AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.013

Får inte upp temperaturen på E39

Sida 2 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tempätaren var alltså mindre än klockan 12 efter tomgång 15min. Och den sjönk sedan närmare blått trots att det gasades på? låter ju som att termostaten öppnar för mycket.
Pr
69
Prinz
MB R550
MB 350SLC
Pukeugeot 508GT
Marin - Korrekt uppfattat, det var iofs -18 ute och kupevärme på auto.

Körde lite längre sträckor idag och det verkar som tempmätaren stannar runt klockan 11.
Jag tror att det får bli "långtidstest" nu. Det funkar i alla fall bättre än innan termostatbytet.

Tack för all hjälp!
ma
7.450
marin849
På min (tror det är lite annorlunda värmesystem på E39 facelift) börjar klimatanläggningen dra på med värme när kylvätskan når 45 grader (blå fältet slutar där). Detta är ett mycket bra sätt att "råna" motorn på all värme den behöver för att själv bli varm om man kör stadstrafik. Gasar man upp i 110 direkt blir ju motorn varm "nästan direkt" ändå.

Jag har aldrig fläkten i auto förrän motorn är varm. Fläkten får gå på lägsta tills motorn är åtminstone 60C.
ma
7.450
marin849
Tycker du ska åka ut på en 90 eller helst 110-väg. Sätt kliman på 18C och fläkten manuellt på max 1/3 fart. Då SKA nålen ta sig till "klockan 12", framför allt ska den stiga så att man nästan ser hur den rör sig åtminstone upp till första strecket efter det blå, sedan kanske lite långsammare för "kl 12".
Det låter nästan som luft då den aldrig visar kl 12, har du provat att lufta vid termostathuset?
Pr
69
Prinz
MB R550
MB 350SLC
Pukeugeot 508GT
delorian - Jag inte förstå hur luft i systemet skulle kunna kyla motorn mer?
Det ska vara luftat ordentligt, både på termostathuset och kylaren. Så mycket att luftskruven på Schmiedmannkylaren gick av.. jävla skitprylar i plast. 30 minuters pillande för att få upp resterna. Nu sitter det en M10 bult där.

Marin - Ska hålla koll på temperaturen och testa lite längre sträckor.
Vad händer om du täcker för grillen och står på tomgång eller var ca 2500 går den nånsin upp till kl 12 då?

Jag vet ett tidigare fall där det var luftfickor i systemet och det gjorde att mätaren reagerade som på din den gick aldrig upp trots luftat flera gånger.
han körde runt med den ändå sen luftatdes det på alla möjliga ställen, sen helt plötsligt gick den upp kl 12
och du har förståss testat att ditt intrument kan gå från 0 till max?
Pr
69
Prinz
MB R550
MB 350SLC
Pukeugeot 508GT
delorian - Jag har testat att täcka för bara njurarna helt utan förändring. Jag får testa att lufta systemet en gång till då.
Instrumentet har jag inte testat, hur gör jag det? Men innan jag bytte kylare så gick det då bevisligen ända upp mot rött..
Om du kopplar bort kontakten till tempgivaren slår den i botten då när du slår på strömmen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.