AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.462

Någon med erfarenhet från Paulsson bil AB Helsingborg?

Sida 1 av 2
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag hade en affär på G hos dessa Paulssons i Hbg när jag får ett mail sen med att bilen är såld. Riktigt snopet!! Kan gissa att jag blev förbannad!
Allt var klart, jag skulle bara åka ner o göra upp affären, men så har en kollega sålt den. Är det någon som känner till något om dem? Undrar om man har så dålig kommunikation att inte kunna säga att man har en köpare på en bil.

"Riktiga män kör diesel"
Det har säkert uppstått ett missförstånd säljarna imellan.

Jag har bara gott att säga om dom iallafall.

Johan S
NS 8.29
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Köpte min senaste bil där, jag hade då en mycket bra (svarade snabbt på mail) och kompetent säljare.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
grejen med att "hålla en bil" - åt en kund. det är svårt.
avtal skall hållas men hur kan den säljaren vara säker på att du håller ditt ord?
-antingen var det något i din röst eller ngt du sa som gjorde att säljaren inte förmedlade ut till sina kollegor om att bilen är reserverad.. kanske fick han dåliga vibbar utav dig?

jag tror förövrigt att inte en enda säljare som aldrig träffat kunden face-to-face håller en bil åt honom.
det är tufft på bilmarknaden och man tävlar med blocket.se(lägre pris) och andra konkurrenter om kunderna...
risken fanns att du inte gillade ngt på bilen och avstår från hela bilköpet.¨

jag förstår säljaren, vill du köpa bilen får du vara där och kasta fram pengar. precis som med fastigheter & lägenheter.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Residence...jag skulle lägga handpenning på bilen för att bekräfta mitt köp, få kontonummer mm då jag fick mailet med beskedet om att den är såld. Antar att man inte är oseriös om man betalar en summa för att komma dit och fullborda affären en annan dag i veckan. Det är inte kiosken runt hörnet utan 22 mil att köra enkel väg för mig. Antar att du också har ett jobb du måste åka till varje dag, inte sant?

Tror själv det har blivit misskommunikation säljarna emellan och på så sätt har den blivit såld.
Det är bara till att vänta in en ny bil...

"Riktiga män kör diesel"
Visserligen gäller devisen "money talks" men det går utmärkt att hålla en bil till en kund utan att ha möts F2F. Det har jag erfarenheter ifrån både BMW Stockholm och Novation. Dock underlättar det om kunden kan lägga en handpenning för att "boka" bilen eller att man kommer överrerns om att hålla bilen till en viss dag/tid.

En seriös kund markerar tydligt att han ämnar köpa bilen och en seriös säljare kontaktar givetvis kunden om något oförutsägbart inträffat. Tyvärr är verklighetens bilbransh fylld av bägge parter så därför väljer många säljare att kränga så fort de får chansen.

Har erfarenheten av Paulssons hos deras filial i Ängelholm och jag blev inte särkilt imponerad av den säljarens bemötande. Kanske hade jag en dålig dag men det var så illa så jag valde att köpa min nuvarande bil via Förenade Bil i Malmö istället.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Har nu pratat med ett par kompisar som jag beklagat mig över denna händelse och gissa om det till min stora förvåning kom fram att 4-5 av dem också har blivit "blåsta" på exakt samma sätt från båda deras anläggningar, precis så som jag själv blev "blåst", att bilen man tittat på blivit såld fastän man varit överens om allt.

