AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.945

Styrboxenheten (DME) är trasig

Sida 3 av 3
Av
45
530iA -07
Delorian, visst är det konstigt att allt lägger av på en gång? Jag tvivlar starkt att allt rasar på en och samma gång. Killen lät så osäker på telefonen att jag fick uppfattningen att han bara ville lägga på.
Det är bara begära att de ska spara vattenpumpen och sedan känna på axeln om den är glapp är den stumm så skulle jag direkt fråga vad som är fel.

Kunden har rätt till de gamla delarna, om de inte är utbytesdelar som ska skickas tillbaka för renovering.
Av
45
530iA -07
Ja, jag har redan styrboxen och jag kommer att lämna in den för en teknisk undersökning. Jag kommer att göra likadant med termostaten och vattenpumpen.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej!

Jag är mycket skeptsikt till hur programmerings rutinen går till på BMW för de nya bilerna (E60,E65,etc..).

Alla enheter får en mjukvaruversion vid första gången när bilen tillverkas i fabriken som bestämms av en så kallad integrationssnivå (typ en windows version med en sepcifik service pack release), sedan så kommer det ett antal uppdateringar och BMW service verkstäder får dessa uppdateringar dvs. de ligger alltid med den senaste versionen och har inte tillgång till de gamla versionerna, kan låta bra för vissa...

Men, om efter 5 år så går en modul sönder i min bil, så kan INTE bmw bara programera om den nya modulen till samma version som ingick i den integratoinsnivå som har varit innan!
BMW säger så här: Ok, vi byter den trasiga modulen MEN måste uppdaterar bilen till den senaste versionen och om någon annan modul går sönder under uppdateringen, så är kundens fel. De hävdar att om en modul går sönder under flashningen, så tyder på att modulen inte mår bra trotts att den har fungerat tidigare.
Uppdateringen handlar om att flasha om all styrenherer som har en senare version tillgänglig och som alla vet så är det alltid EN STOR RISK att flasha om och jag bara underar varför behöver man göra det ? jag vill inte uppgradera min fungerande bil och jag vill inte ta risker för att flasha om alla andra fungerande moduler!
BMW BÖR ha den möjlighet om kunden önskar att bara programmera/flasha den nya modulen med samma version som var innan. Och, vem säger att nya versioner inte har nya buggar ????
Mvh
George
Av
45
530iA -07
George, jag har alltid hört att BMW inte rekommenderar att uppgrada den befintliga mjukvaruversionen pga av den stora risken för följdfel, allt enligt mottot Don't fix anything that is not broken. Jag var livrädd att detta skulle hända när de sa att bilen måste omprogrammeras efter stydonbytet. För faktumet är att med en mjukvaruuppgradering skapas nya problem där det förrut inte fans några.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej igen,

Observara , det är ingen kritik mot BMW verkstäderna, de gör kanske sin bästa men det är BMW i tyskland som har bestämmt hur bytet av en transig modul skall gå till.

Mvh
George
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015

Håller med 100% men vad händer om en modul går sönder ? BMW kan inte hantera det utan uppdatering av bilen.
Mvh
George
Av
45
530iA -07
Jag kommer ihåg när man var tvungen att uppgradera BIOS på datorn. Fan, man visste inte om datorn skulle gå igång efter det. Jag hade alltid tvångstanken att måtte jag inte nu byta moderkortet! Man gjorde det bara om man absolut var tvungen.
Av
45
530iA -07
George, jag förstår att det inte går att byta en modul utan en omprogrammering. Det är just osäkerheten att det är så mycket som kan gå fel under den fasen. Men att ha policyn att lämpa över kostnaden på kunden för något som kunden inte vållat är ju svindlande. Det känns som om det är en 50% risk att bilen får följdproblem efter varje verkstadsbesök och så skall det inte vara,
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Tror inte alls på följdfel. Tror inte att de hittat det riktiga felet ännu.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Jag har fått veta tidigare att det har förekommit problem hos någon verkstad efter programmeringen där en annan modul inte fungerade efter uppdateringen, det råkade vara CCC enheten (navin mm) i en E60 och kostar ca 40000 att byta ut...
Jag tycker att BMW:s system (Kallas för ProgMan /SSS/ISTA) skall fungera så att den har en databas över alla versioner för en och samma bil modell/år och skall vara möjligt att synka den med samma version som bilen när man flashar den nya modulen.

