AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.993

Byta registreringsnummer?

Sida 1 av 2
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Det finns ju redan en tråd här om "roliga" registeringsnummer och min avsikt är inte att skapa en ny sådan. Men vad gör man om "drömbilen" har ett regnummer som går fetbort? (WUS, FAG, FEG etc)?

Har kollat med Transportstyrelsen och det svar jag fått är att det inte går att byta till en annan "vanlig skylt". Inte ens om plåtarna skulle anmälas stulna. Då återstår som jag ser det endast att köpa en personlig skylt (Och det är ganska dyrt, ganska fånigt och minskar annonymiteten).

Kontentan måste väl vara att bilar (i alla fall prestandabilar) med denna typ av registeringsnummer är ISKALLA på begagnatmarknaden?

Eller finns det någon annan "lösning" på problemet?

Mvh / WGG

Finns ingen lösning mer än dom du anger

Man köper ju säkert inte bilen i säcken och man får ta upp den "dåliga" regskylten med säljaren i prisdiskussionerna redan när man köper den

Såg t.ex en Mercedes CLS, vinröd med beige skinn, kille med utländsk utseende som körde och en reg-skylt som var SUX xxx

Undrar om hans ens tänkt på hur det låter

Och bilar i dom dyra prisklasserna kanske inte är så omöjligt att även ha råd med egen skylt till dom

Enda möjligheten, om än krånglig är att exportera bilen ur landet i mer än 5 år och sedan imortera den igen för då har gamla numret släppt från bilen och man måste hämta ut ett nytt (som dock ingen kan garantera blir "bra" )
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Eller får man göra som dom gör i den kriminella världen, köra falskskyltat.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Teoretiskt borde man väl kunna få ett nytt regnummer om man avregistrerar bilen och sedan registrerar in den på nytt? Fast det kanske inte går...

/Masten
Låg nyligen en fin 997 TT på blocket med reg nr. AJS xxx.
Inte helt kul...
Det går inte! Har försökt för ett par år sedan, en kines som beställt en ny Audi och absolut skulle ha en 8 i registreringsnumret (kinesiskt lyckotal).
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Min nya F11 som är en leasingbil har regno ANU 5XX. Femman kan i värsta fall tolkas som ett S. Vad ska man säga. Tråkade säljaren ordentligt i alla fall.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
"Kontentan måste väl vara att bilar (i alla fall prestandabilar) med denna typ av registeringsnummer är ISKALLA på begagnatmarknaden?"

Verkligen?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tror nog att de flesta inte bryr sig, märker, eller tänker överhuvudtaget på vilket reg.nummer som finns på bilen. Iskalla begagnat tror jag inte du behöver vara rädd för.

-------
//Lövet
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Kane: Du hade inte haft några problem med att köpa och leva med en MES, WUS, FAG, FEG etc till i övrigt marknadsmässigt pris, eller hur menar du?

Jag ser det ungefär på samma sätt som om bilen vore lila med grön inredning...

/WGG

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
I min värld köper man inte en bil efter vad den har för registreringsnummer.
Det blir efter modell, utrustning och färg inte regnummer.
Vi hade alltid roligt åt en bil som stod i området när man var yngre, den hette CUM xxx och ägdes av en blondin...
Ka
5.697
Kane
WGG: "Kane: Du hade inte haft några problem med att köpa och leva med en MES, WUS, FAG, FEG etc till i övrigt marknadsmässigt pris, eller hur menar du?

Jag ser det ungefär på samma sätt som om bilen vore lila med grön inredning..."

Köp en annan bil istället då! Eller köp en personlig skylt för 6000 kr. Hur svårt kan det vara?
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Kane: Du svarar inte på frågan. Jag misstänker starkt att du själv kör omkring med en MES eller liknande...

"Köp en annan bil då..."

Det var ju det som var själva poängen i detta hypotetiska resonnemang: Eftersom man inte kan byta reg.nummer ligger det ju nära till hands att avstå från köp...

/WGG

Ka
5.697
Kane
WGG: Skulle inte ha problem med att ha sk märklig bokstavskombo. Hur kan du vara så naiv och tro att jag åker omkring med "dålig" skylt??
Läsa bilskyltar i trafiken slutade man med strax efter 10-årsåldern.......

Du kan fortfarande byta skylt till en personlig!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Regnummret får man slumpartat och de hör till bilen. Så varför bry sig? Jag skulle inte bry mig om MES, FEG eller liknande.

Däremot ser jag ner på de i många fallen av pinsamt dåliga personliga skyltarna, för då har man valt dem själv.
Länk
WGG, jag är vuxen nog att inte bry mig om det står WUS på regskylten på en bil jag är intresserad av. Vad gör du förresten om något säger feg till dig, blir det slagsmål då?

Personligen säger det mig mer om den som reagerar på WUS än skylten i sig. Det finns så många trebokstavsord som betyder något nedsättande på något språk i vår mångkulturella värld. Rulla in i Frankrike med CON och någon finnig tonåring lär garanterat flina åt dig även om du kommer glidande i en fin bil. Just FEG verkar du slippa om Vi Bilägare förstått saken rätt, enligt länken ovan.

Känner du att det stör dig, varför då inte skaffa en personlig skylt och välj tre bokstäver (ett bindestreck) och tre siffror? Då kanske du rent av kan ta WGG, vad det nu står för.

Lite som Mats så tänker jag att många inte är kreativa nog för att skriva något vettigt på en personlig skylt. Men pengarna går till ett välgörande ändamål och då spelar det mindre roll.

WGG = Wireless Gadget Guy? =)
Chris: Jag tror du mena, WGG= Wireless Gay Guy :)
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Fel: WGG står för "What Good German"

(Hade jag varit bög, vilket insinueras, hade jag gärna betalat extra för FAG).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.