AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
64.883

BMWs bilpriser för dyra och andrahandsvärdet störtdyker!

Sida 5 av 17
Föräldrarna har en Golf Gti och jag har då aldrig märkt att den väcker särskilt mycket uppmärksamhet (snarare 0) men det kanske beror på färg eller var man bor...!? Däremot var det en hel del positiva kommentarer om deras tidigare 330 coupe så jag instämmer nog faktiskt i vad majoriteten här säger! Däremot tycker jag inte just 1-serien är särskilt snygg och priset för Gti:n är klart konkurrenskraftigt! Hyfsat roliga att köra men inte lika sofistikerad som en BMW 6a. Bortsett från priset så förlorar den dock på de flesta områden men det är inte alla som kan bortse från priset...!
Grovt sett tror jag att de flesta stora märken generellt sett ligger kring samma riktmärke med 50 % värdeminskning som leasingbolagen utgår ifrån. Men variationerna är så klart stora inom respektive märke, beroende på vilken modell och utrustningsnivå vi pratar om. Jag tror t.ex. att VW har en procentuell låg värdeminskning på sitt modellprogram, men då kan någon helt plötsligt dra upp Phaeton som raserar hela den teorin.

Nu när f10 kommit ut på marknaden skulle jag t.ex. aldrig köpa en begagnad 520d e60 för 350'. Skillnaden i kvalitetskänsla på framför allt inredningen är i mitt tycke mycket högre än mellan t.ex. än gamla e39 och e60 när den kom och den nya f10 känns ju som en lyxig 7-serie i jämförelse. Den här e61 har ju exempelvis ett värdetapp på mer än 100' på 8mån (bortsett från ev rabatter) Länk

Det är ju inte orimligt att anta att värdeminskningen på en ny f10-f11 kommer att vara relativt sett låg de första två åren, medan värdetappet på en e60-e61 från -09/-10 kommer svida rejält.

Både Bmw och Mercedes lider ju också av att grundpriserna är förhållandevis höga. I ärlighetens namn är det ju varken mycket premium- eller sportkänsla i en barskrapad 320d utan sportstolar och med tygklädsel. Bilen är visserligen bra men fortfarande dyr och då konkurrerar den helt plötsligt med andra bilar i samma prisklass med högre utrustning, liknande kvalitetskänsla och, som exempelvise en Golf Gti, sportigare uppträdande och bättre prestanda. Hade jag stått i valet mellan dessa båda bilar hade jag gjort samma val som viobebe.

Så mitt svar är: Nä, jag tror inte bmw har sämre procentuellt högre värdeminskning än andra märken, men i nominella belopp blir ju värdeminskningen större än för många andra "billigare" märken.

T5 -05
viobebe
Crille82, du verkar i alla fall förstå vad jag menar.

Crille82 vi kommer i alla fall inte tappa lika mkt om vi hade köpt en ny BMW ;-) sedan får övriga ha sina åsikter..

Men ang premium vet jag inte vad jag skall säga, bryr mig inte särskilt mkt om det, vet bara att man betalar många ggr enbart för märket. 1 serie premium?? A Klass premium... Många komponenter är likvärdiga idag kan tom säga att "de som inte är sk premium" har många ggr dyrare komponenter än de sk som är premium.

Som en Tysk underleverantör uttryckte sig om BMW:

"You just pay for the brand"
Viobebe: tycker du ska ta dig ur den här "sandlådediskussionen" nu. Jag skrev att " Det är väl kul att folk tycker olika, men acceptera det ". Du gillar Golf GTI och är lycklig med ditt bilval och jag respekterar det även om jag inte delar din smak och åsikt i detta fallet. Jag skrev också " Själv provade jag för ett år sen en Golf GTI när den precis kommit. Obehagligare bil att köra fort med i kurvorna har jag aldrig testat " och syftade då inte på nån test på Autobahn utan istället på en vanlig provkörning utanför Uppsala på kurviga mindre vägar som mina BMW-s alltid älskat. Det var enligt min uppfattning ingen behaglig resa med Golfen. BMW har där en helt överlägsen väghållning. Det är ungefär som när jag en gång 2000 var "otrogen" och köpte mig en ny Volvo V70 T5 när den då "Nya" V70-n lanserades. Det var en väldigt snabb bil, men bara gasa, bromsa, gasa, bromsa. Fanns ingen som helst körglädje och heller inte väghållning för de prestanda som bilen ändå hade.
Sen är det ju så att många företag och leasingbolag väljer BMW för just bedömningen att man får en relativt bra och låg milkostnad, som någon annan också påpekade. BMW har hela tiden legat i framkanten med bränslesnåla vagnar de senaste åren, både på diesel och bensinbilarna. I kombination med fri service, låga reservdelspriser, bra service och bra andrahandsvärde, så har BMW-s försäljning ökat. Detta säkert också beroende på att BMW hos många idag inte likställs med "lyxbil" som tidigare. Idag uppfattar många BMW som en körglad bil som även har kvaliteter som säkerhet, ekonomi, innovation och utrustning. Det är idag helt ok att åka på kundbesök i en BMW, det var det inte alltid för tio år sen ex. vis. Sen hoppas jag att BMW alltid fortsätter att vara förarens bil. Dvs att man inte ger avkall på körglädjen för att på det sättet åtnjuta ännu större försäljningsframgångar. Själv trodde jag ju aldrig att ex. vis 1-serien skulle bli en sån framgång. Det kändes inte som att det var en BMW bil som kom när den var ny, men oj så fel man hade. Jag har ex. vis sista veckorna kört omkring i en 130i, oj vilken underbar bil på många sätt. Skulle jag köpa en bil i den storleksklassen skulle det vara ett lätt val.
Är man sen smart i sina bilköp och bilförsäljningar, så behöver inte bilägandet kosta så stora pengar som en del tror.

