som tätar runt vattenpumpen).
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Det kan mycket väl vara vattenpumpen som pajat under lustiga omständigheter.. Konstigare sammanträffanden har inträffat.

Testa att fylla i slangen som jag skrev fungerar inte detta så kolla vattenpumpen. Åker man omkring med vattenpumpen med plasthjul så är det som en tickande bomb.

Som "gunnare" skriver så kommer den att lossa förr eller senare o börjar bilen koka så kan det bli topplockspackning eller toppen som går åt pipan.

Var det mycket vatten som rann ut när du öppnade kyl locket?
Nej inte så mycke vatten rann ut
Nu fick jag fart på det var tydligen luft eller stopp i kylaren

Jag hällde i rent koncentrerat glykol lossa övre slangen o hällde rakt ner i den. av med kylar locket losa luft skruven lät den gå på tomgång tills den vart för varmstängde av hällde på nytt i glykol rakt ner i slangen o fyllde upp kylaren....åkte sen en sväng o biff så var allt bra

så om det var en is propp eller luft det vet jag inte

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.