|
Sida 1 av 17
|
|
|---|---|
|
Jag ska byta bil till något med rymligare bagageutrymme pga tillökning och med redan ett barn på 1,5 år. Har då tittat lite närmare på konkurrenter för att jämföra just det jag är i behov av, utrymmet osv. Till min stora förvåning så är t.ex. VW Passat så sjukt mycket billigare och så mycket större i bagage och invändigt. Tar man deras "värsting" diesel på 170hk så får man bl.a DSG växellåda (dubbelkopplingslåda), sportchassie, tonade rutor, fyrhjulsdrift, sportstolar i helskinn mm...och detta standard i grundpriset som är 306 tusen. Tar man motsvarande BMW 320d UTAN någonting så är grundpriset 323 tusen. Lägger man till automatlåda 20 tusen, helskinn och sportstolar 15 tusen. Då har man redan seglat iväg över 350 tusen för en bil utan sportchassie, xenon osv. Dessutom är Passaten designmässigt invändigt MYCKET modern med touchscreen på sin radio, knapparna är av helt annan modernare kaliber mot BMWs och instrumentrringen ser inte uråldrig ut som på BMW. Jag är lite besviken över deras konservativa design som inte håller måttet i dagens marknad. Bagageutrymmet är det sjukt stor skillnad på! Djupet är minst 10-20 cm större, bredden är mycket mer än så! Blev förvånad när jag tittade på min direkt efter besöket hos VW, sån skillnad! Börjar nu tyvärr starkt överväga att släppa taget om BMW till fördel VW där jag får sjukt mycket mer för pengarna. "Riktiga män kör diesel" | |
|
Glömde ta med prisdykningen. Som exempel tar jag min bil som jag köpte för 1,5 år sedan fabriksny för prislapp på 367.800 kr. Tidigare i höst ville jag byta in den mot en 2008 5-serie och fick då 240.000 kr för den. Är det ens möjligt att tappa så mycket på en sådan bil?! Jag har uppe en tråd ang detta så jag går inte in mer på det. För att dra en parallell så har jag sett hur ovan nämnda bilar säljs i stora mängder och marknadspriset avviker inte mycket i andrahandsvärde! Hur är detta möjligt att en premiumbil som BMW är snordyr att köpa och sedan störtdyker i pris? Känns inte lönsamt att köpa och köra BMW längre. Dags att börja titta på konkurrenterna lite som erbjuder mycket mer bil för valutan. "Riktiga män kör diesel" |
|
| Kom tillbaka när du provkört Passaten. :) | |
|
Det kan knappast komma som en överraskning att värdeminskningen är störst de 2 första åren. Att du sen får ett taskigt inbytespris är standard. Du lär aldrig någonsin få ett "bra" inbytespris. Generellt kan du räkna med värdehalvering efter 3-4 år. I ditt fall 184 tKr eller 46-61 tKr/år. |
|
|
I verkligheten kostar en 320XD med halvskinn, xenon, sportstol, 17" 320' netto. Har offert framför mig. Du får inte ens i närheten av de rabatterna på VAG, man får vara glad för 8-9%. Skillnaderna blir inte lika stora som listpris. Men självklart är BMW dyrare, vad hade du väntat dig? Är man nöjd med en Passat så ska man självklart köpa en sådan. ------- //Lövet |
|
|
Qsacage: Tror inte besvikelsen blir speciellt stor med en DSG låda, snarare tvärtom. Prestanda är densamma, priset är det stor skillnad på. Lövet: Ska man va glad för 8-9% på VAG? Vad sägs om att BMW inte ger mer än 6%? Då har jag tjatat och tjatat på säljaren som vägrar ge mer. Tar du Passatens grundpris med BMW rabatt på 6% så blir det 287.000...tar man 8-9% blir det 278.000kr och då får du dessutom mer utrustning och DSG automatlåda. Visst ser jag skillnad på 40.000 kr + och lägger du då till automatlåda på bmw så blir det minst 55 tusen i skillnad. Frågan är om dem pengarna är värda för en BMW. Visst är det en underbar bil att köra, BMW, men för 40.000-55.000 kr kan jag göra mycket annat roligt. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Jag specade upp en vad jag tyckte hyfsat utrustad F11 528 med m-paket, automat, panoramatak, navi m.m. Landade då på 630' utan rabatt (har dock tidigare fått offert på en f11 535i och i det priset fick jag ca 8% rabatt). Om vi leker med tanken att jag erhåller samma rabatt på 528:an motsvarar det ca 50'= summa 580'. Plockade ihop en motsvarande Passat kombi med största motorn (den som tidigare satt i R36) 3,6 v6 300hk med 4-motion och DSG-låda. Jag fick bara 7% rabatt hos VAG men slutpriset landade då på 390'. Det enda som skiljde utrustningsmässigt är alltså att Passaten även hade fyrhjulsdrift samt 40 hästar mer (0-100 på 5,7 sek). Är det då värt 190' för att se bakljusen på Passaten? Jag vet inte riktigt... Jag vet ju vilken jag VILL ha. Jag vet ju vilken jag VILL köra. BMW:n alla dagar i veckan. Snygg som attan (jo, jag börjar gilla utseendet på f11:an mer och mer) i vitt med m-paketet! Passatens front ser ju ut som fronten på en Golf 1982 (fast i krom). Dessutom är ju Passaten just det; en passat...:( Das auto, en likadan das auto som sjuttielva andra svenssons kör omkring i. Fast det kanske passar mig, jag är ju en svensson i landet lagom...:/ Förnuft v.s Känsla. Knepig match det där... |
