|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Beställde ett 4300K 55W xenon kitt från Vvme.com (det billigaste inte digitalt el. med reläer..) för ett otroligt billigt pris...ca 350kr!?!, DHL levererade efter 3 dagar (ca230:-) ..helt otroligt!!!, lite läskit med konto nr..osv... Ja Heljuset med Halogen H7 på en E39:a är ju inte nått man jublar över..å montera extraljus...skulle inte tro det.....!! Hade ett kitt från xenonkungen förut höll i 2.5 år...jaja dyrt för bra ljus men det va va som fanns då å vad man "visste"fanns....funka KANON men 6000K lyste lite väl Blått!!! Well... nu till min "varning" kopplade in det ..typ "plugg and -play"....stendött!!!! men va i H... !! Fram med mätinstrument å ....J-vla Kineser billigt skit...lurad igen.... efter en massa mätande..."det borde vara helt, .....fick jag en "tokig idé" tänk om + & - är växlade!?! ...vände på "inkommande kontakt" dvs om man kollar på barlasten så finns det på "inkommande sidan" ett "knap" som ska haka i "orginal" kontakten (så + & - blir rätt)...den sitter på fel sida!!!!!!! Det är min varning! ...så sätter man inkommande kontakt "fel"...!!! herrejösses va det lyste!!! Monteringen skedde i kväll (+2 å regn å inget garage grrr....) länsman har åsikter om dryckesvanor...så en evaluering får jag återkomma med i morron...men initialt så är bedömningen jättr ljus å vitt (6000K ger för "bått" ljus..om man inte är 18år ;) ) Trollet från Trollebo | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du är inte den första som kommit på detta :) med skiftat kablage. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nej men man känner sig ganska .....humpf! när man kommer på det efter någon timme i kyla å regn.... Hoppas att det funkar dock, för det som kom i kartongen såg faktiskt ut å va riktigt bra saker ...ganska förtroendeingivande, med tanke på att "bra H7 halogen" (nightbraker) kostar bara "lite billigare" å har en hållbarhet på "månader"...så man får vällan se vad "kina" kvalité är ...men om man får köpa nytt om 1år så blir det ändå billigare än att köpa HalogenH7 3ggr under samma tid.....får helt enkelt återkomma om "kvalitén" senare. |
|
| Sov ruset av dig. Skriv sen. | |
|
Kan bara säga att det lyser väldigt bra i höstmörkret, klart prisvärt HID-Kitt från VVme.com. Resan genom skogarna från Örebro till Finspång/ Norrköping nu i höstmörkret så funkade de bra, dock som "vanligt" så tar det några sec. innan full effekt nås men vid möte/ avbländning så har man fullt lyse direkt Sen så får man se hur länge dessa håller... |
|
| Har kört med xenon i min e39 men nu är mitt heljus helt dött. Antar det blev för mycket ström vid lamp tändningen för bilens ljusmodul. Tagit bort xenon och satt i vanliga h7 men kommer inte fram nån ström längre. Så en varning till er som konverterar, ett relä är att rekommendera. Någon som har tips på hur jag får igång ljusmodulen eller finns det säkringar som kan ha brunnit? för vad jag läst verkar det vara vanligast att ljuset fastnar i alltid på när den går sönder. | |
| pulk: Vad jag vet finns det inga säkringar utan du har antagligen bränt något inuti ljusmodulen. Är du bra på elektronik kanske du kan felsöka och ersätta det som gått sönder, om det är möjligt. Annars återstår det tyvärr bara att köpa en ny ljusmodul. | |
|
2st reläer för några 10:or kan faktiskt vara en idé. Men de 55W xenon som jag köpte anger 10A som startström, detta borde ljusmodulen klara tycker jag. En tanke, jag fick byta ljusmodul för några veckor sedan (troligtvis trasig/kallödning !?! på huvudkretsen, "knackade" man på den så blinkade det i hela bilen) kopplade inte detta "felet" till de bytta xenon ljusen, för dessa har ju funkat i över 2.5år, men vem vet kanske det är "startströmen" för xenon ljusen som "knäckte" ljusmodulen. Dock borde det "gåttsönder" tidigare kan man tycka. Någon som har erfarenhet av detta?? Nu blev man lite fundersam.....reläer...man kanske borde för säkerhets skull. |
|
| Trollebo: En 55W halogenlampa använder knappt 5A. Med ett 55W xenonkit försöker du plocka ut det dubbla per kanal vilket antagligen leder till att ljusmodulen överbelastas varje gång de tänds. | |
|
