|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jg har en 520 -04 som inte laddar när den är kall utan laddningen kommer igång efter man kört en stund (om inte strömen i batteriet tar slut innan) Jag har bytt IBS och batteri och fixat ärrjad kontakt under bagaget. om bilen stannar brukar det bara vara att starta med starthjälp och då brukar iregel laddningen komma igång men då är förstås motorn varm. när laddningen kommer igång så funkar den ända tills motorn blivit riktigt kall igen. när den laddar så laddar den med 14,75volt så det verkar ju inte vara fel på generatorn. frågan är om det är så att det är något som ska ge någon typ av signal till generatorn att den ska ladda. är det någon som haft samma problem eller som har en aning om vad det kan vara för fel. Micke | |
|
Hej, det låter som att du har problem med laddningsregulatorn. Laddspänningen skall inte överstiga 14,2 volt. Mvh Håkan |
|
|
Enligt den bilelektriker jag haft telefonkontakt med så ska det inte vara något knepigt med at den ligger så högt Micke |
|
|
Testa att prata med en annan bilelektriker så får du se om svaren skiljer sig åt. Mvh H |
|
|
Enligt Rinaldo i Jönköping beror det på att det är ärja i kabeln. Och enligt honom så kostar bara delarna 10000:- och arbetet från 8000:-. frågan är ju bara om det då går att komma förbi problemet på något bra och fungerande sätt eller om det bara är att konstatera att det är en skitbil och betala och se glad ut. man tycker att om det är ett så stort problem på -04 så borde ju bmw tagit sitt ansvar och åtgärdat felet på goodwill. Micke |
|
|
Hej, jag tycker att du skall vända dig till ngn annan... |
|
|
Jag har nu utfört mer tester utan resultat men beslutat att nästa steg bör vara att byta laddningsregulatorn. Men den verkar inte gå an köpa lös utan man måste byta hela generatorn vilket jag tycker käns dyrt för en chansning. Så frågan är om någon vet om det fins laddningsregulatorer lösa till 150A Valeo. jag har även saxat detta ur ett annat forum jag frågat på "För att en generator ska börja ladda måste du lägga spänning på 'styrsladden' Normalt i en bil (och båt, lastbil, lastmaskin bla) läggs denna spänning på direkt när du vrider på nyckeln, den går över en lampa som brukar kallas laddlampa Det borde ju inte vara så svårt att mäta framme vid generatorn att denna spänning når anslutningstiftet, och likaså om det kommer spänning dit fram om generatorn då börjar ladda. Vet inte om de lagt till något extra för att kunna styra hur mycket generatorn laddar men tvivlar på detta. 14,75V vid laddning är i överkant på skalan men verkar ganska vanligt på tyska bilar med möjlighet till rejäl strömförbrukning. Är nog tänkt att batteriet ska hinna laddas upp även efter startförsöket, hemorojdodlaren, bakrutesvärmaren, klima på full effekt, stora bränslepumpar etc. " Micke |
|
| Åk till en bra bmw verkstad så felsöker dom de åt dig istället för att gissa. Vanligt med batterisensorser på dom där plus ej registrerade batteribyten ( händig hemma har pulat i ett biltema batteri). Detta medför konstig laddning | |
|
jag har haft den två gånger på bmw och dom gissar hejvilt så dom ville byta grejer för närmare 20000 utan att ha någon anlednig utan bara för att det kunde vara det men det kunde lika gärna vara något annat. så det blir betydligt billigare att kolla själv och byta det som är mer troligt att det är fel på. Micke |
|
|
Har byt min kabel och inte var det några 10000:- för delarna inte. Nytt batteri och kabel plus jobb gick på dryga 10 000:-. Det är ett H-vete att byta den då tanken måste ner. Har den gammla kabeln hemma. Kan direkt säga att någon rengöring av själva kontaken inte hjälper mycket. Min kabel var så ärjad att det blev kortis så att laddningen vid pluspolen gick. |
|
|
så mycket ärja var det inte på min men jag har bytt kontakten samt chekat av kabeln och det ser ut att vara sjyst det största problemet med ärjan var att kontakten blivit sp vek att den gått av. och eftersom den börjar laddar bara den blivit varm under huven så tycker jag att det är svårt att skylla på kabeln för jag tycker inte att kabeln under bagaget ska påverkas av att det blir varmt under huven men det kan ju laddnings regulatorn göra. Micke |
