|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Kört med min i snart 9 år, aldrig ett stop. Alltid startat. Enda jag märker av vintern är att det gnisslar i släpkontakterna för ratten. | |
|
Har också klarat mig bra förutom en frusen VV förra vintern då. Annars tycker jag e39 är en riktigt bra vinterbil. Att vissa saker blir lite känsligare vid tex -20 grader är väl inge konstigt, bara ta det lite försiktigt. Sverige borde ju vara det land som bilarna verkligen får testa sina gränser på eftersom vi har dessa enorma väder skillnaderna + allt j*kla salt! |
|
|
Har kört E39 tre vintrar nu och känner inte igen något av alla problem som radats upp här. Jag har tom lyckats klara mig ifrån frusen vevhusventilation. Jag byter dock olja med max 1000 mils intervall. Min erfarenhet är att E39 är en mycket bra och stabil vinterbil. Kör hellre E39 med DSC än exempelvis den A6 med ESP som vi har som andrabil. Framhjulsdrivet vill ju bara rakt fram. |
|
| Inga vinterproblem här heller. Jobbar på vintertestanläggning och vi har sällan över -15 nån gång under vinterhalvåret, stundtals under -30. Suverän kupevärme men ngt känsligt antisladdsystem kan väl påpekas. | |
|
Tycker dom fungerar utmärkt precis året runt jag! underbara vintertid speciellt med dsc, annat än framhjulsdrivet skräp som bara vill kasa rätt ut så fort man råkar gasa lite. |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
Janne: jo det är nog bara att inse att det är hög tid för mig att byta dämpare |
|
Mycket av det du beskriver är ju vanliga skötsel och underhållsproblem som visar sig på vintern? Dina dörrtätningar kanske inte är så täta längre (typfel) = kommer in vatten. Står parkerad fuktigt och får ej torka upp etc. Att dörren studsar = fukt. Skall torkas och smörjas. Knaket åtgärdas med Würth Gummipflege på lister mellan dörr-kaross och mellan fönsterruta-fönsterlist i ovankant. Varierande tomgång = igensatt, kärvande tomgångsventil eller något annat som är i behov av rengöring t.ex. Men det kanske märks mer när det är kallt. Själv har jag inga problem öht förutom en rädsla för att vevhusventilationen skall frysa. Alla saker jag tagit upp förutom vevhusvent gäller ju generellt på alla bilar? |
|
|
Gjorde en en liknade tråd i 7 serie forumet själv ifjol :Länk Håller helt med de dåliga vinteregenskaperna. Undrar hur många som har svarat på den här frågan har sina bilar att stå ute hela vintern ? Tror ganska många skulle ändra uppfattning om de har sina bilar ute året om. Att de flesta problemen skulle vara skötsel problem tror jag inte, e39 var "dåliga" på vintern redan från ny med klen värme, defroster, immbildning och frusna dörrar. Att dörren "studsar" beror ofta inte på fukt utan något i låskistan som "kniper" när det blir riktigt kallt, har själv smörjt in mina låskistor och vajrar grundligt med vapenolja men dörrarna "studsar" fortfarande när det är kallare än -15 |
|
|
Om de fortfarande studsar kan ju inte fukten varit helt borta vid smörjningen? Jag har bilen i ett värdelöst dragit kallgarage, slipper dock få bilen täckt av snö. Förra vintern när det var svinkallt lät jag kupevärmaren stå på några timmar efter varje tvätt med dörrarna bara i läge 1 för att försöka torka dörrspringorna. Det gick bra. Dörrarna fryser väl på alla bilar om man tvättar i GDS-hall och parkerar bilen i minusgrader innan den torkat? |
|
|
Hade bilen i varmgarage i 2 dagar före smörjningen så den borde ha varit torr :) Som jag skrev tidigare beror det på konstruktionen och inte på vatten/fukt. Om det skulle vara fukt skulle väl dörren frysa redan vid -10 och inte först vid -15 ? |
|
|
Hm, så en grundlig demontering och undersökning med efterföljande polering för att öka något spel med 0,1mm är vad som krävs för att bli av med problemet? Jobbigt isf. Hoppas jag inte märker nåt. :) Idag var det -19 och det var inga problem trots att jag till/från jobbet alltid har fläkten på lägsta för att få upp motortemperaturen istället, dvs ingen uppvärmning av dörrarna. Kanske ska ha lite mer fläkt för att när bilen stått ett tag var det frost på insidan av nederdelen av vindrutan samt alla bakrutor. |
|
| Min 540 står ute hela vintern. Visst knakar den & har sig i kylan, ratten gnisslar lite men det försvinner ju när det blir varmare. En dag i veckan åker jag milen till jobbet på 3ans växel så den får mumsa i sig lite varvtal åxå & vv funkar bra. Grym värme i kupen åxå. Gäller bara att stödladda batteriet nån xtra gång under vintern. Schysst bil helt enkelt. | |
|
Jag tycker förresten att värmen är bra. Inga problem att få det obehagligt varmt. Dock skulle jag inte rekommendera någon att köra i minusgrader utan att täcka för njurarna. Finns ingen anledningen att inte göra det. |
|
|
Min går upp i temp enl mätaren väldigt fort iaf , har ingen avsikt att täcka för njurarna , kanske borde jag det ? Använder alltid motorvärmare |
|
|
Jag håller med 120% :) Saknar min XC70 :( |
|
| Finns som sagt ingen nackdel med att täcka. Blir lite varmare i motorrummets övre del. Kylning finns ändå i överflöd. | |
|
Värmen är bättre i de nyare e39:orna eftersom de har annat värmepaket, de tidiga hade dålig värme. Tempmätaren går inte att lita helt på eftersom den står rakt upp redan kring 75 grader och hålls där till kring 100 grader för att inte göra föraren orolig. |
|
|
(Och att den gör det beror på att M54 har elektriskt styrd termostat med uppdelat kylvätskeflöde i topp/block. Vid hög last kan kylvätsketemperaturen sänkas ända neråt 75-80C för att kyla toppen = mer luft in = mer effekt och för att hålla lagom temperatur i blocket och oljan. Annars 96C = lägre friktion = lägre förbrukning. Det är alltså by design att "normalvarm temperatur" är intervallet 75-100C och därför står mätaren rakt upp. Mängden obefogade klagomål skulle säkert bli för stort om man lät mätaren vara ärlig (vilket jag hade föredragit).) |
|
|
Att tvätta i minusgrader utan att dörrarna fryser igen är ju inget svårt. Tvätta bilen, kör ut i kylan och öppna alla dörrar och bakluckan. Låt den stå öppen tills vattnet har frusit och slå igen dörrarna. Voilá - krossad is! Glöm inte att öppna dörrarna för att isen ska ramla ut. Annars blir den fasttryckt av listen och smälter igen när du värmer kupén. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag kan hålla med lite om att han inte gillar kylan, vilket är mkt irriterande.. Märkte lite symtom på min förra 520, och den jag har nu. Trög/Trögare/lite gnällig servo (Samma på min 523, när det är ca: 12- och kallare.) Gick inte att stänga samtliga dörrar (523, Bara att smörja lite så gick d fiiintt ;) Vevhusventen geggade ihop,fast kört 4mil enkel resa till jobbet. (520) Nivåreglerarna sätter igen sig med is och snö = Halvljuset slutar 3.5m framför bilen.. (523) Kan knaka o braka lite grann. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.