AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
64.866

BMWs bilpriser för dyra och andrahandsvärdet störtdyker!

Sida 9 av 17
Verdi
Men herregud viobebe. Köp en BMW och slipp det där komplexet du släpar runt på. ;) Du vet ju att du innerst inne vill ha en.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Ok, bebe. Så "din bedömning" är att vi "krypa till korset och erkänna" att våra åsikter är fel? Du kräver alltså åsiktsbyte hos oss? Finns det inte ett ord som beskriver sådant - facism, kan det stämma? Vad är nästa steg; gaskammare för dem som inte byter åsikt? ;-)

För det är ju inga objektiva fakta du pratar om utan en högst subjektiv personlig smak. Nu råkar många människors smak vara annorlunda än din smak och ändå kräver inte vi att du ska ändra din smak för att tycka lika som oss. Vi tycker att forumet tappar en grundpelare då. Kan du inte förlika dig med att alla inte tycker att du har rätt så kanske det här är fel sorts sociala medium för dig?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
viobebe
Jag respekterar att alla har sin egen åsikt, men när det finns en sanning bakom det, så säger jag som det är.

Om jag säger så här, om jag säger att youghurt är vit till färgen och ni säger att den är svart, då är det klart att man inte ger sig i första taget, och att diskussionen blir som den blir. Jag jämför faktiskt inte en VAZ med en BMW för den delen heller.

BMW 1 serie är premium och har en kvalite i världsklass!

Hoppas alla är nöjda och glada nu

Nej nu skall jag ta en sväng med en av världens sämsta sket bil..
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Med risk för att vara tjatig så är det inga objektiva fakta du pratar om. Att yoghurt inte är svart är just en objektiv fakta. Men det du pratar om är inte fakta. Det är subjektivt och handlar om smak och smak har inga absoluta sanningar.

Och definitionen av en diskussion är att BELYSA saker. Man ger sin syn men lägger tonvikten på att lyssna på andra. Det handlar inte om att övertyga, det handlar om att TA IN andras åsikter för att själv se om ens egna åsikter håller måttet. Annars heter det övertalning.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Själv skulle jag gärna köra BMW i stället för Ford, om jag kunde motivera för mig själv att lägga så pass mkt pengar emellan för att få premiumkänslan.

För BMW är en premiumbil, det är inte Ford!

Synd bara att det där sista lilla i komfort, körglädje och kvalitetskänsla (obs känsla av kvalitet, inte nödvändigtvis faktisk kvalitet) kostar så förskräckligt.

Men gläds, gott folk, åt att majoriteten inte kör BMW! För det som alla gör, det är inte exklusivt. Taccos, folköl, Volvo...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Den här tråden är ju redan "offtopic" så jag kastar in frågan här. (Någon skrev ju om modellen i fråga)
Ni som äger eller har kört Alfa 156? Den bilen är framhjulsdriven och fyrcylindrig.
Men är den rolig att köra jämförelsevis med en BMW 320 eller liknande?.
Funderar på en äldre andrabil då jag tröttnat på att cykla och frugan tar vår bil för det mesta.

Alfan går att hitta till trevliga priser och ser ganska tuff ut. Men jag har aldrig provkört ännu.
BMW har jag drivor av erfarenhet av. Eller är Alfan som en "ordinär" Golf att ratta??
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tror inte Alfa fantasterna skulle gilla att man jämförde körkänslan med en Golf.

Jag funderade själv på en 156:a för ett antal år sedan men fegade ur pga osäkerhet inför kvalite och driftsäkerhet.

Men kul att köra är den absolut!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag har också funderat på Alfan tidigare, men avstod av samma skäl.
Men nu är läget sådant att pajar Alfan så kan jag ta Cresent till jobbet, och frugan kör ju den andra så...

Man kanske skulle våga prova en?
Fyrcylindriga T-spark är den jag fattat tycke för.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Är också sugen på en alfa, men då nya Giulietta, fantastiskt fin bil måste jag säga. Hade dock hoppats på lite lägre pris för instegsmodellen, går kanske att pruta till sig några utrustningspaket så småningom....
Verdi
Det finns andra sätt att modulera bilkostnaden än att välja bilmärke. Om man absolut inte MÅSTE ha ny bil så kan man väl köpa en bil som är 1-2 år gammal istället för att köpa en helt ny bil.