|
|
Tycker det här med ärjad kabel låter märkligt och att det ska påverka laddningen! För det är väl samma kabel som strömmen går i då man vrider på nyckeln och matar startmotorn med ett par hundra ampere?? Ang. att byta laddregulator på en Valeo 150A så krävs lödning. Hade min egna delvis isärplockad så sent som igårkväll. Provkörde den även med hjälp av en borrmaskin, ett par startkablar och ett batteri. Behövs inga extra småsladdar kopplade för att den ska börja ladda! Dock har den en startladdfördröjning på 4-5sekunder.. Bytte iaf och stoppade i en annan begagnad generator för att utesluta lite fel utan förbättring. Så nu har jag en extra generator på lager... =( Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Ang. laddspänningen så kan det vara helt OK med 14,75V om det är kallt ute. Ju kallare batteri desto högre spänning krävs för att ladda batteriet. Fördröjningen vid start på 4-5 sek är en finess, det är så för att motorn ska få gå så lätt som möjligt när den precis har startat. |
|
|
Jo det är märkligt denna kabel. Jag kollade laddspänningen före bytet av kabeln samt efter byte av batteriet och kabel. Laddspänningen har sjunkit till cirka 14-14,3V Före så låg den alltid på över 14,5. Prova att laddabatteriet ordentligt för att sen starta och kolla laddspänningen. Se bara till att lysen och annat som förbrukar ström är stängt. Nu borde du ha en laddspänning på under 14,5V. Om inte så satsar jag en peng på kabeln då den måste fungera perfekt för att IBS skall kunna skicka rätt signal för laddningen. |
|
|
Problemet är att om jag laddar batteriet fullt så laddar ju inte bilen alls första 10-15 minuterna så då hinner den ju dra ut en hel del innan men om man kollar när den börjar att ladda så börjar den att ladda med högt volt tal, men det sjunker konstant ju längre den får stå och ladda, så det verkar ju vettigt. hur styrs fördröjningen på laddningen ligger det i regulatorn eller ligger det externt. skulle ju kanske vara något sådant som spökar eftersom det alltid tar ungefär samma tid innan den börjar ladda. Micke |
|
|
På min E46a ligger fördröjningen i laddregulatorn.. Vet inte hur det är på de nyare bilarna.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Det är ju änu en anledning att byta regulatorn. det är ju synd att man inte har någon bekant med en lika bil som man kunnat låna generatorn ifrån så har man ju snabbt kunnat konstatera om det är där felet sitter eller ej. Micke |
|
|
4-5 sek laddfördröjning efter start är helt normalt, denna typ av laddregulator infördes på de flesta BMW redan -99. Det låter som vilda gissningar och ännu vildare prissättningar här inne verkar det. Det kostar ju inte mycket att tillfälligt koppla på en yttre kabel mellan batteri och generator. Låt den gamla sitta kvar också så att startmotor och övrigt kan jobba som innan. Testa om detta påverkar problemet med laddning. FP |
|
|
Jag testade förra helgen att koppla en 25kvadrats kabel från generator och direkt till batteriet. Det blev absolut ingen skillnad, bilen stod på tomgång utan minsta tillstymelse till laddning men efter ca10-15min så börjar den ladda presis som den gjort tidigare. så med den erfarenheten så anser jag att det är med största sanolikhet inte kabeln som felet sitter i. Micke |
|
|
Misstänkte detta. Återstår bara laddregulator eller möjligen diodbrygga i generatorn. Det finns en möjlighet också att det skulle kunna vara yttre påverkan (DF-anslutning, blå kabel på generatorn) som styr bort laddningen, kollas enkelt på följande vis: Anslut en voltmeter mellan blå kabel och jord, slå på tändningen, endast några 10-tal mV upp till 1V skall visas. Starta motorn, efter ett ögonblick skall spänningen stiga upp till 13-14V. När du skriver 14,75V laddspänning så är det i högsta laget, mera normalt är runt 14-14,2V, beroende lite på om man mäter direkt på generatorns terminal eller på batteriets pluspol. Men den skall ligga konstant på denna nivån, direkt efter några sekunder när man startat. FP |
|
| men är ytterhöljet på din pluskabel trasigt kommer du aldrig få laddning då batterisäkerhetsklämman löser... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.