AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.918

Färsking ,söker lite olika svar !

Sida 1 av 2
Tjena .
Jag har fastnat i Z4 träsket totalt ,aldrig ägt en BMW ,å sitter med en trist familje räser dag ut å in . Härom tiden Krockade jag med en 30-års kris å sa till mig själv under ung skrik i baksätet "Jag behöver nått som får mina kulor att ramla ner i påsen igen" typ..
Så väcktes ett enormt intresse för något i motor väg som kunde ta mig ur denna vardagliga kris...å blev frälst då en Z4 gled förbii någon dag senare .

Nu sitter man å plöjer info på nätet med dagliga blocket besök ,men behöver lite info från er ägare :

Hur mycket är skillnaden på 231hk vs den senare 265hk motorn? är det samma motor fast lite vässad eller en ny version . Sett att acc tiden är i princip någon tiondel bara!?

Om ni skulle köra ett blind test ,skulle ni lätt kunna säga "denna är helt klart 231hk å vice versa?

Sen skulle jag gärna vilja reda ut det här med "sportstolar"
Länk
Enligt denna länk ovan å flera andra annonser så är dessa benämda som sportstolar!?

men dom jag önskar är av denna typ:Länk

Är det stor skillnad komfort mässigt-å finns det en exakt benämning på dessa sista?
Hej
Har haft 2,5i, 3,0i och 3.0si
Skillnaden mellan 3.0i och 3.0si förutom att den är en nyare generations motor med effektivare bränselförbrukning osv är att det blir ett bättre grundtryck över alla 6 växlarna, samt att den accar snabbare
3.0i är helt underbar men 3.0si är snäppet underbarare :D
Sen för ju faceliften med sig en del fördelar förutom motorn...

Den första annonsen har "vanliga" stolar den andra har sportstolar, standarstolarna är helt okej men sportsolarna är fantastiska att sitta i samt att de är riktigt snygga...
Jag är i samma situation som du, men har kommit snäppet längre. Alla Z4:or har "sport-stolar", cab:en du länkat till har M-stolar.

Jag har aldrig provsuttit M-stolar, bilen jag till slut köpte har standardstolar. Standardstolarna (i alla fall i 2003-utförande) är väsentligt sämre än C30-stolen jag är van vid, så jag skulle helt klart rekommendera provkörning av båda.

Jag har inte haft möjlighet att jämföra prestanda mellan 2.5i och 3.0i från ratten, men jag tycker helt klart bättre om ljudet från 3:an.

Det jag saknar allra mest från C30:n är xenon-ljusen, tänk dig noga för innan du köper en utan om du tänkt köra annat än i dagsljus på sommaren.

Det jag saknar näst-mest från C30:n är Dynaudio-paketet, Business-stereon i Z4:an (än en gång, 2003) är fullständigt usel.
Tack för input boyz.
Klart är iaf att det blir en 3.0 med manuell låda .
å big ++ på M-stolar då oxå...

Sen är jag rätt kluven på om jag ska ha roadstern eller ej ,formerna på coupe´n är ju pure´xXx.. ..en cab är ändå cab =flächiiit

Taket ligger på 260´...men gärna neråt ca 200-220 hade varit d ultimata.

Skall du ha coupen så finns den endast i 3.0si utförande
För en riktigt fin 2006 3.0si cab med 3-4 000mil på mätaren får du nog slanta upp runt 260 000:-
En riktigt fin 2003 med runt 5-6 000 mil 3.0i får du för 185-195 000:-
Dock otroligt svårt att hitta den gamla modellen med sportstolar...

En fin 3.0i
Länk
En fin 3.0si cab
Länk
En fin 3.0si coupe
Länk
Kan bara flika in att M-stolarna är underbara! Dock får man inte ha för mycket att "bära på" om man ska komma ner i stolen. När man väl kommit ner, så sitter man fast!
Så, då är jag rätt nära att vara BMW ägare ,å tillika Z4 ägare !
Efter dryga halvåret av letande ,så slog jag till. Har iofs bara betalat handpenningen idag, men hoppas få hämta ögonstenen nästa vecka!! LÄNGTAR!!

Länk
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Grattis!!
En 3.0si va? Ser fräsch ut, och bra färgkombo! M-stolarna är fantastiskt härliga!

Jag köpte min Coupé 3.0si från samma bilfirma förrförra veckan :) En 2007 med 2250 mil. Tror inte att jag såg din bil där då så den måste vara ganska nyinkommen.

