AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.805

Styrboxenheten (DME) är trasig

Sida 1 av 3
Av
45
530iA -07
Jag undrar om någon kan svara mig på en fråga? Hur kan styrboxenheten pajja på en 4 år gammal bil. Bilen köpte jag fabriksny och nu är den död enligt BMW verkstaden.

Det hela började med att jag skulle köra iväg hem från jobbet. Satte mig i bilen (som stått i ett 20 gradigt varmt inomhusgarage hela dagen) och försökte tända motorn med knappen. Startmotorn hördes inte alls. Radion drog igång samt den yttre tempmätaren, sen dog allt efter 20-30 sek. Drog ur transpondern och försökte igen, precis samma sak. Under dessa 20-30 sek kunde jag hissa fönstren som ett exempel. Efter ett tag kom felmeddelande Battery Charge Low. När bärgaren kom mätte han batteriet och att den hade ca12.8 volt i batteriet. Den var en grön ikon på batteriet. Nu säger verkstaden att man inte får någon kontakt med styrdonet och därför vill de byta den. Nu undrar jag hur kan ett 4 år gammalt styrdon dö bara sådär. Jag har inte haft några större problem med denna bil sedan jag köpte den. Kan sägas också att jag sedan första dagen laddat batteriet en gång i månaden.Oerhört tacksam för tips.

Bilen är uttagen september -06.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Tror inte heller att det är något fel på styrdonet då det är ytterst ovanligt.
Verkstaden är inkompetent och dom har inga bättre ideer än att byta styrdonet...tyvärr

Förjävla jobbigt att åka på ett sånt problem du har, det är nog bara att ta smällen och invänta resultat och sedan försöska tyda dera förklaringar och se om det finns någon logik där eller inte. Du kan ju alltid reklarema och försöka på goodwill skriver du tillräckligt bra så kan du få ersättning det har jag fått på en bil som var bra mycket ändre än din är. Begär att då delarna som bytts ut,
Av
45
530iA -07
Jag har prata med en del på jobbet och alla säger att ett styrdon ska hålla typ hela bilens livslängd. Jag ska försöka att ta det på maskinskadeförsökringen men jag tvivlar att det kommer att gå. Tack för ditt tips kamel2, nu kändes det lite bättre. :)
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
En motfråga då. Vad är det som säger att inte en elektronikbox skulle kunna gå sönder efter 4 år? Det kan mycket väl vara en kallödning eller liknade som släppt efter 4 år av häftiga temperaturväxlingar och vibrationer.
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

har de testat med ett annat batteri? Att mäta batterispänningen ger inte hela sanningen. Ett defekt batteri kan visa ok spänning, men när det belastas av startmotorn så dyker spänningen.

/H
Av
45
530iA -07
Håkan, de säger att de överhuvudtaget inte får kontakt med styrdonet och vill därför byta det. Jag kan absolut ingenting om bilel så därför kom jag heller aldrig på att ställa den frågan. Jag tycker att det är bara underligt att styrdonet totaldör bara för att bilens batteri tappat spänning.

Peter, visst kan det vara så som du säger men det skulle innebära att BMW inte gör något annat än byter styrdon på BMW bilar i vårt kalla klimat och undermåliga vägar.
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Tyvärr så litar jag inte på verkstäder. Blev lurad senast idag. Hade testat med ett annat/nytt batteri. Du fick ju dessutom ett felmeddelande om låg batterispänning...

Mvh Håkan
Vad är det för styrdon det pratar om?

De hävdar att de inte får kontakt med det, har de ens laddat batteriet innan de försöker?
oM nej be dem ladda.

Om de byter styrdonet och du får betala, ställ som krav innan att du ska få det gamla styrdonet med dig, blir lite lättare att reklamerar om samma fel händer igen och du har kvar den gamla delen.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Nejdå, det betyder inte alls att dom skulle få byta styrdon hela tiden. Det kan däremot betyda att du fått den där boxen av tiotusen som har en undermålig lödning eller en dålig konding. Jag påstår inte alls att det är våra vägar eller vårt klimat som tar kål på alla boxar. Det behövs ytterligare en variabel, t.ex. den där dåliga lödningen som till slut tippar boxen över kanten.

