AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.951

Problem med klimatanläggningen, fläkten rusar E60/61

Sida 2 av 3
Min uppträder också endast under långkörning. Ska in på service snart och ska be dem titta på det här. Är effektsteg och fläktmotstånd samma sak?
Ma
73
Magle
740d x-drive -14
X1 x-drive -15
Mercedes 220SE -65
Ni som bytt effektsteg har ni också haft problem med imma om ni kört manuellt med fläkten?

Norrlänningen
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
levande:
Kort svarat: JA.
Det var ett motstånd på tidiga modeller men sedan länge är det ett effektsteg. Men det är svårt för den stora massan att byta beteckning på något som ändras så de kallar effektsteget för fläktmotstånd.

Andra beteckningar med samma fenomen:
230V kallas 220V, 400V kallas 380V
"Borst i en alternator" (växelström) kallas "kol i en generator" (likström)
Jag antar att du greppar principen...

Magle:
De gånger jag har haft problem med imma när fläkten är på har det varit för att jag återanvänder kupéluften. Så fort jag stänger av den funktionen så försvinner imman.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Ma
73
Magle
740d x-drive -14
X1 x-drive -15
Mercedes 220SE -65
Esadh!

Har dina problem kommit efter ett tag? D.v.s har fläktsystemet uppträtt normalt första ca halvtimmen och sedan "ballat ur"?

Norrlänningen
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Fläkten levde ett eget litet liv. Ganska ofta var den ok och ibland gick den inte alls eller maxade. Det var olika om den fungerade eller inte från det att jag startade bilen.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Ma
73
Magle
740d x-drive -14
X1 x-drive -15
Mercedes 220SE -65
Nu tror jag att problemet är löst. Det var inte fläktmotståndet. När BMW började kolla lite mer så visade det sig att det fanns ett åtgärdsärende på fläktproblem E60/61 2007/2008.

De har nu programmerat om berörda system och nu verkar allt fungera bra. Vi får se om det håller i sig

Norrlänningen
Lämnade du in bilen för att få den omprogrammerad? Vad kostade det? Vet du mer exakt vad de programmerade om?
Ma
73
Magle
740d x-drive -14
X1 x-drive -15
Mercedes 220SE -65
Jag vet inte vad det kostade då jag har en försäkring som betalar fel på bilen.
Vad gäller omprogrammeringen så uppfattade jag det som att de gjorde en total omprogrammering av bilen. När jag kom hem fick jag mappa om motorn(jag kör med BSR-optimering) så de hade i alla fall gjort uppdateringar som även hade med motorstyrningen att göra.

Norrlänningen
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Hej Magle.

Lite nyfiken på vad det är för försäkring du har.
Jag skulle också kunna tänka mig att betala för en sådan
när garantin går ut på min.

MVH Niclas
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Har inte programmerat min egen bil men gjort de på ett tiotal andras:)
De finns ett meddelnade till detta fenomen skickat ut av bmw de är till 100% mjukvarubaserat inget byte av delar avhjälper felet.
Ma
73
Magle
740d x-drive -14
X1 x-drive -15
Mercedes 220SE -65
Jag har en AutoConcept-försäkring som tecknades av bilhandlaren i samband med att jag köpte bilen.
Jag vet inte om den försäkringen går att teckna som privat person. Kolla in deras hemsida så kanske det står mer där.

Norrlänningen
mi
130
mickaellllll
BMW 520 e61 -08
bmw 3,0SI -75
BMW gran tourer 220d xdrive -16
hej min 530i 05 e61 rusar oxå iväg på fläkten i bland, när den står på auto,

Gäller programeringen bara på disel bilar ?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Med stor sannolikhet gäller det bensinbilar också, ErikThörn har säkert större insikt.

Mvh /Robert
mi
130
mickaellllll
BMW 520 e61 -08
bmw 3,0SI -75
BMW gran tourer 220d xdrive -16
frågade på M-bilar i västerås , han sa att det gäller bara disel bilar man kan programera
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
I backspegeln sitter en sensor som tittar på framrutan. Sensorn är till för att upptäcka imma på rutan och därmed reglera fläkthastigheten samt diverse spjäll och temperatur.

Om det är smuts på sensorn eller att rutan inte är mycket väl rengjord kan sensorn uppfatta detta som imma och därmed ökar fläkthastighet m.m.

Datorn som används för felsökning kan inte skilja på om det är smuts eller imma på rutan och systemet tror ju att det är imma på rutan och gör precis som det är tänkt, därmed lagras inga felkoder.

Det bör tilläggas att mjukvaran och andra delaktiga detaljer också kan påverka.
bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
hej, jag har en bmw e39, och jag hade samma problem, alltså att fläkten kunde leva sitt eget liv ibland, jag bytte fläktmotståndet och det blev bra igen,har inte haft något krångel med det efteråt och jag bytte den själv, tog ca 5-10 minuter att byta ut den, men vad gäller e60 så verkar det vara mycket krångligare att byta ut den, så som att man måste demontera hela mittkonsolen och även fläkten för att kunna få loss fläktmotståndet.någon som vet någon annan genväg? eller vad kostar det att skicka in den hos bmw?

pss. det är en transistor som är ingjyten i fläktmotståndet som oftast går sönder i dessa fläktmotståndar vilket kan även leda till att batteriet urladdas!
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
På min var det imsensorn i backspegelhuset som lagt av.

Byttes på garanti av BMW och problemet försvann.
Hej

Mor och far har samma problem på sin 520D E61 -09 det märktes tydligt när vi åkte till Sälen när den efter samma temperatur ute och 1timmes åkning helt plöstligt rusade till max och sen tillbaks.

De lämnade in bilen denna veckan och bmw hittade inga fel men omprogramerade bilen till en kostnad av 1000kr.

Nu till min fundering, deras bil är en -09 som har gått 6000mil så den har då nybilsgarantin kvar. Bör inte detta felet då åtgärdas gratis?
bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
Ja det låter väldigt konstigt att dem fick betala för det. nybils garantin gäller ju för alla fabrikations fel!!
exakt så jag tänkte. Är det någon annan som vet hur det ligger till? Annars så ska dom åka tillbaks och begära pengarna tillbaks
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.