|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| De ända är nog att byta kabeln men att de kostar tio tusen vet jag inte vem som hittat på kabeln kostar 2232:- art nr 61129176949 dock e den ju ett litet trassel att byta då tank och lite måste ner men har för mig att de brukasr sluta kring 6-8000:- inkl arbete. Det är enda lösningen för dig. | |
|
Det måste vara billigare och enklare att megga kabeln och se om det är höljet som är skadat, alltså en isolationstest på kabeln. |
|
| Den är ju dubbelmantlad skadas de yttre skiktet som är oerhört tunt(de är de som ärgar sönder) så bryts kontakten mellan batteri och generator som en säkerhetsåtgärd. De är ju till för om man krockar tex | |
| Det måste gå att mäta sig fram med ohm-mätare det med. | |
|
Jag har granskat och det fins inga skador på kabeln och ingen ärja annat än det som var på kontakten och den har jag bytt. om det vore fel på kabeln så tycker jag att det borde vara tämligen konstant inte så att den börjar funka efter 10-15min och sedan funka äda tills blivit helt kall igen är en kabel kass så brukar den ju knappast funka senare. Det är ju mer troligt då att det är fel på någon elkomponent i ex. generatorn för el komponenter är ju ganska vanligt att dom bara funkar när dom är endera är kalla eller varma pga. lödfel eller andra skador. Micke |
|
|
När kabeln börjat på att ärja så kan många konstiga fel uppstå. På min kabeln hade korrisionen gått långt in i kabeln. Vilket får konstiga effekter om man tänker på mm2 på kabeln. Micke: Ditt resonemang låter vettigt i många avseenden, dock så tror jag inte på det i detta fallet. Att det börjar på att funka efter ett tag låter lite som misskontakt och efter ett tag så blir det tillräckligt med kontakt då ström läggs på vilket får IBS att styra slå på laddningen. Shunt effekt helt enkelt men IBS blir helt enkelt lurad av någon andledning. En tess kanske felaktig men dock ett försök. Anta att IBS får felsignal vilket får IBS att inte skicka laddström till batteriet. När strömmarna bilivit tillräckligt starka så sker avläsning vilket får IBS att skicka signalen att ladda batteriet. Dock så är inte signalen pålitlig i detta läge vilket kan få konstiga effekter för laddningen. Rätt som det är så slutar den ladda. Dock så förklarar detta inte alla dina symtom. Saken är ju den att du får slut på ström efter ett tag som du skrivit förut. Att tillfälligt koppla på en yttre kabel säger inte något då IBS kontrollerar laddningen. IBS är i princip hjärnan för hur strömmen skall fördelas och hushållas i bilen. Dåligt batteri får fläkten, sätesvärmen, eluppvärmdbakruta att sluta fungera. Allt för att se till att bilen skall kunna startas då bilen inte vet hur långt du skall köra för stunden. Tja svårt att säga men denna kabel bör du vara stensäker på att den fungerar som den skall. |
|
|
Används kabeln som shunt för IBS? Om inte så är ju kabeln testad/överbýglad utan förbättring enligt TS. Att skjuta av batterikabeln (säkerhetskontakten vid batteriet) är ju en engångsföreteelse, men bilen startar ju och går om jag tolkat allt rätt, då har man förmodligen god kontakt med batteriet den vägen eller hur? Mät som jag beskrev tidigare så ser man direkt om det är nåt yttre som styr ner laddningen, eller om det är generatorn internt som jäklas. FP |
|
|
Jag har varit iväg och köpt en bättre multimeter så i morgon när det är ljust och förhoppnings vis inte snöar så mycket så ska jag mäta upp som du sa. Har jag fulladdat batteri så märker man inte av att den inte laddar första tiden man kör men om det inte är laddat bateriet så börjar den att stänga ner saker för stömbrist. men bilen i övrigt funkar ju som den ska start motorn får ju alltid full ström när man startar bilen osv. och som sagt har den väl börjat att ladda så lägger den inte av igen föränn bilen kallnat. Micke |
|
|
Nu har jag mätat på den blå kabeln. när man precis slår på tändningen går den upp till ungefär 0,3V för att nästan direkt gå upp på nästan 9V men inte högre men när man sedan startar bilen går den ner till 8-8,5V men vad det betyder vet jag ej. men det måste ju gå att hitta något om tycker jag. Micke |
|
|
Mysko. Normalt är det nära noll när generatorn står still och full batterispänning när den snurrar, inget där i mellan. Jag skulle testat en annan laddregulator direkt. FP |
|
|
