|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kommer åka genom tyskland vidare mot rivieran i slutet av juli, har förstått att trafiken kan vara jobbig under helgerna den perioden. Tips mottages gärna om bästa alternativ ut från Sverige och ner genom Tyskland från er med erfarenhet på området. Tack på förhand, T | |
|
Ta Tyskland på natten så slipper du kaoset på helgerna |
|
Crusty |
Tja Titan8! Jag är själv halvtysk o e väl mer eller mindre uppvuxen på Autobahn! Vad som jag tycker e viktigast är att om du kör i ytterfilen i typ 160-180 håll ändå¨en extrem uppsikt bakåt, för att köra i 180 knyck kanske känns mycket för dig o du kanske inte e beredd på att där finns dom som håller 250-260 i ytter filen. Håll dig i mitten för farter på 150 knyck, högerfilen är alltid igenbommad av lastbilar. Låt dig inte heller luras av städ tanterna på bensinmackarna när du ska på muggen, där brukar dom oftast vilja ha en slant för att dom håller rent. Dom har ett bord där dom brukar sitta o på bordet står en tallrik där du får lägga pengarna, tanterna brukar vara lite fräcka o lägga undan alla små mynt folk lägger o lägger dit större mynt istället bara för att du som nästa person skall känna dig dum om du lägger ett mindre mynt! Det finns ingen regel so säger att du måste lägga mynt på tallriken kan oxå påpekas! Vad som även kan vara bra är att kolla alla kyldelar på din bil, fläkt, kylarvätska,o.s.v för om du hammnar i en så kallad "STAU" brukar bilarna krypa framm, o dessa köer kan vara flera kilometer, detta tar hårt på bilen kylsystem så kolla detta innan du åker! Har säkert glömmt en massa men detta kanske hjälper dig ändå! M.V.H ///Crusty |
|
Ha ALLTID med några liter vatten och motorolja i bilen. Håll extremt bra koll bakåt!Det finns alltid nån som har snabbare bil och vill om. Mvh Marin |
|
|
Det viktigaste! TÄVLA INTE MOT ANDRA BILAR!! Mvh Marin |
|
|
Håll EXTREM koll i backspegeln som Crusty skriver, någon som kör i 250 dyker upp dj-t snabbt. Om du ligger i mittenfilen och ska köra om, förbered omkörningen i god tid så du slipper panikbromsa om det kommer nån bakom. Detta klarar de flesta tyskar galant, men vi svenskar tycks ha svårt med det. Lyssna på radio! Tysk schlager är inte så kul kanske, men deras trafikrapportering (Stauschau) är oumbärlig. Tänk på att köslutet kan komma mycket plötsligt, man kan få tokbromsa från 200 ibland. Använd varningsblinkers för att varna bilister bakom dig. Låt dagsläget på vägarna styra vägvalet, men rent allmänt ska man undvika Ruhrområdet (Köln bl.a.) om man vill komma snabbt fram. Det går att köra fort genom Tyskland, förra sommaren körde jag och en kamrat Colmar (Frankrike, inte långt från Freiburg) - Lübeck på under åtta timmar inklusive nära en timmes Stau på vägen. Ett par värdefulla Webadresser: Länk www.shell.com Klicka dig fram till Geostar där du själv kan navigera, hitta revägar, hotell, bensinmackar samt f-n och hans moster.... Ha gott om bensin i bilen, man får betala dryga böter om det blir soppatorsk på Autobahn. Sist men inte minst - sväng av Autobahn nån gång också. Tyskland är ett mycket trevligt land som har mer att erbjuda än fina motorvägar. Tempot på AUtobahn gör att man fort blir trött, det är klokt att inte tokköra. Hm - nu blev jag sugen på att ta en avstickare till Tyskland i sommar! Trevlig resa! My Bimmer is my mistress |
|
|
Ok, tack för tipsen hittills! Nu var det mest rutt-tips jag var ute efter, jag har jobbat nära Hannover och kört en hel del autobahn så jag har hygglig koll på den biten, och nej, några tävlingar är inte inplanerade :-) Kör man bäst Trelleborg-Lübeck-Hamburg-Hannover-Kassel ,Trelleborg-Sassnitz-Berlin, Rödby-Puttg-osv. eller annan route. Kanske finns det någon annan bra väg än autobahn med mindre trafik? |
|
| Använd blinkersen vid filbyte och sätt på den i god tid så att den som kommer bakom vet vad du tänker göra. | |
|
Det här är en kul diskussion! Personligen skulle jag föredra att köra Sassnitz-Berlin (Autobahn via Rostock) under förutsättning att det inte är omfattande vägarbeten på sträckan (var där för några år sedan när de fortfarande byggde om fd. DDR). Att köra via Hamburg kan ta hur lång tid som helst, inte minst i Elbetunneln. Kolla med Tyska turistbyrån om de vet var det pågår stora vägarbeten i sommar. Dem ska man akta sig för. My Bimmer is my mistress |
|
