AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.726

Lätta en M5 E39

Sida 1 av 3
Tanken slog mig idag hur mycket bättre prestanda man skulle få ut om man lättade bilen på allt onödigt och bara satte in 4st lätta sportstolar istället.
Jag mena originalstolar och baksäte lär ju väga en del.
Kanske kolfiberhuv och lättare fälgar ni är med på vad jag menar.
Någon som har hört någon som gjort något sådant? Och vad tycker ni själva om en sådan ide?
Idén suger hästballe om du frågar mig och det gjorde du....
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Såklart du kommer spara vikt .

Men är en 4 dörrars familjebil bästa vägen att gå om det är en sådan bil du är ute efter ?

Kanske bättre att lätta någon mindre sportbil eller liknande ?
Tror det kommer kännas konstigt med en "skalad" E39

Säger som alla andra..

Sälj den och köp en e46 m3 och börja lätta där :)
Vem vill inte se Qraftwerket i repris? Fast utan inredning denna gång...

Mvh Philip
Philip: Vadå, vill du se qraftverket igen? Nej tack!!
Gillar du Thollanders bilar också eller?
Edit: W samt :-)
Som sagt det var tanken som slog mig förmodligen inget som kommer bli verklighet.
Men frågan är om det inte skulle bli lite fräckt ändå.
Och jag anser att det är så många som strippar och lättar m3or e46 så det vore nog lite coolare med en m5a som är strippad den har ju dessutom större motor och mer häst en m3an så det skulle säkert bli helt galet! :)
Gör det som känns rätt!

Mvh Philip
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Om du nu ska göra det så gör det så att du kan återställa allt till orginal om det skulle behövas, kan tänka mig att man tröttnar på det efter ett tag :)
låter faktist som ett riktigt intressant projekt även om jag personligen skulle satsa på en m3 e46.. finns ju en massa ombyggda m3 e36 sedan så varför inte.. såhär är det, det är din bil och det är du som ska ha den så gör det som känns rätt.. det är itne svårare än så.. kolfiberhuv,kolfiberbaklucka, avgassystem i titan eller nåt, lättare stolar samt lättare fälgar borde göra susen
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tycker inte det låter som en strålande ide´.
Personligen tycker jag hela poängen med M5e39 är ett den är snabb och bekväm.

Vill man åka snabbare utan komfort finns det många andra bilar att välja på.

Men det fanns/finns(?) en riktigt cool röd M5e34 som är lättat och trimmad som bla kördes på BMWSC träffar. Någon vet säkert mer.

Sen finns det även denna M5e34 som verkar bli riktigt seriös med s62b50 V8:an: Länk
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Finns en del som gjort detta. Bla en fransos som använder den till drifting. Artikel för ett par år sedan i Engelsk BMW-tidning, dessutom en del på andra forum. Föredrar att ha en M5a som bekväm Autobahn-express.
Kolfibergrejor finns det gott om till M5, men det kostar!
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Här kan du läsa litet mer:
Länk
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Jag har också tänkt i dom banorna och om man byter huv, tak och baklucka till kolfiber så får man bort ca 80kg. byter man sen hela avgassystemet så är man uppe i knappa 140kg och det märks klart och tydligt i en m5a. sen att batteriet väger 35 och kan bytas ut till ett på 5kg gör några extra kg(funkar väl om man ställer in bilen under vintern). allt kostar ju men jag kommer nog gå den vägen, avgassystemet är dyrast och då får man också 50hk till.
jag har precis köpt rubbet för ett helt nytt chassie och kalluftsintaget som jag fått hem med en mappning så börjar man närma sig 400hk på bakhjulen och då lär dom där 140kg kännas ännu lite mer utan att man tumat på komfort.

mina tankar.
Avgassystem som ger 50 hästar och sparar 60 kilo låter verkligen häftigt..

Johan S
NS 8.29
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
ett fullt supersprint ger ca 50hk och tillsammans med ett nytt luftinsug och en mappning så.

en annan häftig grej ang avgassystemet är att det kostar MINST 50000:-
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Syra doppa hela karossen och sätt på magnesium fälgar skit i lacken också när jag tänker på det :-))))))

Ha deT
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Synd att du inte väntade på Evolves kompletta system med extraktogrenrör, racekattar och avgas. Med mappning är det betydligt bättre än Supersprint över hela varvregistret. Supersprint dippar ju i början av varvtalet viklet Evolve inte gör. + betydligt bättre arbete... Riv ut all inrening också o sätt in ett par kolfiberstolar. Mattor ljudisolering, kasta!
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
problemet är att ni pratar om att lätta några gram hit och dit (vilket jag själv förstår inte gör någon skillnad) och på kuppen så lyckas ni vara relativt otrevliga.
faktum är ju att huven tex väger ca 50kg och kan bytas till en kolfiber på 8kg för ca 7000:-. är ni inte intresserade så skit i det, jag försöker bara bidra med tankar till vad trådskaparen frågar efter och om ni tror att en 150kg lättare m5 inte kör ifrån en i originalutförande så undrar jag, har ni någonsin testat att köra skiten ur era vagnar med 3 pers i baksätet och sen jämföra med bara en passagerare bredvid? skillnaden är ett fatum frågan är bara hur mycket pengar man vill lägga ner. visst för 1milj så kan man byta alla delar till titanium, skita i att lacka en kolfiberkaross och köpa fälgar i magnesium och använda andra NASAmaterial men en 150kg bantning är ändå något man kan göra för relativt överkomliga summor.

bantar man 150kg så är man nämre en m3 i vikt än en m5.

vi får se vem som är snabbast i vår helt enkelt. :)
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Tjena!

Här har ni en som gjort något liknande.

Länk

Fult eller snyggt får ju var och en bedömma själv...

Lite högt pris kanske.

Mvh Jimmy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.