AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.008

Varning för xenon från vvme.

Sida 2 av 3
in
23
inzane
530iA m-sport touring -01

Peugeot 206 GTi -00 äntligen såld..
Har beställt h7 55w xenon från vvme.com som jag trodde gick att köra utan relä.
Fattar inte hur man skall ska koppla?
Eller funkar det utan relästyrning?

Kan någon slänga upp ett kopplingsschema vore det guldvärt!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Är det ett problem att upplevs som totalt kolsvart när man bländar av?
(Eftersom helljuset blir så starkt)
Tr
51
Trollebo
525iA Touring-04 E39
Har just Kopplat in 2 st reläer till xenonen (55W) blev lite "nervös" över att man ev överbelastar ljusmodulen...har nyss bytt den = omotiverat dyr.
Tog 2tim lätt som en plätt..det som tog tid va att "strappsa ihopp" kablarna å snygga till...samt hämta alla saker.

Givetvis så "larmar" det för att heljuset är "trasigt" dock funkar det OK, misstänker att reläerna belastar "för lite" någon som har ett bra värde på ett motstånd?? ...orkade inte mäta på en vanlig H7:a i kväll frös för mycket.

Annars så består intrycket: jösses vilket bra ljus det blir!!!!, i klass med de 4st 100W jag har på den andra bilen..
Tr
51
Trollebo
525iA Touring-04 E39
Japmax (å marin 849) xenon -kittet på länken ser exakt ut som de jag köpte från vvme.com, är förmodligen samma, så det är nog bara pris och frakt som skiljer.

Men vvme har ett 55W-kitt där det ingår relä och eftersom diskutionen förekommer så skulle jag nog välja ett sådant.

Vad gäller vilket "K"-värde man ska välja så välj 4300K (om du inte tycker att 6000K "blå-sken" är snyggt) ljus intensiteten skiljer massor till 4300K:s fördel ( = mycket "vitare" ljus). skulle nog tro att bara byte till 4300K skulle gjort en stor skillnad (hade 6000K förut, valde fel helt enkelt) men nu hade ju en av balasterna lämnat in.

Återstår bara att "belasta" reläkretsen så att inte lampvarningen varnar (det gjorde den INTE då reläerna ej va inkopplade)..får bli ett jobb senare i veckan.

Men som sagt... kolla vilka kablar som är + å - bara...
På min tidigare e46a fick jag lite roliga effekter av att koppla xenonkitet till helljusen direkt mot ljusmodulen. Ibland vid tändning så blinkade instrumenthuset till, surrade och klockan nollställdes. Ibland tändes bromsljusen...och fortsatte att lysa tills jag slog av bilen.

Insåg snart att reläer var att rekommendera, kopplade även effektmotstånd parallellt med drivningen till reläerna för att slippa lampvarningen. Kommer inte ihåg värdet men jag testade mig fram och minns att jag var tvungen att ta till motsvarande en 20W lampa.

Finns någon gammal tråd där jag nämner värdena.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

mixmaster_atv:

Intressant! Jag har haft liknande problem med min 540 (som jag har haft xenonljus på både hel- och halvljus i 2 års tid)
Till och från har jag haft problem med flimrande instrumentbelysning och nu precis innan jag ställde av den så började mitt bromsljus hänga sig :)

Får nog ta och koppla om mina via relän i vinter så slipper jag massa elfel.
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Går det att koppla in det ebay kittet på min 540is (e34) halvljus ?
Bra/dålig idé?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har kört med kinaxenon på min E34 i 2 år, har förutom lite problem med flimrande instrumentbelysning till och från inte haft värre bekymmer.

300kr fraktat är ju så snuskigt billigt så det finns inte många argument emot ett köp :P
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag har samma fråga som fswahn;
är det en bra eller dålig idé att konvertera till HID på halvljusen? Fungerar det över huvud taget?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Tr
51
Trollebo
525iA Touring-04 E39
Noterade i kväll att Högra Heljuset "flimmrade" , eftersom jag monterade "hjälpreläer" så trodde jag att "allt skulle va Ok" dock noterade jag att höger reläet "klapprade" när ljuset "flimmrade".

Kan det vara så att ljusmodulen, när den "tror" att heljusslingan är "trasig" och att den "frågar" om den är "hel" i intervaller = flimmret...är funktionen så "intilegent...tveksamt...

Vid uppstart när man slår på tändningen och ljusmodulen "gör alla tester" identifierar "för låg last" = lampa trasigt ...pga "de 2 reläerna" så"stänger den av effekten till heljuset???

Eller är det så enkelt att "kina-balasten" är trasig??? ja den va billig så det va en chansning..VänsterHeljus funkar helt OK....

Måste bara säga trotts lite flimmer ....jösses vilket ljus som minst 2x "hella jätte extraljus"

Känner mig inte så orolig ...ska "montera" ett par 20W ljus/motstånd på "tändsidan" för att få bukt på feldiagnostiken...kanske det "repparerar" flimmret...annars Kina kvalité = beställa nytt.....
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Prova att skifta sida. Är det flimmer på vänster ljus då så är det väl troligt att felet ligger i kinalådan.

