|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
Var ligger smärtgränsen? Verkstadslokal/garage i sthm är runt 800-900 kr/kvm+moms. |
|
| så ca 7500kr/m + moms för 100m2. Fast vi siktar väl liter mer spartanskt gissar jag. | |
|
800-900:-/kvm + moms? vad är de för supergarage du kollar på? :-) Decerto: Vad räkna du ifrån för att få fram den summan? |
|
| 800-900:-/kvm + moms per år / 12 | |
|
Kom på mig själv nu, är ju årshyra det baseras på. Tar tillbaka mitt föregående inlägg :-) Men hur många kvm/bil räknar man på ungefär? |
|
|
Förutom den plats som bilen kräver, 4*5=20, så behöver ni gemensamhetsutrumme och plats för att köra in bilarna. Runt 35 kvm per bil får man nog räkna med, kanske mer beroende på lokalens utformning. |
|
| Sen har ju alla olika behov och krav. en del kanske bara vill ha en plats för att kunna serva sin bil då och då medans andra kanske har en projekt bil stånde hela tiden. | |
|
Så är det ju, men tror dom flesta skulle ha sin plats där och åker dit med bilen när man behöver göra nåt och sen åker därifrån igen. I vilket fall så verkar inte intresset vara så speciellt stort längre. Om det ska bli nåt så måste man vet precis vilka som är intresserad och vad man är villig och betala etc. Att vi nu några enstaka håller denna tråd vid liv och diskuterar lite smått hit och dit ger inte så mycket.Till slut tröttnar vi allihop. Vet inte, min känsla bara... |
|
|
Mitt behov ligger i att kunna ha bilen permanent på mekplats under vintern för att kunna köra större projekt. Jag har idag bilen i mitt garage om ca 30kvm permanent på vintern men tycker det skulle vara trevligt att dela en stor lokal med fler med samma intresse.. Garaget jag har idag räcker till mek, men inget mer. Jag önskar ett garage med egna mekplatser där "medlemmarna" kan gå ihop om däckmaskiner, lyft, mm till den gemensamma yta som avdelas.. |
|
|
Vem ska betala för de platser som ska upplåtas för sporadiskt meckande? Om ni verkligen vill ha ett garage, då är det läge att kolla runt bland entusiaster som är villiga att betala vad det kostar, i mälardalen får man räkna med 2tkr+/månad/plats. Regga en ekonomisk förening, skaffa momsreg, medlemssinsats, jaga. Men att bara snacka är ju enklare... |
|
|
Man hyr självklart sin plats året runt. Om det finns vissa som bara åker till sin plats sporadiskt så är det upp till var och en.. Hyran för respektive plats måste ju självklart betalas även om man inte nyttjar sin plats. Jag skulle lätt lägga 1500:-/mån för en plats, kanske mer om det känns rätt.. Andersk: Är du intresserad av en mekplats? |
|
|
Nej, har för många bilar och försöker samla ihop/sälja av. Håller däremot på och räknar på ett upplägg som omfattar tillgång till meckar samt riktiga verktyg. |
|
| Länk | |
|
Mycket fint,Ringde och kollade pris 1300SEK per kvadrat..Räkna lite grovt då hamnar man på ca 30000SEK i mån ca 360000 om året... Vad tycks? |
|
|
Det blir ca 2700kr var. kanske är lite i överkant? Jag var ute och tog en promenad igår och såg denna lokal som Ekerö energi har brukat tidigare. Där finns en industri/verkstads lokal som ser bra ut. finns även Lagerlokal om man vill ha det lite billigare. Drog iväg ett mail och ska se vad svaret blir. Länk |
|
|
Såg riktigt bra ut, men 2700:- blir för mycket. Ägaren vill ju inte ha någon verksamhetsinriktning på bilverkstad, borde inte vi hamna under den kategorin? eller menar han bara företagsmässigt? Sen är väl inte så stort som 400kvm nödvändigt. Ska bli kul och se vad dom svarar på den andra länken. |
|
|
Fifan för att bo i sthlm, 900kr/kvm +m burr..kallhyra? Här i Motala kan jag få plats i 40 år gamla toppfräsha industrilokaler, inkl värme, inhängnat byggnad, väktarpatrullering för 375kr/kvm +m |
|
|
Nu fick jag svar på mitt mail. svaret löd såhär: Kallhyran för verkstadsdelen ligger på 900 kr/kvm. Innebär att årshyran (fortf. kallhyra) landar på ca. 202 500 kr exkl. moms. Den totala ytan är 225 kvm. Till detta tillkommer uppvärmning och fastighetsskatt. Är du även intresserad av lager/garage/förråd/tvätthallen om ca. 146 kvm? |
|
|
Detta innebär att om vi är 9st får vi 25m2 var och en månadskostad på 1900kr i bas. på detta så är det ju då värme och skatt som nämndes tidigare. Jag är för dåligt insatt för att kunna räkna på dom siffrorna. Men var kan värma ligga på? 60k per år? |
|
| Sen är väl inte 900kr/m2 ristat i sten. det går säkert att göra nått åt det då lokalen står och stått tom ett tag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.