|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med att fläkten från och till "varvar" upp ordentligt även när bilen är varm. Jag kan ha kört i mer än en timme och helt plötsligt så blir det en väldig fart på fläkten. Det sker även om värmen i bilen är bra och rutorna är helt imfria. Är det någon som har någon gissning var felet ligger för det är väl inte ett normalt beteende. Jag har haft en 530D -04 (E61) tidigare och så här uppförde sig aldrig fläkten på den bilen. Kan det vara någon sensor som ger fel signaler som lurar fläkten? Norrlänningen | |
| De är en programvarumiss!! Uppdatera bilen så slipper du de!!! | |
|
I min så är det något som låter lite skumt som man hör på tomgång. Ganska svårt att förklara så ja kanske får lägga upp en inspelning om ingen känner igen det. Låter som om fläkten varvar upp och ner med ungefär 1sek intervall. Men det är inte fläkten då ljudet fortsätter även om man kör fläkten manuellt... stänger man av klimatanläggningen så tystnar det. Så det har med klimatanläggningen att göra. Kommer när bilen har blivit varm, vid kallstart hör man det inte. Kanske ska va så, men ja tycker det låter lite störigt. /chni |
|
|
ErikThörn! Har du haft samma problem? När uppdaterade du i så fall din bil? Jag har den näst senaste uppdateringen och har ändå problemet. Norrlänningen |
|
|
jag upplever samma sak med fläkten fast de har omprogrammerat mjukvaran den 1-e oktober i år efter byte av Nigt vision kamera. Även stundvis problem med radio mottagaren. En annan sak är att nu känns som om växellåda liksom tvekar vid växlingen.. som om den funderar ska den eller ej byta växel.. konstig... Men de på BMW säger bara att allt är i sin ordning. Funderar att ta bilen till någon annan verkstad och kolla bilen där. |
|
|
Är det någon fler än ErikThörn som haft problemet och löst det med en uppdatering? Norrlänningen |
|
| Jag har också fått min uppdaterad, men problemet finns fortfarande kvar om än i mindre grad än förut. | |
|
Detta låter konstigt. Detta programmeringsfel borde väl då finnas på alla E60/61 eller tänker jag fel. Det borde i så fall vara fler som upplever detta som ett problem Norrlänningen |
|
|
Jag har fått tid nästa vecka för en uppdatering men det känns meningslöst om det är som t.ex. Phoebos skriver att det inte hjälper Norrlänningen |
|
| Hur gick det, blev det bättre efter en uppdatering av mjukvaran?! | |
|
Det är i morgon jag ska lämna in bilen så jag hoppas det ska ordna sig. det skulle vara intressant att höra om någon som haft problemet med rusande fläkt fått det åtgärdat till 100%. Är det någon som fått hjälp med bekymret så får den gärna skriva lite om det här... Norrlänningen |
|
|
Nu har jag haft bilen på verkstaden. Det var en förångningsmätare/givare i värmepaket som gått sönder och som ska bytas. Det var med andra ord inga programfel. Norrlänningen |
|
|
Tack för det. Ska kontrollera noggrant framöver, har tre månaders garanti. Mitt "problem" är att fläkten går på hög hastighet även efter 20-30 minuters körning (trots motorvärmare i ca 2 timmar innan start). Med kliman i autoläget borde den lugna ner sig ganska snart eftersom den kunnat ge värme ganska omgående och därmed få upp kupétemperaturen till önskad nivå på kort tid. Visserligen har jag inte hunnit vänja mig vid ny bil/nytt märke men min föregående bil var väldigt tydlig med att gå ner i hastighet så fort efterfrågad temperatur har uppnåtts. Kanske givaren inne i bilen kan vara boven i dramat också... |
|
|
Det är effekt steget som jävlas bara att byta 7-800kr sen är det löst../M |
|
|
Vilket effektsteg menar Neroth? Norrlänningen |
|
|
Effektsteget är det många kallar "fläktmotstånd". Jag tror att det var ett motstånd i tidigare modeller men i åtminstone E39 och nyare så är det ett effektsteg. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| @Neroht, tack för tipset. Byter man den lätt själv? | |
|
JA sitter troligtvis på samma sätt som E39 bredvid en luftkanal för golvet på pass sidan "dom kyls med fläkten" brukar va en låsgrej man viker bort sen bara att dra ut och koppla loss kabeln å klicka dit den nya.../M |
|
|
Är det någon som bytt denna effektsteg som kan bekräfta att det hjälpte? Min fläkt rusar också när bilen är varm och jag har kört under flera timmar.. Helt plötsligt öser den på fullt under några sekunder. E61 2007a |
|
|
Jag har nu kört min bil någon vecka efter bytet av förångningsgivaren och problemet kvarstår. När jag kör kortare resor på upp till 30-45 minuter är det inga problem, oavsett väglag. När jag gör långresor kommer problemet. Efter ca 45 minuter börjar fläkten tokrusa upp och ned, ibland med kortare intervaller och ibland med längre. Ett visst samband med imma på rutorna kunde jag se då jag manuellt försökte ställa ned fläkten för då immade rutorna igen. På ett sätt är det logiskt att fläkten drar på om det är imma på gång. Frågan kvarstår dock varför detta fenomen bara inträffar när jag kört ett tag. Det känns också orimligt att fläkten ska behöva gå på nästhögsta eller högsta läget för att hålla bort imma när vädret är torrt och fint. Är det ingen som har haft detta problem och fått det löst? Norrlänningen |
|
|
hej jag har haft samma fel jag bytte fläktmotstånd och det blev kanon 800-900 på bmw. att köpa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.