|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har handtvättat min bil på OK/Q8 macken i Begshamra/Solna i 30 år och använt lyften för att komma åt och spola av underredet på bilarna. Nu har OK bestämt att det inte får finnas högtrycksspolning i samma bås som lyften finns. Dom har alltså monterat bort alla lyftarna och gjort om alla båsen till tvättdito. Samma skall enligt personalen gälla för alla OK-stationer i hela Sverige. Nu vill jag ha tips om var i Sthlm jag kan åka och tvätta bilen på såväl under som översida, dvs det finns lyft och högtryck i samma bås. | |
|
Fattar inte anledningen att man skall göra såhär?? uppfatta inte det gamla systemet som något problem. Kanske i enstaka fall när någon ska mecka så finns det ingen lyft. Sen tycker jag även dom har för mycket lyftar nu när dom gjort såhär, hur många åker endast dit för att mecka? 1/30 ? Går faktiskt att komma åt med slangen ifrån båset bredvid,men kommer inte åt 100% överallt under. Nä...dåligt OKQ8!! Vet faktiskt ingen annan som har denna typ av hall..?! |
|
|
OK/Q8 Mörby har bra enpelarlyftar med högtryckstvätt och även till gång till tryckluft har jag för mig, dock så vet jag inte ifall de är tillåtet att tvätta bilen när lyften är uppe! OK/Q8 Lidingö har dom tagit bort sina lyftar sist jag var där för 1månad sen, vet inte ifall de ska skaffa nya men om någon brukar åka dit och använda lyften så ring och kolla innan så slipper åka hem igen. |
|
|
Pratade med dom på Ok om detta, och lyftarna tog skada av vattnet och säkerheten är ju såklart viktig när man står under lyften och vill inte att den ska ramla ner på en. Dom sa att det kommer något nytt system så man kan spola under och hissa upp, men frågan är bara när. |
|
|
Att ta bort majoriteten av lyftarna är självmord för OKQ8 anser jag, under tiden (1,5 timme) jag bytte olja i Lördags (20/11 2010) så kom 3 bilägare och undrade när jag skulle bli klar! Den sista väntade i mer än 20 minuter med bilen inne i hallen - 40:- i enbart väntetid! I Åkersberga finns det 2 lyftar kvar, och den ena var sönder. Minst 40-50% av platserna måste ha lyft, annars blir det väntetider och irritation. Över hela landet ska det finnas 147 lyftar kvar, vansinne! Denna nedmontering av det ursprungliga konceptet med OK och GDS började redan för ca. 10 år sedan när priserna på oljorna höjdes med 2-400%. Innan dess kostade den billigaste oljan 39:- för 4 liter och jag använde den som sköljolja pga den gamla/dåliga klassningen. Efter prishöjningen så kostade den 119:-, vem köper den nu till det fantasipriset? Det finns snart ingen mening med att vara medlem längre, OK är snart bara ännu en mack i mängden... |
|
|
Det verkar vara mer än jag som saknar möjligheten att spola ren bilen på undersidan. Att lyftarna skulle ta skada av vattnet är nonsens. Det var samma lyftanordningar för en månad sedan som det var för 30 år sedan på ok i Bergshamara. Det är väl klart att dessa är avskrivna för länge sedan och vinsten de genererat skulle lett till att dom blev utbytta. Någon sådan planering finns inte längre det är snabba vinster som skall plockas hem. Finns det verkligen inget ställe i stockholm som man manuellt kan spola av underredet på bilen ! Är det lika illa på alla orter i Sverige ? |
|
| Har dom tagit bort lyftarna även på GDS-hallen i Vällingby? | |
|
Japp, jag tror att efterfrågan bara ökar med att kunna fixa själv med sin bil med tanke på att verkstadens priser ökar så mycket. skulle man kunna hyra en liten mekplats per timme i en enskilt bås med bra lyft osv skulle jag använda den frekvent. |
|
|
romff: jag sa ju det åk till OK Mörby, dom har enpelarlyft i varje tvättbås och efter som bilen ändå står på lyften när man tvättar så kan den nog lika gärna vara uppe också! Men jag vet som sagt inte ifall dom får vara uppe när man tvättar men de märker du nog om någon säger till... |
|
|
