|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Vindrutetorkarna på min e34 går för fullt hela tiden, brukar väl vara ett relä som packat ihop när det blir såhär ? Någon som har koll på vart relät sitter ? // MVH | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Beror mycket på vilken E34 modell du har. Men oftast sitter det i den så kallade "rear power distribution box". Följande gäller min bil, en 535i -89 Huvudreläet sitter i "rear power distribution box" som du hittar till vänster under baksätet (du får lyfta bort sittdynan). Det är det gula reläet längst upp till höger i bilden nedan Länk Men ovanstående relä ger bara ström till hela operationen, reläet är påslaget såfort du slår på tändningen - så det reläet är inte särskilt intressant. Men det sitter ju sedan två reläer inuti den så kallade "relay module" och sen finns det styrelektronik inuti "general module". Så du behöver troligtvis byta någon av dessa moduler. Dessa moduler sitter också i rear power distribution box, sitter under plastlocket i föregående bild. Det står GM respektive RM på dem så de är enkla att identifiera. Här har du var dessa sitter och hur de ser ut på min bil Länk |
| Okej, för den ena boxen där under blir ganska varm, och varken elhissar eller c-lås fungerar, så det kan nog vara där problemet ligger då ! För den boxen styr väl mer än bara torkarna som jag har förstått det ? | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, de hanterar en hel del. Vilken av dem blir extra varm, GM eller RM? |
| Kan inte svara på de nu, men jag _tror_ att de va den gröna boxen som blir varm. Ska kolla upp exakt imorgon ! | |
|
Det var den gröna boxen som blev varm, men nu har det problemet försvunnit, satte i ett nytt fräscht batteri. MEN, torkarna går bara på Max-läget, och dom stannar när jag släpper spaken, går alltså inte ner till bottenläge av sig själva. Samt centrallåset, elhissarna och takluckan funkar inte, kan detta bero på boxarna ? Ska man pröva att köpa en uppsättning andra boxar ? |
|
|
Sök på RM så får du en fin godispåse. ;) Länk Länk Länk Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Tack för länkarna ! Det verkar alltså som att det vanligaste är att någon kabel har ärgat av under baksätet, eller att boxarna är dåliga. Blir väl till att felsöka ordentligt sen då ! Tack för svaren iaf ! |
|
|
Hittar inte hur man redigerar ett inlägg . . Har även sett att 2st lite tjockare kablar som går längs vänster gångjärn på bakluckan är av, dom kanske också kan bidra till problem, får pröva att skarva ihop dom och se vad som händer ! |
|
| Så vad kom du fram till? Löste du problemet? | |
|
Bytte den gröna boxen ochg nu funkar det som det ska :) Tack för hjälpen alla ! :) |
|
| Jag har ju en 320i -91 import sedan. Men jag hittar fan ta mig inte boxen ni pratar om. Sitter ingen under baksätet. Vet ni vart den finns på min bil? | |
| Alltså GM och RM boxarna. | |
|
sammyboy: Har du en E30 eller E36? Här googlesökningar på antingen E30 eller E36: Länk Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Jag förstår inte riktigt. Men verkar som om de finns bakom handsfacket längst upp till höger? Jag vet att jag har sett en databox där men det står ingenting på den och det är bara en. Men är det de dom menar? Tack för hhälpen och länkarna. |
|
| Har du en E30 eller E36? | |
| E36 | |
| Jag vet att på E30 så sitter det ett vanlig dubbelrelä som styr torkarna till vänster framför torpedväggen i säkringsboxen, kanske är liknande på E36 ? | |
| Jag har bytt alla relän jag kan komma åt, dock utan framgång. | |
|
eller alla och alla, alla jag kommer åt och vet om. men verkar som om den här databoxen som sitter på bak vänster under sätet på bla 520, det verkar som om den sitter bakom handsfacket och där har jag vart och lossat och sett en liten gömd databox. rätta mig om jag har fel. |
|
|
Har nu sett en tråd där de säger att GM kom först -94 på E36, så att du inte hittar en är logiskt: Länk "Starting from 1994 the E36 does have a General Module even though it's not called like that: The A104 Body Electronics Control Module (ZKE IV)" Lite länkar som kanske kan hjälpa angående torkarna: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.