|
|
Som sagt, tråden handlade om överpriser och du kom med ett praktexempel där det skiljer 190 tusen....190'!!! Frågan är om 190 tusen extra är värt för en BMW. Jag kanske börjar se ur annan synvinkel när man ser mer på plånboken nu när man har ett barn och ett till är påväg. Prio blir barnen, bilintresset får svalna. Att vilja köra och kunna köpa är två olika saker också. Personligen tänker jag ALDRIG köpa bil för 600.000 kr då den kommer bli värd hälften på 3 år. Tycker F11 är sjukt snygg redan från början, men att snyggheten ska kosta mer än det smakar är inte värt för min del. Hur Passaten ser ut är det delade meningar om då alla inte har samma smak. Tycker Volvo är uttjatat men var o varannan svensson kör den, speciellt här i Göteborg där jag dessutom jobbar :) Håller med...förnuft vs känsla och känslan blir man nog inte besviken på vare sig man väljer den ena eller den andra. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Lloydan: Tänkte på ditt pris...7% vs 8% ....köper du bil för 600.000 så är 1% skillnad halva det priset du ger för metalliclack på F11 ;)) Så 6000 kr på 600.000 kr är kaffepengar :)) "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Herr Bayer och Lloydan: Även om det skiljer i pris, så är ju inte prisskillnaden förlorade pengar. Det är ett högre inköpspris ja, men du får ju också betydligt mera den dagen du säljer bilen, vilket gör att det aldirg är förlorade pengar. BMW har dessutom fri service 3 år och som någon uttryckte sig, har ni kört Passaten? För mig är en jämförelse mellan Passat och BMW att jämföra äpplen med päron. Självklart finns det en anledning att en BMW är dyrare än en VW. Det är ju samma mellan fläskfilé och oxfilé eller en Bosskostym eller en H&M kostym. Båda funkar, kanske till och med smakar gott, men oxfilén och Bosskostymen ger en större upplevelse och glädje, framställd annorlunda och har bättre kvalitet och service. Jag tycker ni ex. vis också skall testa VAG-s service. Den är ju inte direkt känd för att vara bra. Vill dessutom minnas att nu säljer man Touring utan Touring-tillägg så delar andreas åsikt om det verkliga priset på en 320 idag. Det är ju därför du känner du får dåligt för din bil Herr Bayer, för att den nya är lägre prissatt än vad den var när du köpte din. Du har dessutom jämfört vad du får i inbyte. Jämför istället vad du får om du säljer den själv. Så gäller alltid. Du tappar i genomsnitt 30-50.000 kr på att lämna bilen i inbyte istället för att "ta besväret" att försöka sälja den själv. Jag säljer alltid mina bilar själv och har därför en väldigt låg ägandekostnad. Kan varmt rekommendera detta. /Anders |
|
|
Anders: Jag förstår resonemanget och skillnaderna. Jag har köpt designerkläder som går sönder fortare än H&M kläder och känslan är det ingen större skillnad på heller ;) Service hos VAG är uteslutet, jag har ägt Audi tidigare och lämnat in den till Mechanum som är betydligt mycket bättre service på. BMWs service är inte mycket att hänga granen över heller kan jag lova. Har blivit idiotförklarad för saker som BMW själva borde stå för. Att BMW erbjuder 3 års fri service ELLER 8000 mil är inte stor kostnad då inga större ingrepp görs under dessa mil. Så lite försäljningsknep är det allt. KIA erbjuder 5 år nybilsgaranti, 5 år eller 12.000 mil, så sug på den hehehe Jag har "pratat" med dig via PowerPost och jag kommer ge mig in på sälja bilen privat. Men det är inte det jag syftar på med detta inlägg, utan jag började allmänt jämföra andra bilmärken med BMW och ser ganska stor skillnad. Kvalitén är också en fråga om den är så mycket bättre på en BMW. Min backspegel har vibbrerat ett tag nu som jag retar mig sjukt mycket på. Väntar in servicelampan som borde tändas när som. Många paralleller man kan dra och jämföra, men än så länge är priserna inte övertygande för BMW, varför dem är så dyra i jämförelse mot andra. "Riktiga män kör diesel" |
|
| Vet inte vad du förväntar dig för svar!? Precis som någon påpekat tidigare så är det upp till var och en att värdera hur mycket det "extra" är värt. Du tycks inte uppskatta det eventuella mervärde BMW erbjuder särskilt mycket och då borde saken vara klar för dig. Tycker man inte smaken eller det möra köttet skiljer så mycket mellan oxfile och fläskfile ska man inte köpa det förstnämnda! | |
|
