|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Varför i hela helvete tankar ni 95 för överhuvudtaget |
|
| ...För att min motor går så förbannat dåligt på diesel ;-) | |
|
Lite drygt 2 liter milen vinterntid för en 750 E38 låter helt normalt. Speciellt när den tankas på utspäd bensin den inte är avsedd för. Har för mig att det står i manualen att BMW rekommenderar 98 oktan till den motorn dock så går det att köra på sämre bränsle. Jag kör visserligen aldrig min på vintern eftersom jag inte vill förstöra den med allt salt och skit men har ett snitt på ca 1,6 l/mil enligt datorn bara sommarkörning. Tankar bara V-power. Hälften kortkörningar. Vid längre sommarkörningar på motorväg kommer jag ner strax över litern i jämn motorvägsfart. Med andra ord är dina förbrukningssiffror helt normala eftersom du kör under ogynsamma förhållanden. BMW 4 Life |
|
| Ska börja med att tanka bara 98. | |
|
Ingen förlust i att prova. Om din förbrukning sjunker vid samma sorts körning så att den åtminstonde motsvarar prisskillnaden har du inte förlorat något och ger motorn "bättre" dricka. :-) Skriv gärna hur det gått efter några hela tankar. Jag gissar på att du blir tillräckligt nöjd för att fortsätta med 98. BMW 4 Life |
|
|
Min har dragit (sen uttagen ny nu i somras) drygt 0.85 sommar/höst, och runt 0.84 under vintern. Samma fälgar (17"), orginaldäck sommar, Nokia Hakka7 dubb vinter. Beror väl på att man kör saktare och mer försiktigt under vintern. |
|
|
242, har du RFT-vinterdäck? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag provade lite i somras och min drar definitivt något mindre med 98 oktan. Den känns något piggare också. Om man är ute efter bränsleekonomi så går det dock att dryga ut kassan mer om man blandar 45 liter 95 oktan med 25 liter etanol - den drar något mer och blir något slöare men totalbränslekostnaden blir lägre. Men man sparar nog bara runt 50 kr/tank totalt (-100 vid pumpen och +50 för att den drar mer). :-) Jag har provat en tank 45/25 nu under vintern också och det var inte heller några problem. Nästan så det är att föredra att den blir lite slöare eftersom det ändå är halt och man inte kan gasa som man vill. Frågan är bara hur motorn reagerar på den mixen... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
OM jag får tillbaka min 750 så ska jag börja med 98. (en annan tråd, bilen har blivit "strippad" på delar, skadegörelse) Försäkringsbolaget kanske löser bilen :( Beemoholist javisst! |
|
|
En av mina bekanta har en Saab 95 som går på etanol, 2 år gammal. Nyligen fick Saab byta bränsletanken, alla filter och spridare eftersom allt hade klegat igen på grund av etanolen...det var som mycket gägga i tanken att det var enklare för dom att byta. Frågan är om man vill ha ett sånt bränsle i sin fina BMW överhuvudtaget oavsätt procentsats ? :-) BMW 4 Life |
|
| Oj..jag trodde att etanol var ett "rent" bränsle! | |
|
Frågan är om det verkligen är etanolen som är orsaken. Jag har aldrig hör talas om detta problem tidigare, trots att etanolen har funnits ganska länge. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Finns massor med trådar om symptomen och problemet. Här första bästa som jag gogglat fram: Länk Har inte läst på vad som orsakar det hela men det drabbar tydligen hårdast bilar som bara körs på etanol hela tiden. Hur som helst, ser ingen anledning att tanka en bensinbil med det. BMW 4 Life |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.