AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
39.116

GDS-hall med lyft OCH högtryck i Stockholm

Sida 2 av 3
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Har väldans svårt att tro att vatten skulle vara ett problem för lyftarna. OK:s lyftar i Mörby har funnits åtminstone så länge jag haft bil ( d v s de senaste 25-30 åren och samma gällde väl för de lyftar som fanns i Bergshamra. Vet inte vilka krav på livslängd som Ok ställer på sina lyftar men om de "bara" klarar sig i 30 år innan det är dags att byta ut de så tycker jag nog att det borde räcka till för att kunna skriva av de både en o två gånger..
gO
1.407
gOry
335i Touring
Skulle kunna ha med saken att göra kanske?
Länk

Och så har vi dom som använder lyftarna fel!
Länk
ro
111
romff
640i GT -18
Det är dom sk enpelarlyftarna som den artikeln handlar om, dom som jag redan tidigare varit väldigt skeptisk till att hissa upp en 2 tons bil på.
Bara för att OK gjort en felsatsning när dom valde lågprisvarianten av lyftare så behöver man väl inte plocka bort den gamla modellen som fanns på många äldre OK-mackar och som fungerade utmärkt.
Det verkar vara ett huvudkontorsbeslut av några chefer som inte har någon störrre vana vid att tvätta/meka med bilen.
Märkligt uttalande av OK att deras medlemmar inte längre är intresserade av att sköta sina bilar så därför behövs inga hjälpmedel.
Huvudfokus för OK kommer väl att vara att leka Post och sälja korv.
ro
111
romff
640i GT -18
Är det någon som har erfarnehet av vad Preem på Islandstorget kan tillhandahålla i form av GDS - biltvätt - lyft ?
Har deras GDS - hall högtryckstvätt och lyft ?
Hur många platser har dom ?
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Verkligen fruktansvärt dåligt att lyftarna med tvättmöjlighet försvunnit.

När jag frågade varför de tagit bort högtryckssprutan så sade killen på okq8 Södertälje att det berodde på att vissa mackar hade elektriska saxlyftar och det skulle vara lika på alla mackar.

Beslutet var fattat centralt, man undrar helt klar hur de tänker,totalt idiotiskt beslut. Den i särklass största anledningen att tvätta på OK var möjligheten till att lyfta bilen vid tvätt.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Så länge de är en säkerhetsfråga så tycker jag dom gör helt rätt att ta bort dom dåliga lyftarna eller minimerar risken att något blir galet genom att ta bort tvättmöjligheten på dessa platser.

Får se ifall de gräver upp centerpelarlyftarna även på mörby, svårt att tro att den modellen skulle vara farlig, stor hydraulisk pelare, ska bli stor läcka i hydraulisk för att den ska komma ner snabbt, de är ju även körramper på dessa skillnad från den i youtubefilmen, och det som händer i filmen är att bilen halkar av, den är lyft på fördelarlådan, inte säkert!!
Förbannat skitsnack från OKQ8 att alla lyftar tar skada av vattentvätt. GDS-hallar med lyft har ju funnits sen 70-talet. Varför skulle dom nu helt plötsligt ta skada 35 år senare?

Det här kommer förmodligen innebära att GDS-hallarna till slut försvinner helt och hållet, det blir bara några enstaka tvättplatser kvar om ens det.

Väldigt tråkig utveckling
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Den gamla modellen försvann i Norrköping för 10 års sen/och med dom nya liftarna försvan tvätt möjligheten/tvättade alltid bilen där under många år utan några incidenter.
Tror inte att dom försvinner/ta okq8 där jag bor dom har 13-14 tvättplatser/från fredag eftermiddag till söndag kväll är det i stort sett fullt.
ro
111
romff
640i GT -18
Nu har jag efter mycket sökande hittat en hall med fyra tvättplatser med lyft. Det är två mil enkel resa men vad gör man inte för att bilen skall må bra.
Fantastiskt att det i en stad med 1 miljon innevånare inte finns flera tvätthallar med lyftanordning.

gO
1.407
gOry
335i Touring
Tror knappast de är 2 mil vart du än befinner dig i solna till mörby!
romff: Var ligger den hallen? Är det OK/Q8 Mörby C?
ro
111
romff
640i GT -18
I Vallentuna, Vallentuna motor
Ik
102
Iker
316i -98
Har för mig att OKQ8 i Alvik har lyft med tvätt i samma bås kvar senast jag va där för 1-2 månader sen typ

är det den OKQ8 stationen som ligger vid Danderyd/Mörby Centrum?
ro
111
romff
640i GT -18
Var på OK i Mörby centrum idag och upptäckte att det var gamla modellen av lyft. En helt ok OK-mack så slipper jag åka till Vallentuna för att tvätta bilen.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Och där trilla poletten ner... :)

Har dock hört att de ska flytta OK macken i Mörby, så efter flytt kanske tvättmöjligheterna på lyft försvinner. :/
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Anledningen till att OK macken i Mörby skulle flyttas var för att det funnits stora planer på en utbyggnad av Mörby Centrum och att det skulle byggas en 30 vån byggnad på OK mackens tomt.
Nu blev det ett uppror bland villaägarna i Danderyd och Moderaterna som drivit frågan hårdast tappade stort i senaste valet till framförallt Centern som varit starkt kritiska. Projektet stoppades åtminstone tillfällligt på som jag fattat det obestämd framtid och OK macken lär ligga kvar i överskådlig framtid iallafall.

Huruvida lyftarna kommer stanna eller ej har jag dock ingen aning om. Det får man väl fråga föreståndaren för just den macken kanske.
Jag undrar vilka gds-hallar i Stockholm som har lyft där hjulen hänger fritt i luften? En mack som jag vet har är OKq8 i Årsta, men deras lyftar är väldigt ofta ur funktion. Har varit där två gånger nu senaste veckorna men båda gångerna har lyftarna varit ur funktion.
ti
229
timur
520xd F10 -16
OKQ8 i Vällingby har lyft där hjulen hänger fritt.
OKQ8 Rinkeby har ramplyft (enpelar) och trycktvatten kan tas från båsen bredvid, slangen räcker väl.
Statoil Bålsta hade (för ett par år sen) riktig verkstadslyft, dvs två pelare med lyftarmar på varsin sida av bilen.

Jag brukade åka till Bålsta långt efter att jag flyttade in i sthlm när jag skulle meka.
ti
229
timur
520xd F10 -16
Kan vara Shell som är den jag menar i Bålsta, minns inte nu.
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
OKQ8 i Näsbydal(täby) har man också tagit bort alla lyftar för nått år sedan bara, de lyftarna va bäst eftersom hjulen var friliggande och gick då att byta däck enkelt, samt byta krängingshämmarstag mm om man vill mecka. Åker nu till macken i Mörby men där blir inte hjulen frihängda, men okej ändå att man kan lyfta. Kanske inte är lönt att driva dessa liftar, kostar kanske för mkt i underhåll, men jag tror vi alla skulle kunna betala det dubbla för att mecka i bilhall, det är ju ganska billigt idag ändå tkr jag - jämfört med allt annat men betalar för här i livet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.