///BMW - Was sonst!
ma
7.450
marin849
Funktionen kan vara hur "intelligent" som helst, det är ju "bara" några rader kod och noll kronor extra i produktion.

1. Koppla drivdon direkt till batteri. Om ok:
2. Koppla reläets styrspänning direkt till batteri. Om ok:
3. Ta reda på om det är ljusmodulen som slår av/på, kan göras på olika sätt.

Mät spänningen till reläet från ljusmodulen så att du ser om ljusmodulen slår av/på, eller koppla in en väldigt fjuttig lampa direkt till ljusmodulen för att se om du får samma symptom, eller bättre: koppla bara in ett motstånd och en lysdiod (lätt att se flimmer). Både bara motstånd/diod men också motstånd/diod parallellt med relä.
Tr
51
Trollebo
525iA Touring-04 E39
Johan E:
...troligtvis är det så....men jag vill inte -8 å saknar garage... (bygger ett i vår Äntligen!!!!!)...

Men vänta lite ...det är ju frun som använder bilen mest...haha ser inte problemet....

Får kolla det i morgon...om den bilen är hemma....problemet är att den sällan står stilla....den används... varför ska man annars ha den till...
Tr
51
Trollebo
525iA Touring-04 E39
marin849:
...ska testa...när jag kopplade in det utan relä så såg jag inget "flimmer" ...sen efter alla "varningar " på forumet (ja ja vet va en ny ljusmodul kostar...5800:-...för det fick jag betala) så blev jag en smula nervös...så att "belasta den med ca 20W är försök 1...sen givetvis så kan de (barlasten) vara trasig....= då tog jag en "risk" då jag beställde ett snorbillig xenon kitt...om så ...då beställer jag ett nytt å använder "överblivna detaljer" på den andra bilen;) = ser inte problemet... hahha
För att svara fswahn och esadh: På e34/e30 med projektorlampor är det ju som gjort för att konvertera, blir hur bra som helst, perfekt ljusbild.

Har själv på min e30, då passade jag även på att byta reflektorn samtidigt. Riktigt bra halvljus!

/ Micke

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
mixmaster_atv:
Men jag har E39... Fungerar det lika bra på den?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Har man inte projektorlysen i halvljusen är den inte optimalt med konvertering, men det finns numera hjälpmedel för att göra det bättre såsom H7R och Focus Eye lampor.

Skulle vara kul att se en jämförelse av ljusbilden mellan vanlig, R och Focus Eye. Jag har bara erfarenhet av den vanliga modellen i en e46 reflektor och det blev inte riktigt ok. Här Länk finns lite bilder, kolla på datum: 2006-11-20

/ Micke

ma
7.450
marin849
Intressant. Du skrev:
"Dock är halogenlampans tråd ej placerad i lampans centrum utan ca 1-1.5 mm nedanför lampaxeln, här har vi problem nummer två."

Det betyder väl att vid konvertering av helljuset kommer det att hamna fel i höjd i förhållande till halvljuset? (men jag lyckas inte lista ut om det blir uppåt eller neråt om ljusskällan är 1-1,5mm högre i reflektorn än vad den ska va)

Såvida inte de har hittat på H7 xenonlampor där ljuskällan är placerad där den skall vara på en H7 halogen standardlampa?
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Varning?

Jag har beställt en hel dröse med hid kit från vvme, alla har funkat utan problem, har dessutom 2 kit liggandes här bredvid som också skall installeras snarligen, dom är redan kontrollerade att dom funkar, inga konstigheter.

Kan även tillägga att det är över ett år sedan jag installerade två kitt på min bil och dom funkar än idag utan någon som helst anmärkning. Enda felet som uppkommit har varit tack vare att det varit fel på bilen och inte grejjerna. (t.ex dåligt batteri som gör att bara ena lampan tänds upp vid start) och folk tror att det är fel på sakerna istället.. suck.

Jag tror ärligt talat att du satte i kontakten till ballasten åt fel håll (vilket går att göra om man inte tittar på + och - tecknet som sitter på sidan av ballasten).
marin849: Nja reflektorerna är ju en komplicerad konstruktion så att när centrum på ljuskällan hamnar lite under så betyder det inte att helljuset hamnar högre bara för det. Blir snarare att fokus inte hamnar riktigt i mitten.

Jag tror många med mig har upplevt samma sak att helljuset inte är lika känsligt vid konvertering som halvljusen. Det blir oftast riktigt lyft och min egen erfarenhet är att man får lite mer spridning på helljuset vid konvertering och att det blir mindre fokuserat uppvägs av att det blir flera ggr bättre ljusstyrka.

På min nuvarande e30 har jag konverterat både hel och halv och det lyser riktigt bra, som en modern bil. Innan var det rätt bedrövligt ljus.

När jag höll på att experimentera med halvljusen på e46'an så testade jag att flytta runt lampan lite medan den var tänd och försöka hitta rätt fokus, det gick men det var mkt små marginaler så den där Focus Eye varianten låter intressant faktiskt för konvertering av vanliga reflektormodeller.

/ Micke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.