|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Igår fick jag tillbaks bilen men nu är det andra problem med bilen. Värmen fungerar inte samt att den varnar för att motorn går för varm efter 10 min färd. Jag säger bara "Bayerische Mist Wagen." | |
|
Vad gjorde de för åtgärd? Fråga dem hur de kan lämna ut en icke fungerande bil. /H |
|
|
Fick du den utbytta boxen? Skulle kunna vara så att den elektroniska vattenpumpen inte går och den styrs säkert från DME...om motorn då verkligen hunnit gå varm är det katastrof. |
|
| Ja du, Håkan. De bytte ut gateway modulen. Ingenting annat. Jag undrar också hur de kan lämna ut en icke fungerande bil. Det är ett jävla helvete för jag kan inte vara utan bilen. | |
|
Kamel2, jag fick modulen först efter att jag krävt att prata med chefen. Det första svaret var "Vi har inte inte modulen kvar för den är skickad till fabriken". sen blev det annat ljud i skällan efter att jag pratade med chefen. Då hette det "Ja, just den här den delen kräver BMW inte tillbaks" och så fick jag den. Jag tittade på de vita fälten bredvid hastighetsmätaren, dvs de vita strecken som blir färre och färre ju varmare motorn blir och det var bara tre streck kvar, dvs den indikerar normaltemp, efter att jag kom till jobbet, dvs en färd på 10 min. I den här kylan brukar inte jag ha tre streck när jag kommer fram utan det är fler än så, vilket indikerar att något är generalfel. |
|
| Det är bara ligga på | |
|
Hittar inga trådar som kan hjälpa, kallas tydligen Body Gateway Module (KGM): Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Hej! "Ja, just den här den delen kräver BMW inte tillbaks" Vad då kräver ? du äger ju bilen och om det inte står i reservdelskalatogen att man måste lämna tillbaka modulen för att få lägre pris på den nya modulen så är den gamla din rent juridiskt! Ang. felet du har nu, kan ha uppkommit efter omprogrammering av bilen , be de att kolla att integrationsnivån är korrekt i ALLA moduler och att det inte finns några felkoder efter programmeringen. Kan också ha varit lite otur att något annat gick sönder under tiden... Mvh George |
|
|
Delorian, jag ligger på så utav h-e! Jag ger mig inte i första taget. :) Rob, helt rätt. Han nämnde om någon KGM och precis sådär ser den ut. George. Jag håller med dig. Jag har ju pröjsat en halv mille för bilen och då tycker man att det borde ingå en trasig KGM i det priset. Jag misstänker starkt att det har blivit något fel i omprogammeringen. Jag tvivlar starkt att vattenpumpen eller andra komponenter helt plötsligt fallerat. Värmen försvann helt också så det kan ju inte vara en slump att ovannämnda fel uppkommer efter ett byte av KGM:en. Jag ska höra med verkstaden när de ringer mig om de har gjort det du nämner. Fattar inte att de inte provtestat bilen innan de lämnade över den. Nu ska jag försöka köpa ett OBD system så att jag kan gå in och avläsa felkoder. Jag har hört att det är snudd på omöjligt att hitta en diagnoskabel för BMW bilar. Otroligt att man måste kontrollera att BMW gjort sitt jobb. |
|
| Jag glömde att säga att jag har lämnat in bilen på BMW igen efter deras inrådan. | |
| Jag måste bara få säga att jag är otroligt imponerad av detta forum och alla ni som är här. Vilken samlad kunskapsbank! Jag tackar er alla av djupet av mitt hjärta. | |
| Fick du veta vad kalaset kostar? | |
| Fakturerat 8500 kr hittills, dvs fram till igår. Men jag klarar mig med min maskinskadeförsäkring (precis nätt- och jämnt under 4000 mil) så jag har betalat 1500 kr i självrisk. | |
| Nu säger BMWatt vattenpumpen och termostaten är trasigt. Jag som hade servat och vårdat bilen exemplariskt under dessa fyra år. | |
|
ok men då måste boxen vara hel, svårt att tro att allt det där pajar på en gång. går motor upp på rött? |
|
|
Det är ju lite typiskt att de drar till med "karosseri gateway" vilket tyder på att de själva inte vet vad det är, bara läser från en utskrift edyl. Om de visste vad felet var skulle de förmodligen tala om det |
|
|
Delorian, först fick jag en varning att motorn är för varm och att jag måste kyla ner den och två minuter senare får jag varning att omedelbart stänga av bilen pga av överhettning. Fredrik, jag är helt säker på att de inte vet var felet ligger. För att inte sitta på svarte petter så finner de helt plötsligt en massa fel som de kommer att lämpa över på kunden. Jag har servat bilen prickpritt i fyra års tid, inte haft ett enda större fel och så plötsligt dyker allehanda fel upp inom loppet av en vecka. Nej, mina vänner detta kommer BMW inte att komma undan. När killen ringde mig nyss frågade jag honom hur kommer det sig att en fyra år gammal bil får dessa problem sa han: "Eeeeh, vi vet inte." Så nu är jag är intresserad av lite statistik. Har någon här på Auto Power fått byta ett styrdon, termostat och vattenpump på en och samma gång på en fyra år perfekt servad gammal bil? |
|
|
Hej, det låter som att det bblivit följdfel i samband med bytet av styrenheten. Stå på dig! Håller tummarna!! Mvh Håkan |
|
| Tack Håkan för ditt stöd. Jag kommer att vidta åtgärder, om man säger så. | |
|
De har säkert kommplat bort en del kontakter och glömt att koppla in dem igen. Det finns inte en sportkeps att allt det där går på en gång. Det sitter och förlitar sig på sin jävla dator istället för att meka, för det vet antagligen inte hur en bilmotor fungerar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.