AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.464

Någon med erfarenhet från Paulsson bil AB Helsingborg?

Sida 2 av 2
Det är först till kvarn principen som gäller. Så är fungerar det i regel överallt. Väldigt svårt att avgöra någons intresse via epost. Jag anser att det är bättre att ringa och föra en muntlig konversation än att skicka epost. Epost är så anonymt och det är svårt att förmedla känslor vilket gör det svårare för en säljare att bedöma om personen verkligen är intresserad av köpa eller en snackare.
Chris87: Och inte minst är det avsevärt mycket svårare för en säljare att utnyttja sitt munläder via tangentbordet. Samt det faktum att det kan riskera leda till komplikationer längre fram då såäljaren kan tvingas stå för vad han skrivit eftersom det finns tydligt dokuemnterat :-)
En meningskiljaktighet som denna tråd beskriver, baserat på ett telesamtal, blir inte mer än en ord-mot-ord situation vilket en luttrad säljare naturligtvis vet.
Utan att "döma" Herr Bayer så uppfattar jag av hans dialog att säljaren iaf inte upplevt honom som en "seriös" köpare, dvs en köpare som verkligen tecknar avtal direkt på bilen. Du har ju letat bil ett tag som jag förstått av tidigare trådar och du kanske inte uppfattas som den "klaraste" personen, som en säljare direkt fattar förtroende för och som verkligen köper bilen. Du verkar vela lite fram o tillbaka mellan olika bilmodeller och även när det gäller prutet. Prutare finns det ju ungefär 95% av på nätet och Blocket och alla som säljer känner rätt väl när någon verkligen är intresserad. Att man ex. vis ringer säljaren och inte skickar ett mail typ "vad är det sista pris? " eller "jag bjuder dig xyz kronor vid en snabb och smidig affär" etc etc. Sånt funkar inte, det går helbort när jag säljer något. Är man intresserad seriös så ringer man. Har sålt fem bilar i höst och alla köpare har ringt och sen har det blivit smidiga och snabba affärer.

/Anders
Håller med "Med Känsla" i hans inlägg. Först till kvarn är det som gäller. Bor man långt ifrån bilen så är det en del i förutsättningarna och då är det en ledig dag på jobbet som gäller om man vill förbättra oddsen.
Jag skulle aldrig hålla något utan handpenning. Det är självförvållat av alla oseriösa och veliga köpare.

Flåklypa
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"Hur svårt är det för säljaren att ringa upp och informera den förste spekulanten om att det faktiskt står en spekulant med pengarna i näven och att han får se till att bestämma sig omgående om han skall ha bilen?"

Klart är väl att det skall gå till som ovan. Jag skulle också bli riktigt förbaskad om "mitt objekt" säljs till annan kund om jag inte får chansen att skicka in handpenning.
Förmodligen så gjorde säljaren en bättre affär med den nye kunden och alla är vi människor. Mao den såldes till högstbjudande.

"Byta upp sig? Till vad då?"
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
En släkting är på väg från Ulricehamn för att köpa en BMW i Hbg.
När han är i Gislavedtrakten får han telefon att bilen han skall hämta säljes till annan kund om inte säljaren har handpenning 9.000 inom en timme!!
Och han har 89.000 i fickan. Det är minst 17-18 mil kvar till Hbg och det är en lördagförmiddag. Han ringer mig och är förtvivlad och heligt förbannad för det är den andra bilen hos samma bilfirma som de jäklas med.
Den förste bilen han skulle köpt såldes framför näsan på honom på samma sätt som Herr Bayer refererar till. Men det var INTE Paulsson Bil!!
Egentligen så skulle han inte kollat på fler bilar hos denna bilfirma men de fick in en välskött -96 som passade honom perfekt.
I vilket fall som helst så fixade jag att 9000 kr överlämnades i handen till bilfirman och kvitto på dessa. Efter cirka 45 min var min släkting på plats och hämtade sin BMW men smolk i bägaren så klart.
Kan bara tillägga att ägaren (en trevägskorsning) till bilfirman fick lite gratis semester en tid efteråt och bilfirman fick läggas ner. Den figurerade mycket i Helsingborgs Dagblad för sin skumma bilaffärer med momsfiffel, mätarfiffel mm.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Kan flika in med att jag har lite erfarenhet av Paulssons. Var inne hos dem och tittade på en bil som verkade riktigt fin och passade mina behov. Vi diskuterade pris och inbyte men jag kunde inte bestämma mig då direkt utan var tvungen att återkomma. Några dagar senare hade jag bestämt mig och som tur var hade de bilen kvar. Det gick t.o.m att pruta lite till nu!
Efter någon månad fick jag lite problem med bromsarna, de visade sig att skivorna blivit skeva. P bytte dessa och klossarna utan knorr (15.000 kr!), trots att de egentligen inte ingår i garantin! Ett extra plus var att jag behövde inte köra hela vägen till dem för reparationen utan jag kunde göra den hos min lokala handlare. Så det är lite synd att du inte fick göra affär med P då de enligt mig är väldigt service-minded.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.