AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.723

Mer bensinförbrukning på vintern, fråga?

Sida 1 av 2
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej alla glada!

Jag har snart mätt upp min förbrukning manuellt ( någorlunda) både via bilens dator och nollat trippmätaren, tankat fullt m.m.
Verkar som att bilen (BMW 750 V12 1995) drar oerhört mycket mer bensin.

Har kallstarter (ingen motor, kupè värmare)

Men hur mycket mer ska man acceptera?
Varför drar den mer egentligen, mer bensin går åt vid starten..hmm?
Är inte superhaj på motorer.

Drar era bilar mer på vintern?
Bilen slirar ju mer (har antispinn, antisladd)
så rent logiskt förstår jag om den drar mer..men tycker ändå att den verkar dra för mycket..

Tacksam för svar..

Mvh

Beemoholist javisst!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Min gamla 3.0S från -72 drar under sommartid runt 1,1-1,2 liter milen en viss sträcka (2,5 mil till jobbet) i Gbg-området. För samma sträcka en riktig vinter har jag ofta mätt upp 1,5-2 liter milen i snitt. Och då har jag ändå motorvärmare på innan jag startar hemifrån.

Ett par skäl till att motorer drar mer i kyla är att:
- motorn behöver mer bränsle då den är kall eftersom bränslet lättare kondenserar på tex insugningsrör. Skall motorn då gå måste den få mer bränsle tills den blir varm
- allt i bilen går trögt när bilen är kall. Tex trögflytande olja

Per L
Tja..På vintern har man oftast vinterdäck, dessa brukar ha en mjukare gummiblandning vilket gör att de rullar något trögare, dessutom är det snö/slask på vägen går det ännu lite trögare. Sedan har ju kall luft högre densitet, dvs det krävs mer energi att övervinna luftmotståndet, sen hur mycket detta spelar in egentligen låter jag vara osagt:)! Utöver detta tillkommer det som Per L skrivit.

Jag har själv en "teststräcka" jag jämfört(ca 55mil) vinter kontra sommar. I mitt fall är skillnaden minimal, om någon. Detta beror på att på sommaren är tempot mer "uppskruvat" (kör snabbare!) medans på vintern så brukar man hålla hastighetsbegränsningen bättre, speciellt när det är snorhalt. Är samma sak med den andra "teststräckan" på ca 4 mil, ingen märkbar skillnad. Bilen i fråga är en Passat
Mu
616
Mustang

540iat -94
Automatlådan innehåller ju en stor mängd olja som tar längre tid på vintern att få upp i halka lätt temperatur.
Min 540 tar lätt 1.7 i ren stadskörning vintertid...
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
TACK för alla svar..
Så då är det inget så att säga FEL på min 750?
Började nästan misstänka att det är något fel...

Mustang: ok, jag hade en 540-93 förut, men den kördes bara på sommaren..underbara bilar!!!

Beemoholist javisst!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Skulle vara kul att få veta andra som har E38 750 vad era bilar drar på vintern?

Beemoholist javisst!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Min 740 drar mindre (ca 1/2 dl) nu sedan jag satte på vinterdäck. Kallstarter utan motorvämare varje morgon, kör dock relativt lång sträcka till jobbet ca 2.8 mil.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Min drar också mindre på vintern
Men det är bara för att jag bara har 225-16 på vintern de har inte så mycket rullmotstånd :-)

Ha deT
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Samma här, min drar 0,2 dl mindre på vintern, med all säkerhet för att jag använder smalare däck på vinter.

BMW CS #5206
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min 735:a ser jag knappt någon skillnad mellan sommar o vinterförbrukning, mest som flera redan nämnt beroende på däcksvalet sommartid som är åt det bredare och större hållet..+ att den bilen är otroligt känslig för lite hårdare körning och det kan variera en hel del.
Man kör iofs lugnare på vintern på alla sätt o vis jmf med sommarens "glada dagar"..
Brukar landa kring 1,3- 1,4l/mil överlag året runt mätt från full tank till tom tank med "min körning" s.a.s..
På landsvägen så går det såklart betydligt mindre soppa(under litern går om man vill då).

Däremot så märks en förbrukningsökning på 523:an på vintern, går ca 1dl soppa mer per mil under vintern med liknande blandad körning som sommartid.