Bumpar! Har ungefär samma strul med min bil! Den strular varje morgon då jag startar bilen. Kör oftast tills den är för klen i strömmen för att starta så då brukar jag stanna till lämpligt och rulla igång bilen. Därefter går den till 49/50 gånger hela dagen utan att strula en enda gång. Har vant mig nu med att jävlas lite varje morgon för det är inte hela världen. Dock ska jag utomlands och jobba så tjejn kommer använda bilen framöver så behöver åtgärdas. Har vart inne på 2 bmw verkstäder nu och den ena dömde ut generatorn direkt och sa åt mig att byta den, den andra sa att jag absolut inte skulle göra det utan jag skulle omprogrammera programvaran i bilen och registrera att jag bytt batteri och att det sitter i ett större batteri nu. 100Ah ist för 80 orginal. Har som sagt fortfarande strul och jag har kollat kolen och det ser bra ut. Har även kollat på kabeln under bilen och kabeln ser bra ut fast genomföringen har ärgat lite, ska det vara det som är problemet?? Har du hittat något fel på din bil ännu Micke? Mvh |
|
|
jag har skaffat en regulator och ska byta den i julhelgen. jag åter kommer med resultat så fort jag bytt den. Micke |
|
|
kjempe brah! Det blir intressant att höra. Hade du bytt genomföringen på din kabel och var den jätteärgad när du gjorde det? För min är visserligen ärgad men jag har svårt att tro på att den ska åstadkomma problemen som upplevs.. Synd att man kan åka in på 2 bmw-verkstäder och söka hjälp men ingen av dem kan svara på vad felet är och sedan förklara sig, dom vill helst börja byta saker hejvilt för att sedan se om de lyckas finna felet... |
|
|
Min kabel var inte jätteärgad men jag bytte bara kontakten och rengjorde så bra som möjligt. BMW verkstäderna verkar inte vara intreserad av att laga bara av att byta ut så mycket som möjligt som det kan bero på. Man tycker ju att kabeln skall vara endera dålig hela tiden eller bra hela tiden inte variera beroende på om bilen är kall eller inte. Micke |
|
|
Precis mitt och många andras resonemang! På ena stället var dom övertygade om att kabeln var felet men dom kunde ju inte ändå garantera att det skulle funka, på andra stället var det inget annat att göra än att byta ut generatorn alt renovera den. Samt att jag programerat bilen och då gick dom igenom hela systemet och fann inget fel...annat än att jag "behövde" uppgradera programvaran då min var gammal. för 2500:- utan att notera någon skillnad... Min gissning är att jag hade kunnat göra båda och felet skulle ändå kvarstå och jag skulle helt sonika vara 15.000:- fattigare... Mycket väl skulle något av alternativen kunna vara felet, men man skulle ju gärna vilja veta säkert innan man kostar på massa... Min kan dock bete sig lite "glappt". Ibland då jag startar bilen så kan den starta/stänga av/starta osv alla program som drivs av el, abs, dsc, ast, fläkt osv... Får väl se hur det löser sig för dig med regulatorn innan jag gör något mer. Tur som är går det ju bruka bilen ändå. |
|
|
Har du hunnit prova något mer Micke? Hade gärna kunnat få kontakt med dig via mail eller telefon. Har lite ont om tid nu då jag åker utomlands nästa vecka tisdag så måste försöka fixa detta relativt snabbt :/. Om det går skicka pm här på forumet kanske du kan skriva telnr el mail där? Har exakt samma fel som du nu och har återigen varit i kontakt med BMW-verkstad, den första som dömde ut generatorn. Berätta hur det låg till och dom vart lite förvånad då andra part hade sagt att det var kabeln. Dom höll med om att om den funkar då bilen är varm så låter det konstigt med kabelfel. Då jag har bilen i garaget så funkar den direkt då jag startar bilen varje dag och går hela tiden. Om jag har den ute så strular den en gång vid uppstart varje dag men inte nå mer efter det... Mvh |
|
|
Nu har jag lyckas få tid att byta regulatorn och vid det första testet så verkar det fungera. S4mmy kan ringa det nummer jag har skickat med PowerPost så får du lite med detaljer (som kan vara bra att veta) Micke |
|
|
Bra feedback och att det löste sig! Då verkar det som att hade jag rätt i alla fall... :-) Mvh H |
|
|
Jag har nu testat bilen effter att den ståt hela natten och den börjar ladda någon sekund efter att man startat den så det verkar som konstaterat att det var regulatorn. Så ett byte av generatorn hade löst problemet men till ett mycket högre pris. Om man gjort som BMW i jönköping tyckte och och bytt generator och kabel hos dom så hade det kostat 18000:- istället för 1500:- så det har ju verkligen lönat sig att leta och fixa själv. det har ju förstås även lönat sig att lämna den direkt till en bilelektriker som renoverat generator istället för att byta ut den. Micke |
|
|
Nice! Nästan läge för ett mektips? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.