AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.248

Låg motortemp vid kyla normalt?

Sida 2 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
100w i bakljusen, det skulle vara om enbart positionsljusen är LED och man tänder alla lampor samtidigt!? Broms, back,blinker, dimljus.

1000W i framrutan kan nog stämma. Mina föräldrar hade det för första gången på en Ford Mondeo 1994. Där var det så att när vindrutevärmen var på höjdes tomgångsvarvet ganska ordentligt (och man hörde hur motorn tog i), dessutom gick det bara att använda vindrutevärmen i fem minuter sen gick den inte att återstarta. Detta för att det enkelt gick att belasta elsystemet mer än vad generatorn gav (fanns ju i övrigt heller inget system för att hantera effekbudget och koppla ifrån andra saker vid behov som det finns nu).

Uppvärmningen var ruskigt effektiv! önskar jag hade det!
OK.
Tomgångshöjning när vissa större förbrukare kopplas in finns även i t.ex E39 från -99 då man gjorde en del större revisioner i elsystemet och t.ex bytte till den smartare laddregulatorn som bl.a mjukstartar laddningen en stund efter man startat osv.

FP
ma
7.450
marin849
Jag läste något i BMW WDS om att generatorn på E39 har BSD (Bit Serial nånting interface), dvs att kommunikationen mellan generator och DME skulle vara smartare än "funkar/funkar inte".

Finns någon smartare styrning av spänningen på E39 efter 99?
T.ex. att temperaturkompenseringen inte sitter i regulatorn utan på något mer relevant ställe, typ via utomhustempgivare.
Det är nog samma sak vi talar om. Man införde mjukstart, utökad temperaturkompensering och bättre möjlighet att få kontroll på funktionen, jämfört med bara laddlampans till/från. Möjligen ytterliggare nån funktion jämfört med de tidigare generationen.

FP
Man börjar inte med att täcka hela kylaren utan del av denna och ökar efter behov( yttertemp). Givetvis måste man hålla järnkoll på tempen vid dessa utprovningar./ Vedbodtrimmarn
Att experimentera med skivor framför kylaren är knappast att rekommendera, det finns fler kylfunktioner i "paketet" förutom motorns kylvätska: Oljan i motorn, i växellådan, och i styrservon kyls också i detta. Kondensorn för AC (visserligen inte aktiv på vintern) likaså.
Ingen avskärmning behövs heller så länge termostaten jobbar normalt, om kylvätskan blir för kall så stänger denna osv.

FP
ma
7.450
marin849
Det verkar vara lite från bil till bil och ber på utrustning. Jag har bara ett rör som kyler servostyrningen, utöver motorkylaren (och acn är avstängd). Det sitter i nederdelen av kylaren. Så jag täcker njurarna med gott samvete på just min bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.