Min BMW var 10 månader gammal när jag köpte den och klart billigare än en helt ny bil av typen VW/Volvo...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problemet med Alfa 156 är främst inte bilen utan verkstadskostnaderna. Egentligen går inte bilen sönder oftare än andra bilar men att få tag på en verkstad som KAN Alfa och inte tar otroligt betalt är svårt när det väl händer. Kolla upp vilka verkstäder du har i närområdet på www.alfapower.nu innan du köper är mitt råd.

-------
//Lövet
BjörnB: klockrent! Viobebe är lite emot på alla forum... ;)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ägde en 156 2.0 TS i 3 år, med en värdeminkning på 13000/år (endast!). Rolig bil, relativt sett, mycket exakt styrning fram med sina dubbellänkage. Problem som jag hade var flexröreti avgas fick bytas (800) samt spindelleder på båda sidor fram (1500kr/st). Det sista kan förstås bero delvis på att jag då bodde i Malmö och tog mig dagligen över en hel del farthinder.

Andra kända problem är att termostaten kan svaja lite, det beror delvis på att Alf an har sin mätare monterad på till-sidan i termostathuset. Dvs man ser i mätaren i bilen när termostaten slår till, för termometern pendlar mellan 80-85C. Så funkar alla bilar, men skillnaden är att de flesta har mätaren på blandsidan i termostathuset, med "stabilare" mätning som resultat.

Modellen är halvgalvad (upp till fönstrena) så kolla efter rostprickar ovanfär vindrutan fram.

Billiga i inköp nu mera, inga allvarliga fel med just 156:an. En av alfas mer kvalitativa modeller.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Verkstad hittar du till Alfa. Inga problem för mig i Malmö-regionen iaf. Finns t.o.m. Alfa själva i Svedala, men även diverse verkstäder i Malmö. Inte dyrare än någon annan, vad jag upplevde.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Man blir allt lite sugen, skulle vara roligt att välja bil efter hjärtat för en gångs skull.
Efter präktiga svenska- och strama tyska bilar tidigare...
Rätt intressant läsning i denna tråd där BMW sägs störtdyka i andrahandsvärde och där nu någon/några förordar Alfa...vadå störtdyka. Om man vill ha en bil som störtdyker i andrahandsvärde så torde väl Alfa vara ett jättebra val, eller? Märket är ju som många påtalar kända för att ha en enorm körglädje och ENTUSIASM med stora bokstäver, men tyvärr faller ofta det verkliga köpintresset bort när man ser på den ekonomiska delen av Alfa ägandet. Det torde ju vara ett av de sämre alternativen om man söker en bil med bra ekonomi och högt andrahandsvärde... Att den sen skulle ha körglädje mm gör ju inte direkt att den passar in i denna tråds kärnfråga.

/Anders
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Men om någon annan redan tagit prisfallet så är det ingen fara väl?

Jag köpte min i nära nyskick, 2 ägare, -99, vinterdäck, helskinn, 3500mil, Momo-paket (17" momo + stämplar i skinnet m.m.) för 84' och hade den ganska exakt i 3 år. Sålde för 45' med 9500mil och mycket bra skick. Helt OK om du frågar mig.
Men det gäller väl alla bilar. Som nån skrev ovan, att en nästintill ny BMW torde också vara ett mycket bra ekonomiskt alternativ (när "någon annan" tagit prisfallet). Det gäller väl alla bilar, precis som många övriga "kapitalvaror"... Tråden gällde väl främst att BMW tappar så fruktansvärt mycket och störtdyker som trådskaparen skrev... Inte att köpa en beg Alfa.

/Anders
Min egen erfarenhet av alfa är ungefär 15-20 år gammal men jag minns bilen (164) som rejält underhållande fast med höga verkstadskostnader.
Reservdelspriserna spelade verkligen i en nivå för sig och kvaliten var något bristfällig.
Även om Bmw tillverkar roliga bilar är dom ju faktiskt inte ensamma om att bygga in körglädje i sina modeller vilket många i tråden får det att framstå som.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Klart det gäller alla bilar. Jag menar bara på att just Alfa 156TS2.0 är prisvärd. Då när jag skulle köpa min så stod väl BMW E46 320 runt 120'+ för motsvarande bil (-99, ~4000mil, skinn). Bilägandet med den Alfan var både billigare och minst lika rolig mot vad BMWn hade gett mig.

Just Alfa, Citroen, Peugot, m-fl. är just märken som tappar extremt mycket i början av sin livscykel. Ägare nummer 2 och 3 köper billigt, men säljer billigt också. Dock blir den relativa kapitalförlusten ganska OK eftersom värdetappet är stort i början.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.