AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.847

Sällsynt INDIVIDUAL BMW M5 E39

Sida 1 av 3
Ky
43
Kyro33
Bmw M5 E39 -02
[b]Hej.![/b]

Nu har jag börjat forska i en grej angående min M5a.
Det började med att förra ägaren påstod att M5an har 425hk 535nm från fabrik.
Har en bricka under huven där det står [b]Individual Technik / Ausstattung[/b] (Se bild på min profil)

Och då påstod han att det var [b]Techniken[/b] som är det lilla extra med motorn.

Har ringt till [b]Bmw i Solna (Bavaria numera)[/b] och pratat med några killar där som jobbat länge och hade högkunskap om just M5 och jag fick tala med verkstads killen som dom tipsade mig om eftersom dom inte kände till något om [b]Individual Technik[/b], då börja jag inse att antingen är detta riktigt ovanligt eller så har dom bara skrivit [b]Technik [/b]för skojskull men det skulle ju knappast vara så enligt dom.
Dom tipsade mig att jag skulle ringa till [b]Bmw Sverige [/b]och få tala med produkt/teknik avdelningen.
Jag ringde dit och förklarade läget och vad Bavaria hade sagt osv osv.
Dom hade inte heller hört talas om det men dom skulle försöka fixa fakta från Tyskland vad [b]Technik[/b] betyder. Har säkerligen inget med antal hästkrafter att göra men något måste det ju stå för, och det är intressant om det är en riktigt ovanlig bil men tråkigt om det inte har nån betydelse alls när man hoppats på något intressant svar.

Tänkte därför fråga här om någon har som helst aning eller hört/sett något om detta förut (kika på bilden på min profil så förstår ni vad jag menar).

Kunde inte ladda upp en bild här pga "uppladdningsfunktionen i forumet är inaktiverad", så kika på min profil för att se den.

/Johan
Var finns bilderna/infon i profilen du nämner?

-Upplev körglädjen i M3 E30!
Ky
43
Kyro33
Bmw M5 E39 -02
ojoj, Ursäkta för missen, jag kopierade direkt från Garaget så den finns på min garaget profil alltså

Länk
Pu
21
Putin
530i LCI E60 -08
Alltså, individual betyder väl att man har antingen en lack, eller inredning, eller bådadera som är utöver de vanliga lacker/kulörer man kan välja ? Typ helt lila skinn, ungefär..som man sett vissa ha...

Men att det skulle vara extra hästar och vrid har jag aldrig hört talas om att det skulle vara från BMW fabriken, däremot kanske du har något effekthöjjande som är eftermonterad isånna fall ? Har du bänkat bilen så du vet effekten med säkerhet ?

Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är GARANTERAT inte något fabrikstrim på bilen. BMW håller inte på med sånt. Individual är enbart inredning- eller lackfärger.

-------
//Lövet
Ky
43
Kyro33
Bmw M5 E39 -02
Putin: Jag har inte sagt att hästkrafterna är sanna, det är bara förra ägarens påstående. Ja jag vet vad Individual innebär men eftersom BMW Sverige och Bavaria sa att dom aldrig hört talas om Individual Technik så blev jag lite fundersam. Därför jag ville veta va det betydde.
BMW håller visst på med fabrikstrim.

Flåklypa
Ky
43
Kyro33
Bmw M5 E39 -02
Andreas_lofgren:
Vad menar du att dom inte håller på med sånt. Hur vet du det?

Citerar en person "M5 E34 3.8 har original 340 kusar. Dock så byggdes det 3 (tre!) bilar där motorerna var fabrikstrimmade till 408 Hk, denna info finns att finna i utrustningslistan under "Individual", utrustningskod 940 har jag för mig...
"
Pu
21
Putin
530i LCI E60 -08
Jussteja, då vet vi nu att dessa hästar inte existerar orginal från BMW iaf...
Men skulle ändå villja veta vad som är individual på just din bil ? För inredningen silverstone är ju rätt vanlig iaf...Är det då kulören på bilen, LeMans som är individual?

Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det vet man som BMW entusiast angående BMW M5 E39. Individual är ett lack och klädestillvalsprogram. Vad som hände för 20 år sedan med E34 M5 är inte så relevant.

-------
//Lövet
Men på din Garaget sida känns det som du är säker på dina uppgifter om individual technik!?

Klippt:
425hk 535nm från fabrik
så kallad individual technik

Jag har iallafall inte hört att dom skulle släppt en specialare med 425Hp..
Ky
43
Kyro33
Bmw M5 E39 -02
Putin: Jag tror att Le Mans blåa färgen och den där inredningen gick inte att få standard, men det är bara vad jag hört.

Andreas: Hade du då hört att E34an fabrikstrimmades? tänkte eftersom att du sa att BMW håller inte på med sånt.
Individual kan vara också om du valt bort standard grejer så som solskydd på sidobakrutorna enligt en person på garaget. Har lagt upp tråden där också

Wannabedivers: Säker är jag väl inte om jag fortfarande sagt att jag söker efter svar plus att 425hk 535nm kommer från förra ägaren och jag visste inget om det här när jag köpte bilen. När jag gjorde garaget sidan så la jag det för att han sa att det var, det är ju inte så svårt å ändra bort det när man vet svaret på riktigt.
Pu
21
Putin
530i LCI E60 -08
Silverstone inredning är INTE induvidual, det finns ju i hur många M5 e39 bilar som helst, och ingen av dessa som jag sett under årens lopp har varit individual.

Att inte ha solskydd på bakrutorna är individual? Njaee då är välldigt många m5 e39 individual...nåväl...

Mvh
Personen "på Garaget" är jag*haha*. För mer info om "408 hästars M5 3.8" så kan man kolla upp fakta via Länk :)
Min M5 E34 är "Individual" då man har valt bort gardinerna på sidorutan då dessa alltid följde med om man valde elrollo till bakrutan, vilket jag har, men saknar alltså gardiner på sidorutorna, så då fick det bli Individual, löjligt jag vet*haha*
Edit: Så om TS hade haft elrollo men inga gardiner på sidorutorna då kan det ju tänkas att det skulle kunna vara Individual som i fallet med E34...
Ky
43
Kyro33
Bmw M5 E39 -02
Dawwe:
Tack för att du kom å förklara det du gjort på garaget också :)
Än så länge har det bästa kommit från garaget. Men någon här kanske ligger med lite dold info :)
Pu
21
Putin
530i LCI E60 -08
Jasså, det var ju märkligt, min bil har ELROLLO i bakrutan men inte sidogardiner, likadant på min kompis bil, ingen av dessa är individual...

Märkligt, BMW fabriken måste ha "glömt" att sätta dit individualemblem på våra bilar...
I E34:ans fall så blev det Individual då man kunde välja mellan manuell rollo ELLER elrollo i kombo med sidogardiner. På E39 fanns det väl bara elrollo misstänker jag, samt att sidogardiner var ett fristående tillval
Pu
21
Putin
530i LCI E60 -08
Säkert, men nu gäller ju denna debatt inte en E34, utan en E39 som påstås vara individual, men ingen verkar veta vad som är individual på denna bilen...

Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
kyro: Certifieringskraven 2000 är helt annorlunda än 1993. Det kostar en förmögenhet idag för BMW att typa in en ny motorvariant. Sedan M3 E36 GT har det inte gjorts några småserier med annan effekt än ursprunget i M-serien.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.