AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.062

Gillar ni att köra i snö?

Sida 2 av 3
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Haha, det ser ju inte så lite patetiskt ut när man som idag står och väntar på att köra in i en rondell och så kommer det en peugeut med framhjulen pekandes åt sidan medan bilen går med nöd och näppe runt i rondellen. Synd bara att man kan hamna i skottriktningen själv så att säga.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mistafrizz, var har det kommit 3 dm snö?

Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Vi har husvagnen uppställd i Jämtländska fjällen. I går var där 65 cm snö nere på campingen (det sades vara ännu mera uppe på fjället).
Med xDrive var det en riktigt kul resa fram och tillbaka.
Som kallast efter vägen var det -23C, men med grillen/kylaren täckt till 95% så hade vi helt suverän värme.
Jag hade för tillfället monterat på extraljusen (3 st NBB225 Xenon i snabbfäste!). Riktigt kul med mörkerkörning när man har bra lyse, särskilt då det var väldigt lite trafik så heljuset kunde vara på under större delen.
Vinterlandskapet var helt magiskt med all vit nysnö och träden var riktigt tyngda med massor av snö.
En mycket fin resa!
Är 40 + och lekt ett par timmar idag och sladdat..............:-)
Verkar som man aldrig växer upp......men kul är det.

Men ångrar att jag köpte dubbfria däck, livsfarliga på is som jag körde på igår, osaltat riksväg för det saltas inte när det är för kallt vilket är bra tycker jag men det,var så halt att jag hade svårt att komma upp i hastighet pga att DSC,n gick in och ströp ner hela motoreffekten, aldrig mer odubbat för mig......
Jag har inget emot snö eller kyla. Enda kravet jag har är att ska det komma snö får det gärna bli tillräckligt kallt efteråt så att de inte saltar vägarna.
Det är bättre med ett tunt lager snö på vägarna än den is yta som annars uppstår.

redpower: Va har du för märke och modell på dina dubbfria däck?
ma
7.450
marin849
Ulf530: Låter som konstant mysstämning i bilen! :)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Föredrar egentligen sommarvärme men bakom ratten är snö och vinter kul, och håller med tidigare skribenter; Bmw är en bra och grymt underskattad vinterbil, har kört mycket och i många bilar men föredrar Bmw över många "framhjulsdrivna trygga modeller".

Att X3 är en underbar vinterbil är kanske ingen stor överaskning men jag hade höga krav och den uppfyllde dem mer än väl. Men än mer imponerande är faktiskt hur E36an uppträder, trygg och stabil och klättrar på imponerande väl.

Det svarta fåret är den sänkta 330n som inte gillar mer än ett lager pudersnö...

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
ContiWintercontact TS-810 är väl centraleuropesiska däck, grymt stabila och funkar hyggligt nu i minus grader på snö men på is eller poleradsnö är dom inte roliga.......

Behövde fälgar och vinterdäck och fick dom till ett bra pris och endast rullat en halv vinter, 8,7mm mönstedjup men man lär sig av misstag.
Dubbfria däck passar nog inte min körstil och bor i dalarna men som jag brukar säga, man måste alltid köra efter väglaget................
Till Chris 87 :
Glömde dimensionen = 205-60/16"
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Grelle:

I Trosa trakten..

Länk

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej. Såg att du var bosatt i Stockholm och blev nyfiken om det fanns platser där det verkligen vräkt ner. =) Men det var alltså på annan ort.

esadh
523iA -97
Bjerser:
Jag var ute och körde fyra mil i en av de där "framhjulsdrivna trygga modellerna" idag; en Focus -00. I halt väglag är framhjulsdrivet inte alls något tryggt alternativ, kan jag säga. :-( Jag ångrade bittert bilvalet halvvägs till målet och då hade jag halva vägen kvar, plus hela vägen hem.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
esadh: Vad är problemet med en framhjulsdriven bil då?
Utav alla de fram- och bakhjulsdrivna bilar jag kört finner jag de framhjulsdrivna bättre när det ligger mycket snö på vägen.
Framhjulsdrivna bilar är mycket sällan utrustade med diffbroms / spärr, vilket gör dem enhjulsdrivna i halt väglag. Tyvärr finns ingen diffbroms till E38an heller. Däremot var mina E30 M3or riktigt kul vinterbilar men ix är ännu roligare./ Bresladd.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag ställde upp 325:an på en bilfri E4 igår morse. Dvs snö är underbart! :-)

/Fredrik
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Toomas:
M3 e30 måste vara fantastisk på vintern! Jag känner ju hur lättfotad och kommunikativ min Touring är, den har diffbroms f.ö. och M3:an måste ju vara ehum... 3 strån vassare!

/Fredrik
Vinter är pest. Ser fram emot våren, hoppas den kommer i veckan.

Stephan

ma
7.450
marin849
Fast alla BMW utom M-modeller eller xdrive är ju också enhjulsdrivna (xdrive tvåhjulsdrivna, öppna diffar).
Däremot tappar ju innerhjulet på framhjusldrivna bilar greppet direkt vid minsta sväng med gaspådrag.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Chris87:
Problemet med framhjulsdrivna bilar är att de helt tappar fästet och går rakt fram när man ska styra och gasar lite. De som påstår att man kan "gasa sig igenom kurvan" måste prata om lösgrus för det går inte när det är halt. Och med sambons automat kan man inte heller koppla ur.

Den har iofs någon form av diffspärr eller vad det nu kan vara. Det är en lampa som signalerar likt 523an när man drar på och det slirar men det går fortfarande att gasa så mycket man vill. Man kan även med en knapptryckning koppla in den permanent, vilket jag gjorde igår. Men hua, så där rädd är jag inte i uselt väder med 523an. Och då kör jag oftast fortare med den än vad jag gjorde igår.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Nog går det att svänga o gasa med framkrafsare om man bromsar med vänsterfoten samtidigt. men hur kul är det :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.