Alla motorer förbrukar mer soppa under vintern i "normala fall" pga trögare rullning initialt/kallare kallstart/"slirande" körning etc..
Men däcksvalet har nog en ganska så stor inverkan på totala förbrukningen mellan sommar o vinter OM man har stora variationer i däcksutrustning där.

Mvh Janne.
Sc
35
Schnellfahrer
M5 E34 3,8-92
Ni som hävdar att era bilar förbrukar mindre bränsle på vintern med vinterdäck,har ni tänkt på att det kanske är mindre omkrets på vinterdäcken varvid mätaren visar en given sträcka "längre" än med sommardäck?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min erfarenhet av bilar med lite större motorvolym, 540iAT och M5, är att vid stadskörning och vinterkörning (kallstart + körning kortare sträckor) så sticker förbrukningen uppåt rejält, medan dom vid längre turer i mildare klimat går att köra "nästan" lika snålt som en 525/530.

Samma skillnad kan jag se om jag jämför de två bilar jag har idag. Blir det mycket stadskörning/kortare turer på en tank så kan 530'n lätt ligga 2-3 dl över normal förbrukning medan Golfen ligger på mindre än 1 dl över.

___
//Ulf
Ju fler cylindrar desto högre inre friktion i motorn när den är kall vilket drar upp förbrukningen har jag läst här någonstans
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Nu har jag mätt via "trippmätaren" och full tank...sedan fyllde jag upp tanken och delade..får ett snitt på 2,1 liter!!!

Mycket stadskörning, rödljus, två kallstarter minst per dag...
Jag kör på 95 oktan, kanske ska köra på 98 på vintern?

Beemoholist javisst!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
har 16 tum 235/55 däck nu på vintern, på sommaren 17 tum 235/55...

Beemoholist javisst!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
2.1 liter /mil kan väl inte vara normalt för min v12?
Ok, som sagt kör jag på 95oktan..då drar den lite mer har jag hört..men ändå????

Beemoholist javisst!
Mu
616
Mustang

540iat -94
Hur långt kör du när du kör? kör du så att bilen just blir varm och sen stannar och bilen får kallna ett par timar och sen samma sträcka till baka igen? hur lång är sträckan du kör?
Hu r kallt har det varit?
Min färddatorn visar ca 2 liter nu och jag har en liter mindre volym än du...
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Mustang : Jag kör en ganska kort sträcka varje dag..
Är nog just att bilen blir ordentligt varm.
( Stockholm, från Hägersten till Södermalm)
Ca 1 mil kanske, men med massa rödljus o.s.v.

Har väl varit mellan -5 till - 15 cirka.

Då kanske det inte är något fel..?
Är det med din 540 du har ca 2l/mil?

Beemoholist javisst!
Mu
616
Mustang

540iat -94
Japp med 540:n.. Har dock bara kört 10 mil sen jag tankade och nollade så den sjunker kanske lite innan det är dags att tanka igen men snålt kommer den aldrig att gå. Är ju svårt att komma under 1.5 i ren stadskörning på sommarn, och min stadskörning är ungefär som du skriver att man kör högst en mil sen står man nåra timmar och sen kör tillbaka.

Ja med den körningen och temperaturen är det nog inte så konstigt om förbrukningen blir hög. Dels får ju inte motorn upp temperatur så den slutar gå på kallstartanrikning riktigt och dels hinner automaten inte komma upp i temperarur så den börjar gå lätt, och sen har vi ju bakaxeln som går tyngre än normalt också..
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Schnellfahrer skulle inte tro det pga 45 profil på sommar och 55 profil på vintern sen står bilen inne på vintern eller har motorvärmaren igång
Annars kan det ju vara en tanke

Ha deT
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Tack för alla svar då!
Är inte nöjd med förbrukningen, men vad tusan..kör ju en V12a iallafall :)

Men då vet jag att det inte är något "fel" så att säga...
Bara att tanka och vara glad.

Ska åka norrupp över jul, men då borde förbrukningen gå ner eftersom jag ska eftersträva att hålla jämn gas.
Och då är bilen varm också..kommer köra ca 50 mil i ett svep ( en kaffe paus eller två blir det väl)

Mvh

Tommy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.