AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.728

Lätta en M5 E39

Sida 2 av 3
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Inte väger originalhuven några50 kilo! Har själv en Vorsteiner kolfiberhuv däremot som är lätt. Tubisystemet som jag har är oxå litet lättare än originalet. 50 hk mer blir ju superbt och vi väntar på testresultaten. M5an är ju lika billig som en bättre begagnad Golf numera så det är bara att testa loss. Kör hårt Sango. Betr. priser så är Evolves system billigare än Supersprints tokdyra system! (+betydligt bättre, sorry!)
BMW M5 E39 på 1340 kg: Länk
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
har kollat emot bmw som säger 47kg, men vad vet jag.

vart handlar man evolves system biligare än ett supersprint? mycket intressant då jag kollat en del och kommit fram till att supersprint är billigast i svenska kronor mätt.
Evolve och öven ÅF för SS (ameirkanska och engelska) finns på m5board.
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
så vart hittar man evolves system i sverige till bästa pris?
att skicka ett helt system över vattnet är inte någon billig historia(speciellt inte privat) och momsen kan man ju kallt räkna med..
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Länk

enligt evolve själva verkar dom ligga ungefär 6000:- över supersprint. men dom kanske har sänkt priset senare i tråden, orkar inte läsa :p
huv utan tillbehör väger knappt 22kg.

Supersprint visar dynocharts på 13 hästars vinst med deras system...

Däremot grenrören lär hämma en hel del, det är samma som sitter på 540 om jag inte minns fel.

Johan S
NS 8.29
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
då har jag förstått det helt fel, men det handlar fortfarande om ca 100kg.
13hk, är det med krysspipan och slutburkar endast kanske? med headers, racekattar och mappning så lär den siffran krypa upp en hel del med tanke på att krysspipa+slutburkar ger i princip 0.. bortsett från det ljusår skönare ljudet. :)
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Grenrörsbyte ger mest. Finns ett nytt insug nu (Evolve - utvecklat av Raikku aka vantaam på M5board), lär ge flera hk, hur det nu är med det.
Hursomhelt finns tyvärr inga billiga lösningar när det gäller M5.
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
jag slog till på active autowerke CAI som enligt dynotester ska ge 25hk/50nm (nåväl).
jag köpte det mest för coolhetsfaktorn men många bäckar små..
Mitt kompletta system på M5 med Superpsrint gav 30 hk utan ECU, dyno samma dag före och efter ändring

Det var väldigt skillnad.
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
vad jag läst så rekommenderas det starkt att mappa bilen efter headerbyte för att feta på blandningen. det headers gör är ju egentligen att förbättra flödet. (=mer luft)
låter logiskt för mig iaf.

borttagen fartspärr, lägre förbrukning och mer effekt är ju andra fördelar.
Deora
Länk i den länken så kan du kolla vad alla delar i bmw:n väger,,, å skapa dig en uppfattning om vad man kan banta bort/lätta,,, förövrigt så väger motorhuven 21.66kg :P
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Deora: Som svar på ditt inlägg.
"då har jag förstått det helt fel, men det handlar fortfarande om ca 100kg."

Vill man slänga ut ytterligare ca 16k så byter man dörrsidor också och då är man uppe i knappt 150kg bantning iaf, ursäkta skarvningen, 135-140kg.

Skiter man sen i komfort och ljudnivå(som jag inte gör) så blir bantningen billigare och då är en bantning på 250kg inget problem vilket då betyder att man är under vikten på en M3a. Men som många skrivit tidigare så tappar man ju grejen med att köra M5 för då finns bättre alternativ.

Frågan är väl egentligen hur mycket man tycker att man har råd att lägga på en 10 år gammal vagn. Är pengar ett mindre problem så tycker jag att man ska gå hela vägen för precis som trådskaparen skrev så vore det sjukt ballt med en M5 som åker ifrån en M3 men fortfarande har någorlunda komfort.
En M3:a åker man ju ifrån med bilen full av packning:)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
eh? huven väger inte 50 kilo, snarare 25....

men med mitt widebodykit som är till salu så sparar du ytterligare 50-60 kilo :-)
Deora
att banta bort lite kilo på m5:an är inte speciellt svårt,,, det svåra är ju att göra de snyggt så de inte syns,, men vill man skippa komfort så är det ju inge större svårigheter :D
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
haha, är det bara jag eller ekar det i den här tråden?

540is:
finns det någon Möjlighet att få ditt widebodykit lite mindre wide? :)
en m5 kan man ju lätta 400kg utan att blinka. de delar ju dörrar med vilken e39 som hellst så det är ju bara att kapa friskt. ut med rutorna och i med plast, golvmattan väger garanterat 25kg. den vägde 22 på en e30 när jag vagde iaf. och för att inte snacka om vad en Navi med kablage osv väger. om nu bilen är utrustad med det.

lättning gör så mycket att folk inte fattar det. jag har själv en audi på 1000kg och 500hk. den åker ifrån mycket.

läste en uträkning om att 3 passagerare i bilen på 75kg gör att man skulle behöva 150hk extra för att ha identisk accelerationsprestanda som om de personerna inte varit med.

jämför gärna när en 321hk m3 med fullsatt bil drar mot en bmw 328 med 193hk. då förstår man vad extra vikt gör.

sen att det kanske är att skända en m5 det är ju bara upp till en själv att bedömma. kan plånboken köpa en m5 som man sedan gör väldigt oattraktiv på begagnatmarknaden så är det bara att köra på.
Häng på denna! Sen är det bara att visa var skåpet ska stå:D

Vill ha!!!!!!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.