| Vad jag vet så är det helt okej att åka från Rostock till Berlin och vidare. Åkte förra året under högsäsong (dock en "vanlig" dag) den vägen och det var inga (stora vägarbeten, men några mindre tyskarna bygger ju jämt). Försök undivka att haka på berlin ringen när du kommer dit. Normalt sätt brukar det vara enklare att komma fram om man håller sig till östra tyskland. Annars är det bara att instämma. Och ja, att ta tyskland by night kan vara att hett tips. | |
|
Hej titan8! Jag har räknat på detta några ggr och beroende på vart du ska så väljer man väg. Jag har tittat på några alternativ och det bästa, vad jag har märkt har varit Rödby-Puttgarden. När jag åkte via Rostock var det så många vägarbeten så att det förpestade en del av semestern. Detta var för nära 5 år sedan. Är det någon som har åkt på östsidan på senare tid neråt förbi Berlin och mot Nürnberg? Jag skall ner i början på augusti. Då skall vi till Nancy, en stad i Frankrike, som ligger strax söder om Luxenburg. Några tips? Sen tyckte jag det var intressant att höra allas tips om hur man skulle köra. Ingen sade att man inte skulle köra om till höger.:-) Sen att långa svepande vänsterkurvor när man ligger i ytterfil och kör fort är ganska äckliga - man vet aldrig om det är stau när man kommer ur kurvan igen. Bara en kommentar till. :-) Mvh /NP |
|
|
>>NP Jag åkte till Prag via Rostock-Berlin-Dresden förra året, och jag tycker att det är helt OK. Mycket mindre trafik än i västra Tyskland. Mvh Marin |
|
Crusty |
Ahhhh, ljuva tyskland! Mein liebes Deutschland! En lite roadtripp ner skulle sitta fint! |
| Japps Rostock-Berlin-Dresden funkar utmärkt ganska roliga vägar upp till gränsen tyskland / tjeckien också :) | |
|
Hej! Du glömmer väl inte, om du ska till Luxembourg, att svänga av till Nurburgring? *** VIKTIGT *** |
|
|
Stanna till i Dresden om du är intresserad av historia och kultur! Däremot är skyltningen där lite mysko (var det i alla fall för fem år sedan). I Dresden är det skyltat till Prag men inte till Leipig, förmodligen beroende på regional avundsjuka. Men det kan ha ändrats sen dess. Gute Fahrt! ;0) My Bimmer is my mistress |
|
|
Tack för alla svar! Det verkar som min tanke att undvika Hamburg osv. kan vara rätt strategi under den här perioden. Sedan är det ju alltid kul att prova nya vägar också. När ni säger natt, menas midnatt till 05.00 då, eller kan man tjäna på tidiga mornar/sena kvällar också? Tycker att det är rätt jobbigt att mala motorväg på småtimmarna. / T |
|
mackan325 |
Jag körde samma sträcka som du förra sommamren, startade i malmö 03:00 och var i Heidelberg lagom till lunch (11:30) Nu har jag goda vänner där, men egentligen är det inte fågelvägen. Brukar köra Rödby / Putgarden och sedan Hamburg - Hannover - Frankfurt - Stuttgart - Freiburg - Basel - Lausanne - Geneve - Annecy - Lyon - Rivieran. Kör inte småvägarna över bergen ner till medelhavet utan ta motorvägen över Lyon, en omväg på ca 15-20 mil men tidsvinst på många timmar om (läs när...) det är kö på småvägarna. Stanna till i Metzingen (strax söder om Stuttgart) och shoppa billiga kostymer på BOSS fabriken och missa inte Annecy som är en mkt trevlig liten stad. Körde sträckan ovan hem i ett sträck, ca 220 mil, startade 09:00 från Draguignan och var hemma ca 05:00 morgonen därpå, men då tog vi bergsvägarna upp från kusten som sinkade oss ett antal timmar. |
|
Jo det sant det kan vara jobbigt att köra fram på småtimmarna, det är ju lite personligt hur man klarar av det. Men det är absolut mer effektivt, det enda hinden är väl alla långtradare och tröttheten. Jag har upplevt att trafikrytmen i Tyskland har blivit mer hetsig, minimala luckor mellan bilarna, långsamma bilar i vänsterfilen, hastiga filbyten osv.. Detta slipper man på kväll/natt/tidig morgon. Mitt Tips: Rödby-Puttgarden (handla öl på pråmen 50:-/plattan)-Hamburg-Hannover-Frankfurt-Karlsruhe-Mulhouse(F)(I Mulhouse finns det ett kul bilmuseum kolla!)-Lyon(mkt fin motorväg med lite trafik)-Nimes .Voila Rivieran!! Norra Tyskland är värst, vägarna i Frankrike är ljusår bättre än i Tyskland. Kör alltid på betal-motorvägarna. Håll hög koll på eftermiddagen då en och annan fransos kan bli lite rödvinsmosig. Vi kanske syns på vägen ska själv till södre Frankrike nästa vecka. Lycka till!! |
|
|
Det verkar som om jag fick en del tips i den här tråden inför min lilla roadtrip om en vecka. De huvudsakliga punkterna är: Tullinge - Zeltweg - Imola - Monza - Monaco - Magny-Cours - Nürburgring - Spa - Zandvoort - Ryd - Bromma. Ska man hålla sig i Tyskland eller är det lämpligt att åka genom Tjeckien? Forna öststater känns lite otrygga för mig som inte är så resvan. |
|
| Är du sist i kön på autobahn(stillastående) så slår du på varningsblinkers. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.