"Riktiga män kör diesel"
Herr Bayer: Som flera andra påpekar här så är det svårt att hålla en bil om man har en annan köpare också. Det jag skulle rekommendera att du hade gjort är förstås att när du hade telefonkontakt och tydligen bestämt dig för att åka ner och köpa bilen, så skulle du förstås ha skrivit ett köpeavtal på den. Bett att de tar fram ett avtal, mailar det till dig och du skriver på, faxar eller scannar avtalet till dem. Du hade kunnat göra någon form av reservation i avtalet, typ att du förbehåller dig en besiktning på plats att bilen är i överensstämmande med säljföretagets beskrivning. Du kan förstås svårligen reservera en bil på annan ort per telefon utan att ha varit där. Med hänsyn till alla som ringer, mailar när det gäller bilaffärer och sen ser hur många som verkligen ÄR KÖPARE, så förstår jag säljföretaget. Det är så väldigt många som mailar och ringer, och sen ändå inte är köpare. Du måste visa en tydlig avsikt att köpa. Avtal, eller möjligen betala handpenning. Men enligt min mening så skulle jag aldrig betala handpenning utan att ha avtal, så det kommer som nummer ett för mig. Jag har gjort otaliga bilaffärer privat och jag skulle aldrig drömma om att hålla en bil till nån per telefonkontakt utan att den personen tecknar avtal och erlägger handpenning. Det fungerar alldeles utmärkt och man eliminerar alla "däcksparkare" "bilkompisar" och allt vad de kallas för i Blocketannonserna. Jag antar att du dessutom inte var "känd" på firman. Annorlunda är om du handlat bil där tidigare och ni har nån "historik" ihop.

/Anders
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Med känsla, jag förstår ditt resonemang, men jag förstår inte att det hänt exakt samma sak mot flera som bara jag personligen känner. En av dem bekanta var till och med på plats i Helsingborg och "lallade runt" i väntan på telefonsamtalet från banken om godkännande av lån. Hur kan man då sälja en bil framför näsan?

Om jag skulle vara däcksparkare och oseriös, hur kan då en säljare besvara frågor vid 21-22 tiden på kvällen via e-mail?
Men men....hänt har hänt, bara att gå vidare, kände bara hur snopet det blev när jag med säljaren hade överrenskommelse om att skaffa däck till bilen innan jag kom osv. Han skrev ett mail till mig kl 12 ang överrenskomna slutpriset och jag svarade 2 timmar senare om att jag kommer och ber om någon form av avtal som är bindande.

Nu har jag hittat andra objekt som jag förhandlar om och har hittils lyckats få ner från säljarens "detta är mitt bästa pris jag kan ge" till ytterligare sänkning på 35.000:- Ska vänta ut han lite så han ger med sig på mina krav. Jag har inte bråttom att köpa så jag kan lugnt spana fram till våren och förhandla tills jag hittar rätt objekt som passar både i pris och allt.

Tack för alla synpunkter gubbar, uppskattar det!

"Riktiga män kör diesel"
snackade med min säljare, och han sa om alla som skulle "ha" en bil verkligen skulle kommit och köpt bilen som den sagt i telefon eller mail hade han ungefär tredubblat sin försäljning. Han har helt slutat att hålla bilar, det slutar i 90% av fallen att han hållt bilen till någon som ändå inte skulle ha bilen när det kom till kritan, medan han fått tacka nej till flera seriösa intressenter.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Herr.Bayer: Du verkar onekligen vara bra på att pruta "in i det sista", misstännker att din säljare på paulssons fick ett bättre bud på den aktuella bilen från annan kund.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ärligt talat har jag svårt att se problemet, förstår inte vad du gnäller om Herr Bayer.

Du såg en bil du ville köpa men tjafsade via email om diverse saker ist för att åka ner till butiken och ge handpenning/casha & skriva avtal. Någon annan hinner före medans du väntar ut ett sista pris. Det är väl inte butikens fel?!

Delar helt mj, Janihs och qsacage åsikter. Vill du köpa bilen måste du ju förstå att du måste skriva ett avtal. Innan avtal finns ingen juridiskt bindande affär. Jag kan inte se något fel som firman gjort av det som du har berättat. Tänk dig själv i säljarens situation. Vill du själv binda upp dig mot någon som inte ens bett att få ett köpeavtal mailat för påskrift? Kommer det nån annan som köper bilen direkt, skriver avtal och kanske dessutom betalar mera, så klart jag säljer då till den eftersom du inte ens bad om att teckna avtal på bilen.

/Anders
Håller helt med i resonemangen ovan men det väcker samtidigt en förundran hos mig, hur göra om bilen finns 60 mil bort (Sverige är inte direkt stort som Belgien) vilket omöjliggör att köra ned på lunchen o skriva kontrakt?

Enligt mig är seriös og god affärsed att ha möjlighet att boka en bil per telefon till en viss tid/datum, givetvis med erbjudande att lägga handpenning, men att sedan säljaren ringer kunden om en annan kund ämnar köpa den under reservationstiden.

