AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
2.854

ot: Sommar på autobahn, tips önskas.

Sida 2 av 2
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Mäkinen, vilken resa, man blir nästan avundsjuk.

Sannolikt ingen fara att åka i Tjeckien - de har varit "befriade" i 13 år och Prag är en av Europas stora turistmagneter. Däremot lär det vara dyrt att bo och äta i Prag numera. Inte som på den gamla onda tiden; trerätters med vin för två ruttna lingon...

Däremot skulle jag undvika Slovakien samt att bli stående mitt ute på vischan på natten med trasig bil. Men det händer väl inte dig?

My Bimmer is my mistress
Tretretti,
Vi får se hur strapatsrik resan blir. Bilen är snart nyservad så förhoppningsvis håller den. Höjdpunkten i planeringen är givetvis F1-loppet i Frankrike.

De har väl McD i Prag också? Jag har som tradition att kolla att en Big Mac smakar likadant var jag än hamnar...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mäkinen: Passa för att handla på mcdonalds i ungern om du åker igenom. Mcdonalds har någon policy att man alltid ska kunna handla med dollar i varje mcdonalds men icke. Varken dmark som var gångbart då. Förhoppningsvis funkar euron nu.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
McD finns i Prag!

My Bimmer is my mistress
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Någon utav Er som tidigare testat vägen mellan Grenoble och Cannes E712, N75/85. Om inte så råder jag testa den om franska rivieran är målet. Garanterat en av de bästa bergsvägar jag åkt. Monaco är också en höjdare. Har du bokat boende och biljetter till Frankrikes GP Mäkinen ? Jag var själv där 1995, så om du vill ha tips så hör av dig. Spa-Franscorchamps kan ju inte heller passeras utan en provkörning. Ca 50% av banan består ju av allmän väg så det är bara att åka. Min favorit när det gäller att ta sig ner till kontinenten är Helsingborg-Helsingör / Rödby-Puttgarden.
acey,
Jag provade McD i Budapest för några år sen. Då använde jag förstås deras egna pengar vad de nu hette. Det fanns bankomater där med som svalde VISA-kortet.

PJ,
Jag har inget boende bokat vid racet. Har inte lyckats hitta hotell i närheten för summor jag har råd med så jag har tänkt snika och sova i bilen.
Jag parkerade i La Source hårnålen i November och tog en promenad ner mot Eau Rouge. Först då insåg jag vilken jäkla vägg det är när lutningen vänder.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Ja, Eua Rouge är inget att leka med :).
Ca 40km söder om Nevers-Magnycourse ligger en liten stad som heter Moulins. Där bodde vi på ett litet Motell i industriområdet. Har för mig att vi betalade ca 400:- natten för ett trippel rum med frukost. Relativt spartanskt men helt ok. Att sedan ta sig till banan var relativ enkelt, efter som franska polisen har lite rutin. En tvåfilig motor väg hade gjorts om till fyra norr gående filer:)Samma sak på vägen hem. Tog oss ca 45min att nå parkeringen bakom läktaren Enclosure Golf, som jag fö. kan rekomendera om man vill ha bra sikt.
Ha det så trevligt !
mackan325
N75/85 Är helkul men inte i semestertider, kö var ordet....
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Å fn. Jag har åkt där 3ggr under Juni/Juli utan tillsymmelse till kö. Var du där under Europa semestertid, dvs. Augusti ? Eller har den blivit så poppulär ; )
BBrahme
Hej
På sommaren försöker jag alltid komma in på holländska autobahn så fort som möjligt, en liten omväg men betydligt mindre trafik
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
BBrahme: Tråkigt bara att dom har sjukt konstiga straff för fortkörning men kanske inte gäller "turister"?
Crusty
Ang. McDonalds i Prag: Jag har hört att Mcd. ska ha AS FINA restauranger där, inte alls som hemma utan extremt rent o prydligt, nästan som att gå på "Riktig" restaurang! =0)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Crusty: Så är det i de flesta gamla "öststater" helt annan grej att käka på mcodonalds. Frågan är om man vill? En big mac mot att käka på en fin inhemsk restaurang 3 rätters för samma pris.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Den här diskussionen blev för mycket. Drar på oplanerad minisemester till Berlin några dar i slutet av juli.

Jag får dricka gott öl och vara i en av världens intressantaste huvudstäder. 330n får käka lite Autobahn som omväxling till Centralbron. ;-)

My Bimmer is my mistress
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Bland alla mängder med webb-platser med ruttplanering kan jag rekommendera Länk - i synnerhet om man väljer de rekommenderade vägvalen.

Valde Stockholm -> Nice 31/7 09:00.

24h 18 min, €23:40 i vägavgifter, via Rostock, Berlin, Österrike, Schweiz, Italien (Milano), Nice.

Vad som är lite roligt att ruttförslagen gärna tar en lite oväntade vägar.

Har själv använt denna tidigare i sommar och varit mycket nöjd.

Mvh Björn
ba
35
bante
535-88/E34
EN LITEN GLÄDJE DÖDARE!jag är yrkes chaufför o kör i europa varje vecka det här med rån har ökat enormt de senaste åren.jag vet att turistråden förnekar att det är ett problem men jag känner för många chaufförer som har blivit sövda med KOLSYRA (bla min egen bror)för att lyssna på dom!kör in i en stad o parkera om ni ska sova i bilen.har ni taklucka så låt den vara öppen.undvik stora lastbilsparkeringar(även om dom ser ljusa o trygga ut!)kolsyra är luktfri o inte giftig men den tar bort syre(alla som har utlöst en kolsyre släckare i ett stängt utrymme vet vad jag menar)enl.vårt fack´s läkare så har man en till 100%garanterad hjärnskada efter nedsövning med kolsyra.kanske grönsak kanske inte märkbar men den finns till 100%där!!!!.stanna inte där det finns lastbilar.husbilar.husvagnar.hojar som ser turistiga ut så e de nog lugnt jag har klarat mej än så länge genom att va över försiktig.
Hej!

Vilken är bästa motorvägen från Berlin mot ringen? Skall jag åka den över Hannover eller sydväst via Chemnitz/Dresden?

Mvh
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Från Berlin kör du A2 via Hannover mot Ringen sedan finns det lite alternativ bl a A1 vidare mot Ringen.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Varning för Berlin!

Drar ner till den tyska huvudstaden i helgen (26-29 juli). En berlinsk tjej jag känner som brukar ha koll påstår att delar av motorvägsnätet runt Berlin kommer att stängas av i helgen för div. arbeten med Stau och oreda som följd.

Ni som hade tänkt åka nånstans via Berlin denna helg gör alltså klokt i att välja andra vägar. Själv måste jag ge mig in i härligheten...

Freude am Fahren!

My Bimmer is my mistress
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.