AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.417

Triangle Däck?

Sida 2 av 3
Köpte dessa vid Gummihuset.se till min gamla Audi ( 205/55-16 ) i sommar.

Har kört ca 1500 mil på dessa däck sedan dess och såvida jag har känt så funkar dessa utmärkt på både torr och våt vägbana och tysta är dom med.

Som budget däck så håller dom måttet väl mot andra mera kända märken i den dimensionen jag köpte.

545kr/st gav jag för dom omonterade visserligen.

betalade 300kr sammanlagt för montering/balanseringen.

En liten tankenöt...
Ponera att Nokia inte var känt och dom lanserade däck vrålbilligt för att komma in på marknaden.

Troligen skulle dom häcklas och hånas tills någon upptäckte att dom både var billiga och bra,sen skulle det rulla på så att säga...
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Så vitt jag vet är Nokia endast kända för att tillverka mobiltelefoner...
Personligen har jag noll förståelse för folk som köper billiga kinadäck när man får hyfsade kvalitétsdäck för några hundra mer per däck.
Daniel N: Det stämmer, men jag tror Alex84 enbart missade n:et. =)

20" på en E39?
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Förstår det, ursäkta om jag verkade märkvärdig på något sätt. För att göra ett inlägg i den egentliga debatten så kör jag alltid med kvalitetsdäck och skulle aldrig köpa något annat. Utslaget per mil de rullar så blir det en högst försumbar skillnad.
Skillnaden i inköpspris blir precis som redan nämnts försumbar och kan dessutom bli till förlust om man läger till hållbarheten och rullmotstånd. Det har jag bittert fått erfara. Något som gör att jag väntar med att köpa budgetdäck tills dess att de bevisligen är lika bra eller bättre än premiummärkena.

Nu var det visserligen många år sedan jag körde på asiendäck (till en 318 E36) och de fungerade OK till vardags men jag fick byta redan efter knappt 2000mil och det var vid mestadels lugn körning med 185-65-15 däck! Kände mig rätt blåst...

Köpte ett set med begagnade Michelin Pilot MX (ca 4-5mm). Först då insåg jag hur bullriga asiendäcken var :-) dessutom gick förbrukningen ned med ca 1dL/mil.
Korrekt Daniel N, både med N:et och med kvalitetsdäck ;)

Tror faktiskt att det blir billigare i längden med märkesdäcken än tjing tjong däck.

Anledningen till valet av Diamantdäcken ;) var att plånboken var tunn för tillfället och bilen likaså hehe..
Men som sagt överraskande bra trots allt de Triangelformade däcken ;)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Diesel Anders:
Du har ingen nytta av bromskraften om bilen börjar gå i sidled för att bakdäcken är för dåliga för att hålla bilen i rätt kurs.
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Chris87:
Ja, jag tänkte samma sak. Det måste se väldigt underligt ut, oproportionerligt. Däcken kan inte vara mycket högre än 235/30-20 vilket gör att det ser ut som punkterade däck.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
245-35-20 sitter det på & i mina ögon ser det riktigt fett ut! , men smaken är ju som baken precis som alla här , aldrig träffat på så många "allvetare&besservisers" tyvärr.

Alex är inne på vad du säger helt & hållet.
Chris87 vill du ha en bild på hur det ser ut :)?

Mvh.
Sigge019: Tack, men nej tack. =)
För övrigt kommer de däcken bli alldeles för stora för din bil.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sigge:
"Besservissers" och allt däromkring kan det nog säkert finnas kan man tycka, men du frågade om ett däck som t.ex JAG ens aldrig hört talas om och då kan det ibland bli så att det blir mest tyckanden för ingen jag känner har någonsin kört eller vad jag vet ens hört talas om detta däck...

Så, merparten av svaren blir nog mest "magkänslosvar" vilket man naturligtvis får tyda hur man vill :)
Men i många fall är magkänslan en ganska korrekt känsla, iaf när det gäller bilaffärer och grejor runt detta spörsmål..

Nätet är en trevlig plats att surra på, men om man vill ha alldeles logiska och korrekta svar på en specifik fråga så lämnas ofta inget klockrent svar direkt..

Men du kan ju vänta ett tag till och hålla koll på svaren, någon här har kanske rejäla erfarenheter och svarar här om triangleldäck vad det lider..

Mvh Janne.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Banne mig att han lyckas klämma in den storleken innanför 5%-gränsen.

Fett är det absolut, Sigge019. 245 är ingen Svenssonbredd. Det var mera höjden gummi mellan mark och fälg jag filosoferade över. Det var inte min mening att racka ned på ditt köp men jag ser så här i efterhand att det lätt kan tolkas så, sorry. :-/
Lägg gärna upp en länk och bevisa att jag har fel. ;-)

_
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
Sanna ord Janne!.

Länk

där har vi bilden på fälgarna & däcken..
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ser fint ut Sigge! vilken färg har du på din bil?
Jag har haft Triangle en gång, tycker inte dom va så pass dåliga att man kände att man måste byta ut dom.
Prova ett tag i vår när du monterar på dom, lär ju märka efter ett tag om du tycker det funkar eller inte.
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
Hass, tack ! Har cosmosswartz :) tänkte använda dom i sommar och sen ge omdöme . Många som skriver om dom utan att inte öns användt märket

Mvh
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Mmm, jag gillar dubbelekrar. Har sådana på min också, fast 18" och kromade. Passar kanonbra till de kromade listerna.