Detta fungerar utmärkt i andra sammanhang som vid andra sällanköp som husköp, ser inte logiken varför bilsäljare kan anamma samma approach?
Eller skall jag som "okänd" kund behöva be om lov att köpa bil av en firma jag aldrig tidigare gjort affärer med?? Det låter i så fall inte klokt!!

Visst finns det många affärer som inte leder till avslut pga oseriösa kunder men det är faktiskt något man delvis får acceptera som säljare. Om man som säljare är naiv och tro att man får napp på samtliga förfrågningar har man troligen satsat på fel karriär. Då kan jag förstå om det kan leda till arrogans, lättja och en allmän ovilja att sälja bilar till någon annan än företag och bilprenumeranter som köper nya bilar flera gånger per år....
Glömde skriva att email korrespondans ofta är totalt hopplöst med många bilförsäljare (trots att det snart är 2011...) vilket gör det svårt att få till ett snabbt avslut genom att scanna/maila dokument och avtal. Fax?? joo som sagt 2011....
Kristoffer: Jag har aldrig upplevt att det är några problem att via mail få kontrakt, skriva på, scanna och sända tillbaka. Gjorde själv så senaste för en månad sedan då jag köpte min M5 i Tyskland. Att dessutom betala handpenning ger ju inte mycket till säljaren, om köparen skall ha rätt att återfå handpenningen av diverse anledningar.

/Anders
Grattis, då har du haft klart bättre utfall än jag haft de gånger jag har försökt haft kontakt med både tyska och svenska BMW handlare. De gånger jag har mailat kontrakt vid köp har det gått bra men det har tagit tid och sällan varit något som hanterats under dagen, säljaren har oftast begränsad tid att svara/skriva mail och då finns risken att någon smiter före trots att man sagt de förlösande frasen "jag tar den!".

Handpenning är ju en delbetalning på bilen och en säkerhet framför allt för säljaren. Det är ju i väldigt specifika fall som den bör återbetalas till spekulanten och i så fall beror detta på misstag från säljarens sida.
Kristoffer: Givetvis måste man ha ringt säljföretaget innan och på detta sätt kommit överens om köpeskilling och ev. övriga avtalsvillkor. Därefter ber du bara om att få ett avtal mailat, skriver på avtalet och scannar in och skickar tillbaka, alternativt faxar, fungerar utmärkt för mig.

/Anders
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Jag tycker det är dåligt av säljaren att sälja bilen när man har en seriös spekulant på den. Som säljare måste man ju gå lite på magkänsla vem det är man pratar med. I detta fallet verkar det ju som det är någon form av miss kommunikation mellan säljarna. Klart man blir besviken om bilen är såld.
Kan inte säga att jag har dålig erfarenhet av Paulsson bil men när jag skulle köpa vår 1 serie så var vi först där och sen mailade jag med dom ang offert osv men dom var riktigt tradiga att ha o göra med. När jag var på Förenade Bil i Malmö så fick jag skitbra mottagande samt en offert på 10 000 SEK billigare. Klart man köper i Malmö då.

Visst jag förstår att bilförsäljare har många snackisar på besök osv men det är ju en del av deras jobb att sålla ut dessa och därmed kommer magkänslan in om det är värt att satsa på en kund eller inte.

Att inte kunna hålla en bil till en SERIÖS spekulant utan att denna dyker upp med handpenning inom 10 min tycker jag iallafall är kass service.

//Kristoffer
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Självklart kan inte en bilförsäljare hålla en bil åt nån som "ska ha" den i telefon!

Tänk bara på hur många som ringer på ens blocket-annons, pladdrar och "ska ha" men som sen inte köper.

Först med pengar vinner! som det heter.
Erik berg: Nehej och hur skall man då kunna köpa en bil osedd på distans? Hur svårt är det för säljaren att ringa upp och informera den förste spekulanten om att det faktiskt står en spekulant med pengarna i näven och att han får se till att bestämma sig omgående om han skall ha bilen?

Är man trött på pladdrare och snackare bör man kanske fundera på att sadla om till inköpsavdelningen istället? :-)

Med känsla: Instämmer helt med ditt resnomang!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.