Mvh
George
Av
45
530iA -07
George, man tycker att det skulle vara en självklarhet att BMW skulle ha en sådan databas fast jag tror inte att de skulle vilja ta den kostnaden för att lagra och uppdatera en sådan databas. T.ex Microsoft har ju lagt ner en massa pengar på att ha sina versioner av operativsystemet bakåtkompatibla med gamla drivrutiner, applikationer osv.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Lite kommentar om BIOS på datorn, jag har tidigare byggt en PC med ett moderkort från GigaByte som hade en backup BIOS dvs. 2 st minnen, ett flashminne och en recovery ROM minne (ej skrivbar). Om man misslyckas med flshnigen så kan backup ROM:et skriva över flashminnet och så får man en fungerande moderkort med den version som var först.
Tekniken är inte komplicerad . Hela moderkortet kostade ca 700 kr.

Mvh
George
Av
45
530iA -07
Det var ju ett intressant sammanträffande. På min förra dator hade jag också ett Gigabyte moderkort som också hade backup bios och precis som du skriver så var man aldrig rädd när man flashade BIOS för det gick alltid att återställa. Men det var en annan visa för tio år sedan, då var det nästan lotto om det skulle funka eller inte.
Jag har en BMW 5-serie som plötsligt dör efter start på morgonen när det är kallt. Jag lämnade in den på märkesverkstad för ca två veckor sedan på för att åtgärda felet.

Först sa de till mig att de har diagnostiserat felet o det ligger i en komponent (spjällhuset) som kostar 6500 att byta. Jag gick med på det o betalade o bytte komponenten. När jag skulle hämta bilen så var felet detsamma. Bilen dör efter start när det är kallt ute.

Så jag lät bilen stå på deras parkering och meddelade detta. De lovade då att åtgärda felet.

Efter ytterligare kontroll ringde de upp mig o sa att felet beror på en annan komponent (glapp i kabelhärvan) och det behövdes bytas. De hade inte informerat mig från början att det kunde ha varit två fel så kom vi överrens om att jag lämnar in lånebilen mot en liten rabatt.

Efter ca 4 dagar ringde de upp mig igen o sade att de bytte ”kabelhärvan” men att de måste byta ”spjällhuet” igen (för andra gången) för där borde felet ligga igen.

Och igår ringde de mig igen o påstår att felet finns nu i ”styrdonet” och måste bytas.

Efter varje samtal så försäkrar de att detta är det slutgiltiga felet men sen visar det sig att de inte talar sanningen.

jag förstår inte hur en BMW som är en kvalitetsbil och Premiumbil felar på det viset att inte ens professionella verkstäder kan laga det.

Det här ser ut som om man utbildar sin personal på kundens bekostnad. Så får det inte gå till.

till sist så kommer BMW byta styrdonet i hopp om att lösa problemet.
få se om de lyckas.

Fråga varje gång hur de har kommit fram till felet och varje gång en del byts ska du ha den gamla , för om det inte är säkra och det inte är den delen så har du inte en chans att få det krediterat om de inte kan sätta tillbaka den gamla delen.

Hur det kan vara fel på ett helt spjällhus är för mig en gåta, låt mig gissa de får fram en felkod som säger något i stil med "defekt spjällhus"
Om det är så så har det inte gjort någon felsökning om varför de får dessa symtom och därför uppstår felet igen då det inte var den felande komponenten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.