|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Problem: Efter att ha kört en 523 -96 en mil i -5 grader så har tempmätaren knapp lämnat blå fältet. Känner man då på slangarna till kylaren så är den övre varm och den nedre kall. Värme i bilen finns det inte mycket av, det pustar lite ljummet.. Slutsats? Normalt? Nog borde den vara lite varmare efter en mil? | |
|
Steg 1: Byt termostat! Lycka till |
|
|
Bytte termostat+hus, vattenpump och kylare för en månad sen ungefär. Kan den verkligen redan ha kastat in handduken? |
|
|
Fungerade den helt normalt från bytet fram till nu? Kan det ha varit problem ända sedan bytet utan att du har upptäckt det förrän nu? Termostaten kan absolut vara defekt från fabrik, eller så pass hel att den bara håller ett litet tag. Men det skulle i så fall bara vara otur. Har du sett till att blanda kylarvätskan ordentligt så inte vattnet blir issörja vid minusgrader? Det verkar nästan som att det har bildats någon form av isbarriär i kylaren eftersom övre slangen är varm men inte den nedre. Och sedan kanske den tar in denna issörja genom nedre slangen och kyler motorn för mycket. Hade det varit luft i systemet så borde motorn ha blivit varm ändå. Men det kan vara en kombination av luft i systemet och en trasig temperaturgivare. Lufta den är ju enkelt - ställ bilen i en kraftig uppförsbacke när den är varm och dra på full värme. Fast det innebär ju att du måste få den riktigt varm. Du kan ju testa att sätta något direkt framför kylaren, exempelvis en kartongbit. Kör sedan en runda med noggrann koll på tempmätaren så ser du ifall det kan vara isrelaterat. Kom ihåg att stanna och kolla under huven med korta intervall - täcker du för kylaren kan du koka motorn innan du ser något på instrumenten om tempmätaren nu skulle råka vara trasig. Lycka till! _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Kylarvätskan är kollad och ok. Så is låter osannolikt, den står dessutom i varmgarage på nätterna. Luftning är gjort enligt konstens alla regler. När jag tänker efter så har den nog bara använts korta sträckor på 3km till och från jobbet sen bytet, och mätaren har väl inte gått upp helt (rakt upp) sen dess, och det har ju inte blivit kallt förrän nu så termostaten kanske var trasig från början. Schmiedmann.. Tack för hjälpen. Termostatbyte up nxt. |
|
|
Ta ur termostaten. Lägg den i en kastrull med vatten på spisen, tillsammans med en termometer (mammas köttermometer duger!). På med plattan och kolla temperaturutveckligen och hur termostaten öppnar, (öppningstemperaturen, t ex 87°C, brukar stå angivet på temostaten eller på kartongen). Lyft kastrullen av/på plattan, eller kyl med lite kallvaten, och kolla att termostaten stänger och öppnar på ett riktigt sätt. Då vet du säkert om termostaten funkar ok. Jag är tillräckligt tokig för att alltid göra detta enkla test även på nya temostater. Av erfarenhet vet jag att det kan vara påkallat. Och testet är mycket enklare än att riskera jobbet med att byta termostat en gång till... |
|
|
Det brukar finnas en markering på termostaten som ska stå vid ett visst klockslag. Om du har en luftskruv på termostathuset så kan du prova att lufta där, gå även att lossa givaren till tempmätar i instrumenthuset, den sitter i kylaren. Har du värme i kupen om du drar upp tempen till max? |
|
|
Om den övre kylarslangen blir varm fast motorn i pincip är kall så tyder det på att termostaten står öppen. Felmonterat eller fel på termostat? Kolla termosten genom att följa tipset från Ulf530 ovan. |
|
|
Så, termostaten bytt till en 100% fungerande. Men motorn blir ju inte tillräckligt varm för att termostaten ska öppna, inte ens efter en kvart på tomgång i varmgarage. Då stod tempmätaren strax över streck 2 av 4 (kl11). Och direkt efter det 2 mils körning i -18 med klimatanläggningen på auto, så hade mätaren sjunkit strax under strecket.. |
|
| Blir den övre kylarslangen varm nu också? | |
| Bara den övre blir varm, den nedre blir väl inte varm förrän termostaten öppnar? | |
| den nedre blir varm när termostaten öppnar, om man står stilla! När man kör i minusgrader öppnar den väldigt lite och kylaren kyler då så att den nedre slangen bara är några grader över utomhustemp | |
|
Har bytt min termostat här i dagarna och har nu bra värme i kupen......och vad jag har förstått så är de helt normalt att den undre slangen inte blir varm i sträng kyla. Mvh oo=00=oo |
|
|
Precis, se ovan. Jag baserar det på mätningar via bilens egna givare för radiatorreturtemperatur. Det går ju också att inse själv genom lite resonemang. |
|
| Absolut, men som jag skrev i ett inlägg högre upp så stod bilen på tomgång inomhus i +15 i en kvart utan att nedre slangen blev varm, dvs utan att termostaten öppnade.. | |
| började temperaturmätaren sticka iväg då? annars ska ju termostaten inte öppna förrän motorn är uppe i 92-94c ungefär vilket tar lång tid på tomgång. | |
|
Tycket inte det låter konstigt att den inte öppnade på en kvart. Prova åk nån sväng så hjälper det nog till. Mvh oo=00=oo |
|
|
Marin - tempmätaren gick upp till de första av de två strecken mellan blått och rött efter 5 minuter, och stannande sen där. Trebor - Direkt efter den stått igång i garaget åkte vi 2 mil på rätt höga varv men tempmätaren gick nedåt. Jag tycker att det verkar vara något som inte är som det ska, men å andra sidan så verkar kylsystemet på E39 vara lite ehhhmm.. speciellt.. |
|
| Inget konstigt om du hade kupevärmen på. Och termostaten ska ju inte öppna heller.Hade däremot nedre slangen blivit varm fast nålen stod på 65Chade ju termostaten varit trasig (fastnat öppen). | |
| Är du säker på att givaren och instrumentet är hela och visar rätt? Du kan ju faktiskt ha en varm motor fast givaren ger fel signaler till instrumentet, och är instrumentet analogt så kan det kärva... | |
|
Marin - Hade inte kupevärmen på när den stod på tomgång i garaget, men satte klimatanl på AUTO när vi åkte direkt efter. Det verkar som om AUTO-läget prioriterar att få upp värmen på motorn före kupen, kan det stämma? esadh - Nej jag vet inte att givaren funkar 100% men när jag bytte termostaten efter att ha kört några mil så var kylarvattnet i övre slangen bara lite skönt för kalla händer.. ;) Hade motorn varit i rätt temperatur så borde det väl varit hett. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.