AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.704

okey att köpa "långmilade" E46:or?

Sida 1 av 2
ha
12
hablam
BMW 520i - 92
hej planerna kring en "ny" bil har börjat komma upp på mattan igen och nu undrar jag vad ni tror om E46 när dom gått runt 20000-25000 mil? visst det beror ju på skötsel å så såklart men tror ni det är nått problem ifall dom vart servade riktigt? har ju en E34 nu som gått 30000 å den går som en klocka. men E46 e ju lite nyare men dessa motorer kanske går fint länge endå?:) MVH Marcus
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Hur långt är ett snöre?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, min E46:a har gått nästan 30000mil och har inte ett missljud i motorn (eller övriga drivlinan) - spinner lika fint som när den var ny och drar ingen olja! (Jag vet att alla motorer drar lite olja, men den drar så lite att jag aldrig behövt fylla på olja mellan oljebytena efter de första 1500 milen då motorn kördes in och drog en liter på den sträckan.)

Den har iofs gått mycket långkörning och har motorvärmare som används då det finns elutag (bland annat hemma) samt den har fått oljebyte en gång mellan varje ordinarie service och har alltid fått högkvalitativ syntetolja.

Skötseln gör stor skillnad!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ha
12
hablam
BMW 520i - 92
tack för den johan b det va typ nått sånt svar jag sökte:) farsan e skeptisk för han vill att jag typ ska köpa nått som gått 11000 mil. men den budget finns inte hos en 19 åring som just skaffat jobb. skötsel är ju den stora grejen. e den god så brukar bilen gå i en evighet:) tack för svar ge gärna fler!:D
vet ej om jag fått fel bild av bmw:s motorer men det känns som om 6:orna kan gå hur långt som hellst medans 4:orna inte håller lika bra.. håller någon med? så med min logik så tycker jag att du ska satsa på 320 323 eller 328.. hur stor är din budget.. tror ej det skiljer så mycket i pris mellan en bil som gått 17-18 tusen mil och en som gått 25+.. det kan nog vara värt att investera i en som gått mindre även om den kostar 5-10tusen mer
Länk kolalde ltie snabbt och såg bland annat denna.. har ej studerat den så mycket men känns som ett helt okej pris.. vad är din budget?? en e36:a av samma årsmodell går att få i bra skick för riktigt bra priser
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Hej, jag har en 320 Touring -01 som har gått ca 18'. Inga större problem med just motorn under de 4 år som jag har haft bilen. Har bytt 2 tändspolar utöver ordinarie service. Sedan har det blivit
en hel del som inte har med motorn att göra: nya bakbromsar, ny drivaxel till baktorkaren, vattenpump, kylare, expansionskärl.

Enligt Wölkes Bil i Gbg (BMW-verkstad) så har 2.2-liters sexan rykte om sig att "gå långt".
Jag märker ingen skillnad på motor vid 12.700 mil (inköp) eller nu vid närmare 18.000 mil.

ha
12
hablam
BMW 520i - 92
ja budgeten e runt 40-50000:) de e just 6:orna jag kollar på. är helt kär i dessa motorer:) de blir nog till att åka å köpa en 3 serie fram i sommar/höst!:D tack för alla seriösa svar!:)
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Ja den röda såg ju trevlig ut. Se också till att du får någorlunda rätt utrustning.
Sportstolarna till e46 är t ex ovärderliga. Viktigare än extremt stora hjul t ex.

Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
håller med jopp, en e46a utan sportstolar kommer inte till sin rätta :)
Håller med Johan B. Har bara servicarna gjorts, så är det mer eller mindre inga problem. Min egen har gått 18000 nu och den går hur bra som helst. Har inte haft några problem alls. Visst finns det måndags exemplar, men hittar du en som känns bra, så bara slå till. Tror även ibland att det kan vara bra med lite mer mer, så är de av med alla barnsjukdomar. Vid de milen är det mer bara slitage delar som kan behöva bytas.

Det som jag mest kan tänka mig du ska kolla lite extra på vid de miltalen är väl kopplingen.
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Har köpt en 330 e46 nyligen som gått nästan 27.000mil...Har aldrig varit så nöjd me en bil.Har tidigare bara kört 5 o 7-serie...har ägt många olika bilar tidigare men denna både känns bra o ser bra ut...

superman
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Kan bara hålla med.. Våran har visserligen bara gått 16.000 mil, men den känns like tightoch fint som för 10.000 mil sedan. Nu är det dock dags att köra in dn på en rjäl rekond eftersom vårdandet varit lite eftersatt, men allt det mekaniska funkar som det ska.

Håller med om sportstolarna, man sitter MYCKET skönare i dem än de vanliga. Våran har Comfort & Advantage paketen, vilket jag tycker är minimum, skulle gärna vilja ha Xenon och HiFi ljud men det går ändå. :)

//amullo
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
325an (E46-01) i min profil rullade som tjänstebil och mätaren stod på 40.000mil när den såldes, den var fräsch och det kändes inte som om den rullat hälften av vad mätaren visade vid säljtillfället. Litar fullständigt på kvalitén i E46, 20-25.000 mil känns inte som något att höja ögonbrynen för om bilen fått korrekt service. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
vad säger ni om e36? sista årsmodellerna av e36 var oftast rikligt utrustade(vanligt med m-paket) och det går att få en fin 320-328 för de pengarna. eller till och med en e36 coupe eller vad säger ni??
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Kan rekommendera E36 323/328, 96-98.
Blev lite facelift -97 med betoning på lite.
Stor skillnad på 320 gentemot 323 som har 2.5 lit motor.

"Byta upp sig? Till vad då?"
karlhilding: har haft både e36 och e46 båda 320 samt en e39 523 så har erfarenhet av båda motorerna. 2.5liters motorn är verkligen en pärla och är faktist relativt snål på motorvägen men drar lite för mycket i stan men det går att överleva ehhe :D Länk denna verkar kraftigt prissänkt
ha
12
hablam
BMW 520i - 92
ja det får nog allt bli en E46 då. dom är så förbannat fina!:) 40000 mil å den går än?:D det visar ju att är servicar gjorda riktigt så är det helt enkelt en riktigt bra motor i dessa! 2.5 liters sexan vet jag är underbar! var mest rädd för att elektronik å sådan skulle börja krångla:/ men det verkar ju som sagt inte vara nått problem:)
Ji
3
Jimmy Lindberg
320 d sedan -1999
Jag har en 320 d -99 som har passerat 30000 mil, den går klockrent. Verkar vara en riktigt hållbar dieselmotor. Vet inte om jag skulle våga mig på en bensinare däremot.. då är det viktigt att man känner ägaren/ägarna. Det finns en god devis: Köpa billigt = köpa dyrt. Det brukar straffa sig i slutändan, lika bra att kosta på lite mer än tänkt då kan man köra utan klump i magen =) Lycka till med köpet!

Bayerische Motoren Werke AG
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Min 320 -03 hade gått 23' när jag sålde den, och den var fortfarande fräsch.
Köpte den av min granne som hade haft den i ett par år, endast behövt byta några tändspolar. Jag hade den i ett år och bytte bara ett par länkarmsbussningar för att jag är lite petig :). Dock drog den gärna lite olja, typiskt för M54 motorerna.

Så är bilen bara hyffsat skött är 20 000 mil inget att oroa sig för ;)
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Jag var med och köpte en 320d e46 som gått över 30k mil. Den gick fint. Kanske att stötdämparna var på g att ge sig.
Den var helt rostfri men då ska det tilläggas att den hämtades i tyskland :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.