Jag tycker Alex84 har en mycket bra poäng. Personligen har jag noll förståelse för folk som dissar billiga kinadäck när de inte vet vilken kvalitet däcken har. Tänk om Triangle är ett kinesiskt Pirelli? Hur fick folk reda på att Pirelli är bra? Hur ska man veta det utom genom att prova?

Ge gärna omdöme när du vet vad du tycker om dem, Sigge019! :-)

_
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet är precis det Alex84 beskriver!

Billiga kinadäck fungerar oftast precis lika bra som premiumdäck så länge man kör lugnt med dem under bra förhållanden (det enda en normalbilist kanske kan avgöra är bullernivå och slitagemotstånd).....MEN när du ställs inför en situation där du måste utnyttja däckens fulla potential blir det plötsligt skillnad mellan att hamna i en olycka med billiga skitdäck eller få höjd puls och kanske behöva byta kallingar om man har premiumdäck!

Jag har haft ganska ingående diskussioner med representanter för två erkända däcktillverkare som villigt erkände att de löpande försöker hålla koll på konkurrentprodukter genom att köpa in dem och analysera dem (både prestandamässigt och genom att skära sönder dem och kolla hur de är uppbyggda). Båda var rörande överens om att kinadäcken visserligen verkar billiga, men de skall inte kosta mer än de gör mht hur de är byggda - de har valt billiga material och billiga/enkla tekniska lösningar i uppbyggnaden...
Man får helt enkelt vad man betalar för!

I alla tester jag sett med kinadäck, har de alltid hamnat sist - med marginal (de har oftast bildat en egen "loosergrupp" som är långt ifrån t om de däck som bedöms som dåliga)!

De som tror att billiga kinadäck är förklädda "högprestandadäck" är bra naiva och förstår nog inte att prestandadäck är produkter som kräver både seriös forskning och modern tillverkningsteknologi samt råvaror av högsta kvalitet!
T om när det gäller däck tillverkade av stora däckkoncerner, är det oftast en märkbar kvalitetsskillnad mellan koncernens premiumdäck och de däck som är mer "budgetbetonade" och då får man betänka att man har know how inom koncernen...oftast är det så att budgetdäcken tillverkas i fabriker med lite äldre teknologi (de får ta över förra generationens maskiner i koncernen, medan premiumdäcken tillverkas i de modernaste maskinerna och bästa materialen).

Prissättningen på kinadäcken är så låg att ofta tjänar däckförsäljaren i princip lika mycket på en uppsättning kinadäck, som om han säljer en uppsättning premiumdäck - marginalen är mycket högre procentmässigt på de billigaste däcken!

Jag kommer aldrig att köpa skitdäck för att spara några få kronor och samtidigt riskera min egen och andras hälsa pga dåligt grepp!
Men det är upp till var och en att värdera sitt och andras liv och hälsa...

Men som vanligt: !Det är alltid gratis ost i råttfällan!"

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
esdh, gracias! . ja jag kommer allt ge dom omdömme när jag provat & alex jag förstår hur du tänker.

Johan man får köra bilen efter omdömme & som jag har en 523a , 170 trötta hästar, det är ju ingen sportbil med 400+ hk jag ska ut & gasa med. jag tror nog dom här däcken kommer räcka alldelse utmärkt för mig !

& enligt mig sätter jag allt dom "vassaste" däcken där fram , häldre lite släpp på arslet än släpp på framvagnen , vattenplaning osv är ju inte det roligaste.

MVH Sigge
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Sigge019>>Du kör säkert efter omdömme men det finns en hel drös ute i trafiken som inte gör det. Då kan du ju ha otur att behöva bromsa framför tex en cyklist. Med ditt Triangel däck som har en bromsträcka på 9 meter mer än ett visst premiumdäck kan vara skillnaden mellan liv och död. Länk

Johan B>>Håller med dig helt.

Sen inte sagt att de däckmärken som tillverkar dåliga däck nu inte kan bli bättre i framtiden. Se tex Hankook som hade ett rykte om sig att vara dåliga, nu ligger de i topp på vissa punkter.

/Rikard
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sigge019, med gott omdömme kommer man ofta väldigt långt, men det finns situationer som inte ens den mest erfarna bilföraren kan förutsäga och därmed förbereda sig på.

Tyvärr kan man inte förutsäga om ett barn eller t ex ett rådjur helt plötsligt springer ut framför bilen från ett skymt läge - skillnaden i bromssträcka i 90km/h mellan ett bra och dåligt däck skiljer många meter - en sträcka som kan göra skillnad mellan olycka och en lycklig utgång.

Nu är det vinter och då kan de som tycker att bästa däcken skall sitta fram, göra ett litet experiment under kontrollerade former - sätt på sommardäck på bakhjulen och vinterdäck på framhjulen och kör en sväng på inhängnat område där inga andra kör, se till att svänga med lite högre hastighet - nu upptäcker ni att det är nästan omöjligt att köra bilen eftersom man plötsligt okontrollerat åker baklänges. Skifta plats och då märker ni att bilen blir extremt mycket mer stabil och går att köra även om greppet är dåligt.
Precis samma sak uppträder med sommardäck, men man märker det inte förrän man pressar däcken i t ex väta - men då är det försent!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.