|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Jag bor på västkusten ock det har snöat mycket här. Jag måste säga att det är rätt mysigt att köra i snön. Jag har en 728ia97.Den tar sig fram riktigt bra trots dubbfria europeiska däck. Den är lätt att kontrollera i sladd. | |
| Med xDrive är det en ren njutning... | |
|
Nu är ju jag lite avis på xDrive-ägarna *morr* men jag trivs ändå med att köra i snö, och har alltid gjort. Jag vet inte om det har framkommit tidigare men jag är något av en snöälskare. :-) Trots detta har jag dragit mig längre och längre söderut, men nu verkar det bli fina vita vintrar här i sydsverige också! :-D _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Har väl sin tjusning för stunden men när året består av mest vinter o skit så längtar man efter torra släta asfaltvägar. /Göran |
|
|
Tycker det är trevligt att köra när det är snö! Helst ska det vara kallt nog för att salt, slask och blött inte existerar, det får det gärna vara hela vintern. Mvh Martin |
|
| Håller med Göran. Rätt kul nu med 525an, men det blir nog gammalt fort. Dessutom med både M3an och hojen i garaget så längtar man redan till våren...och vintern har knappt börjat. Brrrrr.... | |
|
Fattar inte varför jag inte köpte en BMW som vinterbil... Åker Saab 9-5TID -05 denna vinter, vilken jä*¨'¤ skit bil. Hal som en ål i modden:( SITBIL!! Det som är bra är att den har typ 115HP eller nått, fan va gött det kommer bli att rulla ut M5´an i vår:D |
|
|
Håller med kahn-d. Konstant -7 grader, inget salt, vackert landskap, "äkta" vinterväglag bestående av tunnt lager packad snö och en BMW. Hoho. :) |
|
Njuren |
Startar bilen för att sedan fimpa DSC hela vägen till jobbet :) |
|
Fast däremot håller jag inte med att bmw,n skulle vara dålig vinterbil:) Kör hellre BMW på vintern än vilken framhjulskrafsare som helst, Jag tycker den är väldigt förutsägbar och stabil, snösträngar odramatiska vid omkörning, tar sej fram bra i relativt djup snö där många andra blir stående, Dock är enligt mej Bra DUBBADE vinterdäck ett måste, i synnerhet med V8, sen å är den ju härlig att lägga upp i en bredsladd o lätt att hämta igen likaså. Nog är det roligt med vinterkörning ibland men om man ofta måste köra sådär 30 mil i riktigt vinterväglag(2 asfaltspår avskilda av en 30 cm hög snösträng) Då saknar man snabbt den somriga vägen:) /Göran |
|
|
Köra på snö? Hell yeah! Det är ju tom roligt att åka och handla på ica i detta vädret om jag kör med 325ix:en. Förra vintern klarades galant i en Audi S6 4,2 med quattro efter ett antal år med e34 540 på vintern, inga problem det heller förstås. Tjejen är dock inte helt övertygad om bakhjulsdrift på vintern men för några år sedan när hon körde med 540:n genom snöstorm från sitt jobb sa hon att det gick jättebra för hon hade satt på antispinn. Hon blev förvånad när jag sa att i själva verket hade hon kört med antispinn av. Hehe :) Ägg på gaspedalen eller vad stod det i körkortsboken... Krama varandra i vintertrafiken. |
|
|
Roligaste vinterkörningen på länge! Har haft bakhjulsdrivna bilar sedan jag hade min X3 - 2.0d för 4-5 årsedan var grymt rolig men med 245hk blir det mycket mycket roligare:) Går ju som ett godståg genom allt, och trycker man av antispinn så kan man få otroligt roliga ställ om man vill har nästan gått in i 18års stadiet igen. When Batman takes a vacation he does the Gumball |
|
| Min 525iX tuggar på fint i snöiga skogsvägar :) | |
|
Jag har alltid tyckt att det varit barnsligt roligt att köra bakhjulsdrivet i snö, kanske för att jag övningskörde i en duett... Jag hade en SAAB en gång och fick sladd. Det var inget roligt alls, för då snurrade jag tre varv utan att riktigt veta varför. Normalt så ger man ju lite gas och styr emot, så löser det sig.. Roligt är att hålla lite koll på de tomma företagsparkeringarna på helgerna när det kommit lite snö. Alltid är det någon som kör runt och slajdar runt. E34 sedanen jag har nu är snäppet bättre än E34 touringarna jag ägt innan. Touringarna hade en tendens att sticka lite för mycket i baken, medan sedanen håller sig där man tycker att den ska vara. Tvåhjuls E30 jag haft tidigare ska vi inte snacka om, de var nästan lite läskiga... men, för att svara på frågan: JA! :) -- Markus |
|
|
Jag tycker också att de är roligt att köra i snön! =) Vi är ju inte så bortskämda med snö här nere i Skåne, så de gäller att passa på att sladda runt lite när läge ges! I år ska de ju bli den kallaste vintern i mannaminne om man ska tro de polska meteorologerna, hoppas det betyder mkt snö! ;) I år har jag en Volvo 740 Gl att sladda runt med, pålitligt och tålig som fan men ändå lite svajig. Bästa vinterbil jag har haft va en 530 E34, tog sig fram precis överallt och höll sig väldigt bra när man sladda :P Roligast har nog ändå varit E30:n, hur kul som helst! Men som sunkmarkus säger, lite läskig! |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Min X5 med "riktig" 4-wd och inget xDrive krafs :) är super i snön. Hur "ärlig" och lättstyrd som helst vid uppställ. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Apropå "riktig 4WD" på din X5, är mittendifferentialen låst 38/62% eller är det en öppen diff? | |
|
Nej! |
|
| Vilket av det? | |
| Det är bland det roligaste som finns - allt från att sladda på en tom parkering till att bemästra E4an i 130km/h. M5an har visat sig vara en riktig vinterräv - den tar sig fram ruggigt bra, och med X5an är det bara att gasa. Hoppas på än mer snö (kom 3dm inatt) | |
|
Jag svarade endast på rubriken till denna tråden, sorry marin849 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.