Ja - vad vet man om vad "startström" egentligen? Har kört 10 - 15 K mil med våra E39:or med 100 W (Halogen) i helljusen (något ingen rekommenderar) utan problem. Men hur stor är egentligen startströmmen för en "kall 100W glödtråd" - resistansen ökar ju med temperaturen - (Folke hjälp oss är du snäll ;-)). Har nyligen bytt till Xenon för bättre ljus och minskad belastning på LKM:en men nu blir man ju lite orolig........... Mvh/Saij |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Startströmmen är är hög för en kall lampa, Men drivströmmen skjunker ganska snabbt. Startströmmen på digitla slimmade bsllaster är 6-7 amp och det klarar inte transistorn för dimljusen i modulen tex, utan det börja blinka eller slockna. De större ballasterna har en lägre startström vilket funkar bättre (35Watt) 55watts ballaster gar jag inte mätt på ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja - jo, startström för kall lampa (glödtråd) ÄR hög - men hur hög - och hur ser kurvan ut, egentligen?? Men mätning på "elektroniktjosan" som ex.vis drivmoduler till xenonljus är ju något mera "komplicerad" - här kan det ju handla om förlopp innom milli- eller microsekunder, men likväl synnerligen obehagliga för komponenterna i LKM:en. (Sagt utan att veta något om de specifika förhållanden i just drivmoduler :-)). Men betyder det att det i princip går bra med xenon på helljusen men inte på dimljusen (="klenare" transistorer där?? Isf - kan man byta till samma transistorer som för hel/halvljusen? OM man nu skulle vilja ha xenon i dimljusen - eller kör man med reläer istället?) Mvh/Saij Mvh/Saij |
|
|
Jag hittade en intresssant application note: Länk Startströmmen för en H1 55W som de har som exempel är 70A, men efter 25ms (0,025s) är strömmen nere i 10A. Appnoten handlar om en krets avsedd att sitta i en ljusmodul. Häftigt att det finns "överströmsprofiler" som kontrollerar strömmen flera hundra gånger i sekunden och kollar att den inte ligger över en normal "startkurva". Fysiska säkringar känns plötsligt väldigt stenåldrigt... Inte konstigt att ljusmoduler kan ha åsikter om xenonkonverteringar. :) |
|
Stämmer marin849. startströmmen i en Halogen/glödlampa är rejält hög mycket högre, men tiden är så kort. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
I en av Excelfilerna från Freescale kan man välja olika skyddsprofiler. Väljer man Xenon är strömmen dubbelt så hög under 0,1-0,2s jämfört med Halogen. För Xenon tillåts 40A under 0,2 sek. Effekttransistorn blir alltså mycket varmare i så fall vilket förklarar varför ljusmouler pajar. Det betyder också att "inrush current 10A" som det väldigt ofta står i specar för diverse Xenonkit bara är en ren siffra tagen ur luften. Annars skulle ljusmodulen omöjligt paja. Hittar dock ingen mätning på start av Xenonlampor. |
|
|
Startströmmen kanske går ner till 10A och ligger kvar där ett tag innan den går ner till normal ström? Hasso, dina mätningar antyder ju detta, eller kan du mäta transient och även fånga den allra allra första spiken? |
|
|
Jag har köpt 7st xenonkit från vvme.com, alla har fungerat klanderfritt. Att klaga på tillverkaren för att du kopplat fel känns ju sådär motiverat. |
|
|
passar originalkontakerna till helljuset (E39 H7) att koppla direkt till vvme-drivdonen? (så kan jag klippa vvme-kabeln och sätta relä där utan att klippa bilens kablar) Moms och tullfritt alla 7 sju gånger? :) |
|
|
E39ans originalkontaker passar rakt in i drivdonen. Det gjorde det åtminstone på en 525 -97 jag montera på. Moms och tullfritt alla 7 sju gånger! :) De skriver ju öppet på sin sida att de skriver ner värdet på alla ordrar. Om jag inte minns fel va följesedeln helt på kinesiska tecken och sen $10 på ett ställe. Nu kostar ett 35W H1 xenonkit 450kr inkl frakt. Lr så köper man här Länk för 300kr fraktat och klart :P |
|
Jag fick betala tullmoms från vvme. Problemet är inte att trollebo kopplat fel utan att svart är + och röd - på 55watts sataserma vilket det aldrig tidigare varit på xenonkit oavsett var de kommit ifrån. Jag mätte enbart vilket startström det krävdes för att xenonlampan skulle tändas utan att blinka eller slockna igen, vilket var mellan 6-7 amp med kall lampa. Med varm lampa krävdes under 5 Amp för att tända. Ballasten var märkt 5amp om jag inte minns fel. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
ok, så det är alltså vad som minst behövs för att kunna tända. Så om drivdonet har tillgång till "obegränsad" 12v kan det dra betydligt mer och ännu vet ingen hur mycket/litet eller hur länge för det har inte mätts? är det där ebay-kitet lika bra då? eller gäller "same shit" för dessa grejer? Dvs det kvittar vilket. Rakt in i drivdonet hm, då behöver jag två extra han- och honkontakter av den typ som används i bilen till h7original. Var hitta? Finns något namn på denna kontakttyp? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.