Får jag fråga vad du fick ge för den? :)
Jajjemänsan 3.0si ,den kom till dom idag!
Infon finns dock kvar på deras sida ,men 259´är givet 4400mil .

Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Gratulerar!
Och så får man beklaga, har man haft Bmw en gång så nöjer man sig inte med annat sen ;)
Tackar, det är en risk jag får ta ;)
Vore hemskt tråkigt att sälja Ford S-maxen för en X5:a ;)

Pratade med Lars nyss på MTbil ,jag får räkna med leverans nästa vecka iaf .
Här har vi haft strålande väder över en vecka nu, gissa var det kommer vara åska, regn och driv-is sen.

fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Den var så nyinkommen att det var svårt att pruta på priset va?

Ja, om man ska tro yr.no så kommer lågtryck och regn på måndag... Skönt, för jag har nästan börjat ångra att jag valde Coupé ;)

Synd att du inte kan plocka upp den på lördag för då kunde du kanske hängt på BMWCS körning runt Lygnern.
Jag ansåg priset låg så pass rätt ändå, och att den hade allt av det jag önskade, så ville jag bara slå till innan någon annan han före. Det är ju dessutom hög säsong.

När jag pratat med säljaren i efterhand så känns det som att det var tur att jag inte tvekade.

Hade gärna tagit rygg runt Lygnern, men jar tar en sk raincheck på det :)

Sen har jag en fundering över z:ans navigator, hur bra är den? ,får man någon annan info från den? radio kanaler,mp3 låtars titel el dylikt?
Den är väl okej för sin tid, om man säger så. MP3-info visas, radion styr man mycket riktigt via skärmen och sen såklart navin. Beroende på övriga tillval sköts även BMW Assist, telefon via blåtand, TV m.m via skärmen.
så det börjar dra ihop sig nu tillslut ,nu är bilen äntligen reggad, å väntar nu på att få sina plåtar .

Har funderat på det här med "typ beteckning" ,i mitt fall finns inte "Z4" eller märkningen "3.0si" bakom sidoblinkers ...jag kan tycka att det ser fränt ut på de bilder av bilar, som har det .
Vet någon här mer, om man vill eftermontera sådant, hur/kostnad osv...Vad tycker ni själva? ,är det snyggt med, eller utan denna märkning?
Tycker själv Z4:an blir mycket renare och snyggare utan...
Jag brukar vanligtvis tycka lika, men jag blir mer och mer kluven,
iaf på "3.0si" betäckningen bakom blinkers, som jag tycks tycka är snyggt på Zan.
Hur som haver, nu är jag hemma igen .Allt flöt på mer än bra.
Dock så började det regna just när hemfärden satte av ,och halva resan fick jag ligga bakom en polisbil ..20 mil! Ved e oddsen på det ?!
Men sista milen var jag tvungen att stanna, och dra ner cabben . Slog av stereon och sen stämpla !
Det blev en gudomlig känsla.

Tack till mtbil, för hämtning och lunch. Trevliga människor att ha göra med.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Grattis igen då!
Härlig sång i 3.0si-motorn :) I mitt fall får jag hissa ner sidorutorna ibland när jag vill höra den ordentligt ;)
Ta och lägg upp några bilder här när du hinner!
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Håller med att 3.0si motorn låter fantastist, på min så har grabbarna på Feritta gjort ett kanonjobb med rostfritt från kat och bakåt. Det känns som att den andas lättare och ljudet så härligt, jag ska boka en tid och se om de kan få till det med 4x76mm utblås.
Angående emblemen så var det första jag tog bort tycker det ser bättre ut utan dem både bak och på sidan. Bilmodellen Z4 coupe är inte så vanlig i mina trakter så det massor undrar vad det är för en BMW modell. //Z3kent
Ja det blir ju till en vana tillslut, en uppgradering av avgassystemet får nog vänta i mitt fall.
Ska försöka ordna bilder framöver oxå.
Idag har det varit solsken och 20 grader, å jäklar vad jag är lycklig över att jag valde roadstern.
Det är sån skillnad på tak uppe, mot tak nere . I mitt tycke dvs.

Tack fdahl för ditt påpekande av Aux ingången i tidigare tråd, den hade jag aldrig sett annars :-)

Sen vill jag tok hylla killen som äger "Bilputsen" i Uppsala ,trevligare å ärligare rekondare finns det nog inte . Istället för å sälja ut sina tjänster så rekomenderar han att köra å njuta å ta en lackförsegling till nästa vår ,plus massa privata gratis tipps och råd.
Så har han alltid varit, de gånger man har haft med han att göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.