AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
22.787

Större garage/lokal gemnsamt i stockholm

Sida 7 av 8
en kollega på jobbet ringde om den lokalen, när han nämnde bilar och garageplatser då var det locket på.
Vilken av lokalerna?
den på johannesfredsvägen.
det står även i annonsen att de inte är intresserad av bilverkstad, detta verkar ha tillkommit efteråt.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Hyresvärdar vill känna att ni som hyresgäster är seriösa.
Momsregistrering krävs.
Ni får även räkna med att betala minst en kvartalshyra i förskott.
Men det är rätt enkelt att räkna fram vad det kostar:

Hyra
Moms
Fastighetsskatt
Värme
Försäkring?
Larm?

Sen kommer vissa hyresvärdar försöka få er att betala gemensamma kostnader, ex sophämtning.
Vårt garage har 37 kvm/2 per bil pga gemensamma utrymmen, man måste exempelvis kunna köra ut sin bil, WC/kaffe är bra.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Krångligt det ska vara.
Varför kan man inte köra samma upplägg som när man hyr en vanlig hyresrätt? du betalar hyran + den el du förbrukar.
Så är det när du ska hyra seriösa lokaler. Bäst hade ju naturligtvis varit att hyra av någon bonde som har en tom lada där det bara krävs lite kontanter i näven varje månad.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Vill inte agera glädjedödare.
Men har praktisk erfarenhet av att driva garage konstellationer.
Bönder har ofta försäkringsavtal som medför att dom inte vill ha massa spring i sina lador.
Dom vill att man ställer in sin bil/båt och att man hämtar den, ingenting mer.
Då hyr vi inte av en sådan.
Jag bor granne med bonde som har upplåtit en lada till bilmeckare. tyvärr är det fullt och har varit så länge. Dom har fått till det riktigt fin genom att klä lokalen och installerat lyft. Men visst måste jag hålla med om att det är sällsynt. Det gäller framförallt att ha kontakter.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Visst är det så Anders. Men på samma gång måste han ju även kunna tex försäkra en viss lada för en annan verksamhet? Alltså att man plockar bort den ifrån hans egen verksamhet på något sätt?
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Haas:

Du har rätt.
Men en annan aspekt kan vara att bonden inte vill ha alltför många besökare då det kan störa den övriga verksamheten.
Av erfarenhet vet jag att de bra lokalerna hyrs ut snabbt och att det gå gäller att vara beredd, den där föreningen ska vara bildad, ngn form av ekonomisk plan bör finnas.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är mera så det känns, att bonden inte vill ha en massa spring som han inte själv kan ha koll på.
Har fått den känslan dom gångerna man hyrt avställningsplats. Att man hellre har en uppställningsplats än ha ett garage då man slipper springet.

Hörrni "pojkar" känns lite som att vi måste ta tag i detta seriöst snart om de ska bli nåt. Vilka som verkligen är med, var vi ska satsa och vad man kan betala.
Annars känns de som vi kan lägga ner dessa planer, kommer ingen vart med nåt inlägg då å...
För vi får nog kolla runt över ett större område om vi ska hitta nåt.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Haas:

Du har rätt, igen.
Om ni vill ha ett garage så ska ni börja med att skapa en momsreggad ekonomisk förening och ha finansiering/budget klar.
Sen kan ni kolla runt.
Money talks, bullshit walks.
Jag är medveten om att mina inlägg i den här tråden kan tolkas som negativa, men jag har gjort det här, vet vad som krävs.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nä men du har väl inte mer än rätt i det du säger.
Så om man ser till hur intresset ser ut just nu, några enstaka personer som håller denna tråd vid liv så känns det inte speciellt aktuellt med att ta tag i någon ekonomisk förening etc..
Som sagt, är fortfarande intresserad om intresset blossar upp igen, men just nu känns det som man får jaga något eget kryp in..
Intresset finns men inte paniken för min del. Jag håller öron och ögon öppna och ser ifall det dyker upp något. Än så länge kan jag använda mitt trånga garage hemma och låna wannabedivers när det behövs mer utrymme:P

Och sen är det ju så att det är någon som alltid får dra lasset om det ska lossna för den stora massan. Känns mer som att du väntar på att någon annan ska ta det ansvaret Haas. Vill du ta detta till nästa nivå så hjälper jag naturligtvis till.
la
10
larsson91
320i -86
525i -93
Jag är väldigt intresserad av att gå med i det här, vill gärna ha ett bättre garage än vad jag har nu. Vilken storlek på garage/lokal är vi ute efter? Jag har lite kontakter jag kan höra med. Vilket område i Stockholm är intressant?

Mvh
Christopher
la
10
larsson91
320i -86
525i -93
Länk

Hittade det här i Arninge när jag googlade lite snabbt, dock ingen aning om pris etc.
Ik
102
Iker
316i -98
Tänkte lyfta tråden och kolla ifall det hänt nått. Vart det några som fick ihop ett garage? Då jag själv e grymt sugen på en garageplats någonstans i stockholm skulle det va kul att dela med ett par BMW entusiaster.

Mvh
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Mycke snack och garanterat ingen verkstad.
Ni som vill ha lokal, samla ihop några kompisar och agera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.