Det är alltid lätt att säga att man får si och så mycket mer bil för pengarna när man kan dundra in 600-700000:- i en ny bil och sedan strunta i att man förlorar 300000:- när man säljer efter 2-3 år. Vi andra dödliga måste tyvärr tänka på saker kapitalkostnad och då är det betydligt smartare att köpa en bil som sjunker 100000:- på 2-3 år. Nog för att 5-serien är ett snäpp exclusivare än Passat, men skillnaden är inte så stor att det "motiverar" en prisskillnad på 60%. Skall man jämföra en välutrustad Passat med en snikutrustad 3-serie, i samma prisklass, så känns Passaten betydligt mer exclusiv och modern, det kan jag lova. Det beror på hur man ser saker och ting... MVH Christofer |
|
|
Herr.Bayer: Gå tillbaka till förhandlingsbordet igen. De offerter jag har framför mig på 320d Advantage Edition ligger i storleksordningen 12-15% rabatt. Då skiljer det inte många kronor till en Passat och valet för mig är lätt. ------- //Lövet |
|
|
Passat är bra på mycket Chrille men den driver fortfarande med hjulen i fel ände. Det går inte att komma ifrån att vägegenskaperna blir SÅ mycket trevligare när hjulen bara styr. (Kan tillägga att jag kört ex Alfa 159, VW GTI osv som ska vara det bästa framhjulsdrivna som finns. Och ändå duger det inte för mig). ------- //Lövet |
|
|
Men Herr Bayer, vet du egentligen vad du vill? I en annan tråd här på sidan idag så tyckte jag mig se att du skrev att du inväntar en beg F11. På den här tråden skriver du att BMW inte är värt pengarna... Rent allmänt gäller att köper man en ny bil, får några procent rabatt och sen vill byta den efter ett eller två år och lämnar den inbyte hos bilhandlaren, så är du en loosen tyvärr. Köper man en ny bil så måste man dels försöka välja en bil som man tror kommer att vara attraktiv den dagen man säljer den, sen bör man vara beredd att försöka sälja den själv för att på det sättet få lägsta möjliga värdeminskning. Återigen: det är värdeminskningen som avgör till stor del vilken milkostnad man får, inte dropparna hit och dit i förbrukning (om man inte kör väldigt många mil per år). Min uppfattning är helt klart att en välutrustad BMW av attraktiv modell har ett bra andrahandsvärde och är en attraktiv bil på beg. marknaden = lätt att sälja själv. /Anders |
|
|
Herr Bayer: Dina argument håller för dig och är helt ok. För mig känns det lite som att du vill ha bekräftelse på att ditt sätt att tänka är ok. Det är ok för dig. Du har tillräckligt på fötterna för att det ska kännas ok för dig att börja åka Passat. Men du behöver inte ge dig in på att övertyga oss andra om att vi ska ändra uppfattning och att vi ska köpa dina argument. Vi ser alla lite olika på saker och ting och det är väldigt sällan (aldrig..?) rationella orsaker som gör att vi väljer åka BMW (likväl som det inte är av rationella skäl som vi handlar kläder på H&M eller på andra ställen.) Och detsamma gäller för oss andra. Vi behöver inte ge oss in på att övertyga Herr Bayer att han har fel. Hans argument håller för honom. Vi kan väl alla försöka sansa oss litegrand och acceptera att vi har olika uppfattninger. Lövet; läs lite noggrannare, Herr Bayer anser att han får fyrhjuldrift på köpet, då kan det väl inte driva i fel ände? (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
Verdi |
Jag lider med dig Herr.Bayer. Men måste du verkligen ha en större bil? Hur ofta ska alla åka samtidigt? Kan ni lösa en del av problemet med en takbox? Skaffa mindre barnvagnar? Tyvärr är det inte gratis att plocka ut nya bilar, och helst ska man nog vara beredd att behålla den MINST 3 år för att få en hyfsat ok årskostnad. |
|
Passats senaste årskull innan modellbytet har sjukt högt andrahandsvärde, åtminstone r-line bilarna. Vi kikade själva efter en passat då prisbilden verkligen är motiverad för det den erbjuder. Tyvärr var alla bilarna slutsålda och nya kunde inte levereras. Jämförelsevis med en Bmw bör ju dessutom då vara 5-serie och inte den mindre 3-serien vilken någon nämnde. Börjar man då jämföra likvärdiga bilar med samma utrustningsnivå, dsg, kombi, tdi, 4motion, skinn, sportpaket, mm står det hela ganska klart, det finns väl ingen här som kan påstå att det är ekonomiskt motiverat att köpa 5-serien ur ett ekonomiskt perspektiv. De som dessutom köpte passaten under senaste året med r-line får i stort sett tillbaka sina pengar om dom skulle sälja dom idag eftersom de är så attraktiva. Detta är vad jag upplevde när vi tittade lite, att passaten sedan är en tråkig men pålitlig vagn är vi säkert alla överens om. |
|
Verdi |
Skoda Superb? Länk! |
|
Ulf530: Passat driver 95% fram även som 4-motion till dess det börja spinna = du känner drag och hugg i ratten ändå. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.