Dom flesta boxar är säker felfria fortfarande efter 10år, men det säger ju sig själv att det är helt omöjligt att uppnå 100% felfria boxar.
Fel förekommer i all elektronik. Vissa fel visar sig direkt. Vissa efter någon månad, eller flera år. Och dom flesta håller bilen ut.
Av
45
530iA -07
Delorian, jag kommer att behålla det gamla styrdonet så får jag se vad man kan göra i efterhand. Jag ska prata med BMW imorgon och fråga dem om de laddat batteriet. Det känns som om de verkligen trevar i mörkret eftersom de i nuläget inte får ut några felkoder alls. Jag menar trist att punga ut 8500 kr på något som man inte vet kommer att fungera.
ok kalllödning på x antal styrdon, men sen?
De kommer aldrig reparera det, öppna det eller ens skicka iväg det för rep sådant görs inte längre det är köpa nytt som gäller.

Kankse om det skickas iväg så kommer det komma tillbakla som en utbytesdel dvs reparerad och testad och sedan hamna i en annan bil.

Men då jag vet att många verkstäder inte vet vad de håller på med eller inte hitta felet så byter de delar på måfå och självklart får kunden betala.
Sen när man står där med samma fel och en del som är utbytt och vill ha den gamla isatt igen då det ej var det som var felet, ja då då finns den inte kvar "då den skickats iväg" hamnat på elektroniksopen eller man vet helt enkelt inte vart den finns då den försvann snabbt efter du betalat och hämtat bilen.

Måste fråga, det är inte så att du tvättat bilen eller motortvättat den, dagen då du hade den i garaget?
Av
45
530iA -07
Delorian, nej jag har inte tvättat den men däremot hade jag gps:en instucken i cigarettuttaget som var avstängd hela tiden.
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Innosund lagar boxar för 2000kr och lämnar garanti.
Kolla på deras hemsida på nätet.

Häls Nicke
Jo jag känner till dem, men tror inte bmw skickar grejer dit.
de är mer intresserade av att sälja.
om den verkligen är paj så skulle jag inte tveka att skicka den dit har själv skickat absmodulen dit.

Man tycker att felet borde komma efter ett tag modulen blir varm vilket kan gå fort.
en kollega har detta felet på instrumenthuset på hans v70.

Provat spraya kylspray på modulen?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Kall-lödningar borde inte förekomma då samtliga lödningar går igenom en scanner som upptäcker den typen av brister. Klar inte omöjligt att någon slinker igenom men ytterst ovanligt. Liksom ESD skador.

Om verkstaden tar ut styrdonet och kopplar in det via helt annat kablage till dator och ändå inte får kontakt så är det kanske något fel på styrdonet men jag tvivlar på att dom överhuvudtaget orkar göra något mer än att koppla in diagnoskabeln och konstatera att dom inte får något svar.

Kan ju vara någon databuss eller viktig signal som är kortsluten så att datorn inte kan starta upp eller strömförsörjningen till den som är fel eller rent av kablaget till diagnosuttaget som är fel, allt omkring som kan orsaka samma typ av fel är mer troligt än själva styrdonet i sig själv. Men för den typen av felsökning krävs mer än en "bilmekaniker". Kanske det rent av är glapp i själva kontakten till styrdonet? Temperaturcyklingar och vibrationer ger den här typen av fel.

Det trista är att verkstaden aldrig kommer att erkänna att felet var någon annat än estimerat. Eller då kanske dom säger att det är flera fel än bara boxen så kan dom ta ännu mer betalt.

Av
45
530iA -07
Kamel2, jag tror nog som du att verkstaden aldrig kommer att grundligt felsöka orsaken för det är lättare att bara konstatera ett fel på styrboxen.

Delorian, bilen är hos BMW verkstaden så jag har ingen möjlighet (eller kunskap) att göra något på bilen.

Det känns bara så trist att, när man valt ett premiummärke och betalat nästan en halv mille för att slippa boxar som är stöt- och temperaturkänsliga, få vara med om detta fiasko.
Håll oss uppdaterade.

Det har ju bara talat om att det är boxen då de itne kan få kontakt med den.

Låter väldigt märkligt när den klagade på låg batterispänning
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
det finns ju en anledning till att boxen klagar på låg batterispänning. Ofta är det den typen av röda trådar som man ska följa upp och som kan leda någon vart i felsökningsarbetet om man vill kunna dra någon vetting slutsats istället för att gissa.
Säg det till bmw istället....
Av
45
530iA -07
Delorian, jag kommer att hålla er uppdaterade. Jag har pratat med försäkringsbolaget och det kommer att gå på maskinskadeförsälringen.

När jag pratade med BMW:s kundmottagare igår sa han att en ny omprogrammering måste göras på den nya boxen och det skulle ta 2-4 timmar (!) vilket han också tyckte var konstigt och att imorgon (läs idag) skulle det vara klart. Har fortfarande inte hört någonting från dem idag.

Han sa någonting om de inte fick kontakt med något som heter karosseri gateway (tror jag). Har absolut ingen blekaste aning om vad det är för något.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.