|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har sökt på forumet, men inte hittat någon med exakt samma problem, så jag startar den här tråden. Har en BMW 535i -92, där värmen tar väldigt lång tid på sig, det kommer nästan ingen luft ur munstyckena in till kupén. Fläkten verkar dock funka som den ska, den låter ordentligt och det märks skillnad på de olika fläktlägena. Först efter nån timma får man upp ordentlig värme i kupén. Bilen går i övrigt som den ska, motorn kommer upp i temperatur, osv. Kan det vara kupéfiltret? Tack på förhand! | |
| Är det någon skillnad hur fort du kör? Varvtal? | |
|
Kolla coupéfiltret. /H |
|
|
Har inte märkt någon skillnad i stadstrafik/landsväg, osv. Kupéfiltret, är det samma sak som kallas microfilter, och som beskrivs i den här guiden? Länk |
|
|
Om du syftar på denna: Länk Svar: Ja |
|
| Precis den ja, blev lite fel när jag länkade där. Ska kolla på det, tack! | |
| Har liknande på min bil, typ inget drag alls i fläktarna in i kupén men däremot lite i dom mot rutan så det klarar sig att hålla rutan tinad iaf. Kan det vara samma fel här? Är tanken att filtret ska va helt igensatt då om det är det? | |
| Har inte hunnit kolla på det än, men jag skriver naturligtvis här sen hur det gick. | |
| Om kupe´filter/microfilter ser o.k ut så låter det som ett flödesproblem. Hade ett liknande problem i min förra 525:a-96 där det kom lite värme vid tomgång men sedan försvann det när jag körde fortare,detta berodde på vattenpumpen men ditt problem verkar annorlunda.Om du ej kollat redan så kolla termostaten så den är o.k,kolla sedan värmeventilerna och tillsatsvattenpumpen som hjälper till vid tomgång för att öka cirkulationen sedan skulle jag nog kolla v-pumpen för det hördes ej att den var dålig på min gamla.Kolla om det har fyllts kylartätning ngn. gång för har du otur så kan det dras med i systemet och ev. täppa igen.Hoppas du får igång värmen,det är ej kul att åka omkring utan på vintern jag vet...... | |
|
Ursäkta om jag tränger mig på. men har liknande problem. På min e34 525 -95 så har jag full värme hela tiden. precis som det skall vara. Har även plockat bort kupéfiltret. Men det är så sinnesjukt dålig flås i utblåsen. fläkten verkar funka som den skall på alla lägen. men det kommer bara ingen luft helt enkelt. Kan de vara så att det är nån luftkanal som delat sig någonstans? Någon med erfarenhet av detta? |
|
|
Kolla så att det inte sitter en massa löv och skräp i förångarn (om du har AC) eller värmepaketet och blockerar luftgenomströmningen. En kompis till mig råkade ut för detta problem. Han tillverkade ett smalt munstycke till dammsugaren och rengjorde förångaren och problemet försvann. I det fallet var kupéfiltret bortplockat. //Göran |
|
|
Ah, bra tips. skall absolut prova rensa upp på dessa ställen. Kan ju vara skönt med lite flås i fläkten när man ska använda ACn i sommar :) |
|
| Jag bumpar tråden, då jag bytte kupéfilter. Luftflödet blev mycket bättre, fläkten drar på ordentligt!. Luften som kommer är dock fortfarande kall. Är ingen skillnad om jag har på max värme eller max kyla, samma halvkalla luft. Kan det vara nåt annat? Termostat eller värmeventiler som fastnat kanske? | |
| Om motorn är uppe i temp så bör det vara värmeventilerna och ej termostaten | |
| Kolla vattenpumpen först så slipper du byta den till sist.Kolla mitt tidigare inlägg. | |
|
Efter helgens långtur på 30 min tur och retur kan jag konstatera att det kommer FULL värme (går ej att stänga av) vid fötterna på förarsidan (svettigt) samt ur utblåsen överst längst ut på sidorna, vid backspeglarna. Det är dock fortfarande kalluft som kommer ur uttaget i mitten av instrumentbrädan. Ska kolla cirkulationspumpen och värmeventilerna... |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Men de utblåsen som är i mitten är bara friskluftutblås om jag minns rätt - luften där ska inte vara uppvärmd. Det är bara utblåsen vid fötterna, vid backspeglarna och de smala närmast vindrutan som går genom värmepaketet. Ganska säker på att det är så... |
|
Utblåsen i mitten har ett eget reglage på min. Där kommer värme. Men jag har samma problem med dåligt flöde. Jag har gissat på en ställmotor i ventsystemet men inte hunnit kolla. Ska börja med filtret. |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
elfving1 & Kidneyfailure : Så det ser inte ut såhär bland utblåsen i mitten på era 535:or? Länk |
|
Mellan utblåsen sitter en ratt som man reglerar temperaturen med, det gör det på min 520 också, -95. Möjligtvis årsmodellberoende. -- Markus |
|
| Nope, har också ett reglage för temperatur mellan utblåsen... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.