|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Nu är det dags att leta tvätthall igen, Mörby stänger den 28:e juni 2012. Tacksam för tips på tvätthall med lyft i Norra Stockholm. |
|
|
Litet trådlyft här, men även jag är intresserad av lyft med tvättmöjligheter. OK/Q8 i Fruängen hade sina lyftar kvar med tvättmöjlighet länge men även dom är borta nu. Två lyftar finns kvar men inga tvättmöjligheter. |
|
| Trådlyft med svar på föregående inlägg; OKQ8 i Nacka och gustavsberg har tvättplatser och lyft. 2 lyftar per anläggning. | |
|
Är det något som har införts nyligen eller har det varit bås med lyft som man också får tvätta i under flera år ? |
|
|
Årstiden när behov av att spola ordentligt under bilen är här igen. Tacksam för tips på bensinstationer i Stockholmsområdet där det finns lyftar som man får använda för att hissa upp bilen och högtryckstvätta underredet. |
|
|
Personligen saknar jag gdshallarna där man kunde låna verktyg och meka och hoppas på att det kommer någon aktör som erbjuder detta, med separat tvätthall. Frågade ok om varför de togs bort och svaret var att lyftarna går sönder. Folk bryr sig inte, spolar inte av lyftet när man är klar eller lämnar tillbaka verktyg. |
|
|
Personligen hoppas jag att det kommer in en auktör som som hyr ut mekplatser med lyft och tillgång till verktyg, är så otrooligt på att vänta på folk som tvättar bilen i gdshallen utan att lyfta upp bilen känns så meningslöst för oss andra. När okq8 var som bäst så fanns det varmvatten, verktyg att hyra för 3kr st. Lastbilspallbockar och tillgång till skruvstycke. Men som med allt annat då folk struntar i att göra rent efter sig eller lämna tillbaka verktygen man lånat så försvinner det också. Men nu är det mesta ett minne blott. Det går att tycka till här. Länk |
|
|
Någon som vet en gds hall i Stockholmsområdet med möjlighet att hissa upp bilen där man sedan kan/får spola med högtryck undertill ? |
|
| Precis det jag också sökt, verkar helt omöjligt att hitta i stockholm. | |
|
Har inte OKQ8 i Bergshamra alt den i Danderyd kvar sin lyft? |
|
| Nej det är bara tvättplatser. | |
|
Här ute i Åkersberga finns bara två lyftar kvar på OK. och de används ganska sällan jämfört med förr. Att göra jobb på den allt mer moderna bilparken har blivit komplicerat och därmed dyrt. Hoppas trots det att någon lyft får vara kvar. Beträffande spola bilen under så har väl OK. dessa små vagnar med högtryck som man kan använda utan lyft. |
|
| Anledningen att de avecklades var inte pga brist på användning utan dyra servicekostnader för ok. | |
|
Mitt inlägg gällde inte orsaken till att lyftarna försvunnit eller reducerats kraftigt. Bara att de används betydligt mer sällan jämfört med förr. Beträffande varför lyftarna försvunnit kan det kanske vara intressant att ta del av en förklaring från en ansvarig i denna fråga. Inlägget är från OK:s forum 2011. Bengt Boqvist 18 mar 2011 16:14 Hej Mitt namn är Bengt Boqvist och jag är kategoriansvarig för Tvätt och GDS inom OKQ8. Anledningen till att vattnet tagits bort från våra lyftplatser är att vi råkat ut för olyckor, lyckligtvis utan personskador, där lyften med fordon upphissade okontrollerat fallit ner. I de fall där det har hänt har det konstaterats att långvarit bruk av vatten på dessa platser har orsakat dessa olyckor. Efter interna diskussioner och kontakt med besiktningsorgan för lyftanordningar tog vi detta beslut för att säkerställa att inga fler olyckor av detta slag skall kunna ske. Eftersom vi vet att ca: 80 % av våra kunder använder våra hallar för att tvätta sin bil blev vi samtidigt tvungna att minska ner antalet lyftar i hallarna. Förhållande nu är ca: 80 % tvättplatser och 20 % platser med lyft (utan vatten) om man ser till antal platser över hela landet. Vi vet också att många av våra kunder saknar möjligheten till att spola av bilen undertill, särskilt nu i vintertider. Vi håller på att titta på en lösning för detta och hoppas att vi snart skall kunna testa den lösningen på några stationer. Faller de testerna väl ut, och våra kunder tycker att det fungerar, hoppas vi att kunna införa detta på alla våra stationer framöver. Tillsvidare hänvisar vi våra kunder som vill ha bilen spolad undertill till våra automattvättar där det finns program med underspolning. När det gäller alla olika förklaringar som figurerat från personal kunder etc. så kan jag bara beklaga. När man införa förändringar som kanske inte alltid uppskattas av alla är det lätt att rykten kan bli sanningar. Vi alla inom OKQ8 känner väl till de reaktioner som varit på detta beslut, men vi måste prioritera våra kunders och personals säkert i första hand och vi hoppas på förstålelse för detta. När det gäller förståelse för detta vill jag gärna referera till ett av de samtal jag haft med er kunder/medlemmar angående detta, där vi efter pratat en stund kunden säger: - jag har tvättat min bil i minst 20 år på era lyftplatser och det har aldrig hänt mig någonting Jag svarar - det är klart att det aldrig hänt något, för då skulle du inte kunnat ringt till mig Det blev tyst i telefon i ca 10-15 sekunder, sedan sa kunden - aha, nu förstår jag vad du menar, tack för upplysningen. Med vänlig hälsning Bengt Boqvist 4 |
|
|
Bergshamra har kvar 1 lyft, dock får man inte köra tvätt i den utan bara mecka. Detsamma gäller Helenelund/Sollentuna, dom har dock 2 lyftar men har en underspolningsmojäng till tvättplatserna. Danderyd, dvs den vid lilla rinkeby/byggma har lyftar, vet dock inte om man får tvätta där. Förra bilen var för låg för dom lyftarna, så jag har aldrig vart där sen dom nyöppnade efter flytten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.