Enpelarlyften är ingen höjdare om man vill kunna spola under bilen, "skenorna" + klossarna som bilen vilar på ligger ju så nära trösklarna att man inte kommer åt. Känns också svajigt med en bil på två ton på den typen av lift. Jag åker dit och försöker verkar ju inte finnas något annat alternativ. |
|
|
Du har nog inte sett en enpelarlyft av denna kaliber! Visst kommer körramper vara i vägen en del för trösklarna men annars tycker jag de var grymt bra åtkomst med denna typ av lyft men självklart är de sämre än en tvåpelare enbart tar i chassit. Själv lyckas jag hålla mina trösklar rena utan någon lyft alls, testa stoppa in handen med en svamp. Ursäkta att jag försöker hjälpa till. |
|
|
Tack för tipsen Gory, skiljer dock 35 år i ålder på oss så det är ju därför som lyften är så bekväm när man skall tvätta, vaxa och byta däck på bilen. |
|
|
Lyssnade med Ok Mörby senast jag var där ( efter att ha gett upp att vänta på ledig lyft i Bergshamra..) och det lät som om lyftarna kommer att fösvinna även där. Två lyftar skulle bli kvar men då utan tvättmöjligheter. Fulständigt hål i huvet att ta bort dessa tycker jag, det är ju för lyftmöjligheterna man åker till OK GDS hallar! Vet inte hur det ser ut för OK Häggvik, om det är samma planer där? Vi kanske borde organisera ett upprop "Bevara OKs lyftar i GDS-hallar" och starta namninsamling? Är inte detta en del av vårt gemensamma kulturarv som borde sättas upp på FNs lista över skyddsvärda objekt?? :-) |
|
|
Kanske är något man ska satsa på att starta...en GDS-hall med lyftar och tvättmöjligheter. Skulle nog kunna generera en hel del cash efter ett tag med den lilla konkurrens som finns just nu. Någon som är sugen på att gå in som delägare? :-) |
|
|
Kan tipsa om handtvätt till vettig peng i närheten av Norrtull, Idungatan 3. Länk Man kan boka tid samma dag och vänta medans de tvättar. 240 spänn för en noga in och utv tvätt ink rejäl avspolning av hjulhus mm samt givetvis kassakvitto. Det enda är att man får instruera att de inte använder gummiraka då de torkar bilen, den kan skapa microrepor om man är petig. Mvh Asken |
|
|
Det är samma visa på OKQ8 i Nacka, tror att det finns två lyftar kvar utan tvättmöjlighet. Jag tror det är en kombination av flera saker som har nämnts i tråden tidigare. Till viss del så köper jag resonemangen att lyftarna tog skada av allt vatten. Men det måste ju ha varit med i beräkningen när man byggde alla GDS-hallar. Jag tror att det kan vara så "enkelt" att det inte är lika stor efterfrågan på en lyft längre, eftersom allt färre mekar med sin bilar själv numera. Man har ju hört det förut; "Dagens bilar är så inkapslade så att det är bara verkstaden som får öppna motorhuven". Något åt det hållet iaf ;) Mvh/ Niclas |
|
| Gamla bilar håller, nya bilar lagas på garanti :) | |
|
Man får nog köpa med sig en lång vattenslang och koppla in den på tvättplatsen på OKQ där det finns vattenutlopp och försöka skölja under bilen på så sätt :) Risken finns att man får utskällning men men... vad gör man inte för att hålla pärlan i bra skick..... BMW M-POWER |
|
|
Men jag vill tvätta själv så att det blir ordentligt gjort. Dvs utan risk för att någon hade en dålig dag när dom tvättade min bil. Det känns inte bra att gå in i en slaskperiod på 6 månader utan att ha bra möjlighet till att skrubba bilen på magen. Skall man bara ge upp och låta bilen rosta sönder, suck ...... |
|
|
Jag tror du kan få den tillräckligt ren på OK Mörby eller har du varit där? de är ju ändå högtryck så om man spolar i alla vinklar de går så blir de nog bra. Annars så får du kosta på den en rostskyddsbehandling, men då kommer bilen bli svart som natten under och förmodligen väldigt tråkig att meka med allt kladd. Har hört om folk som använt linolja som rostskydd, blir väl inte fullt så kladdigt. |
|
|
Haas: Ingen dum idé! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.