/Anders
viobebe
Det är väl bra att du är nöjd med dina val, för inte har jag väl kritiserat vad du kör för något?

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det känns ju sådär att att bli uppmanad att "hänga på ett annat forum" bara för att man försöker föra en sund diskussion på avdelningen "Övriga bilmärken". Märkespatriotismen verkar inte ha någon som helst gräns för vissa och fördummar tyvärr ett i övrigt bra forum.
Jag har själv kört flera olika märken och upskattar deras olika egenskaper, däribland Porsche som är körmaskiner nog så goda som valfri BMW. Vissa andra verkar i princip inte ägt något annat än BMW men minsann förkunnar att det inte är något annat som gäller.

Med känsla: Du skriver att du minsann aldrig kört en odugligare bil än Golf 6 GTI på kurviga vägar, sen skriver du att du själv ägt en Volvo V70..?(!) Nu får du väl ändå ta och ge dig...

Skall man köra en BMW med "premiumkänsla", dvs med ordentlig motor och bra utrustningsnivå så kostar det en hel del, ingen kan påstå något annat. Resonemanget med "fri service" o.d. (som man betalar i priset på bilen) är en piss i havet sett till totalkostnaden.

Oavsett vad man tycker om Golf så skall man ha klart för sig att det är Europas mest sålda bilmodell, trots att de är bland de dyraste i klassen. Det kan ju knappas bero på att det är skit. Nu var det dock inte det tråden primärt handlade om.

Ja trodde att meningen med ett forum som detta var att tillföra olika referenser och erfarenheter, inte att bara dunka varandra i ryggen och höja "det egna" märket till skyarna. Den som ägt flest BMW dör lyckligast.

MVH Christofer
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Volkswagen, brrrr jag får rysningar av det. Har dom reservdelar till dom i
Sverige nu , för några år sen skulle jag ha en packningssats till växellådan
till en golf gti 16ventilare det tog tre månader att skaffa fram en sån.
Tydligen skickade dom reservdelarna med cykelbud.
Crille: missade att skriva att jag efter 3 mån sålde omnämnd Volvo, av samma skäl som jag aldrig köpte Golf GTI-n till min son. Sen respekterar jag som jag skrivit flera ggr alla andras åsikter och bilval. Var och en gör sina egna bedömningar efter smak, stil, önskemål, ekonomi, behov osv.

För att återgå till rubriken i länken så är min personliga uppfattning att den ej stämmer vad gäller andrahandsvärdet som störtdyker. En av mina anledningar att köpa BMW är att den kombinerar just körglädjen med mina behov OCH ekonomi. Tyvärr är det så att alla bilar tappar mycket i andrahandsvärdet om man tar ut dem nya, inte lyckas få så mycket rabatt och sen lämnar dem i inbyte till bilhandlaren efter ett eller två år, som Herr Bayer ursprungligen skrev i sitt inlägg när tråden startades. Jag anser inte BMW vara sämre än något annat märke där. Det gäller dock att försöka handla bil smart, då det är efter boendet den största kostnaden i ett normalt hushåll.

/Anders
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
krika: Tack för ett givande inlägg. Det är oerhört svårt att få tag i delar till en Golf MK2. =D

Med känsla: Det jag reagerar på är att överdriver kraftigt när du påstå att Golf 6 GTI skulle vara en oduglig kurvkramare och drar ner den på V70-nivå. Det är du sannolikt ganska ensam om.
Jag håller dock med om att man måste handla bil smart. För min ekonomi var en GTI det roligaste och enda ekonomiskt försvarbara när det gällde nybil. En begagnad E90 var betydligt dyrare att äga. De felsta har tyvärr inte ekonomi att köpa bilar 500000-klassen och uppåt eller får bilen av pappa.

MVH Christofer
Crille: För att förtydliga mig: Jag gjorde ingen direkt jämförelse mellan en GTI och en V70, uttryckte mig kanske oklart där. Det jag menade att den V70 T5 som jag köpte inte hade väghållning och körglädje för varken det priet den betingade eller motorstyrkan, det var bara gasa och bromsa som gällde i den med automaten. Ingen som helst jmf där med en GTI.

Dessutom får sonen betala sin bil själv, däremot så får man ibland som förälder hjälpa till med finansieringen och att sen sonen i detta fall betalar till mig. Inte så lätt få kredit när man är ung. Den gången blev det istället en beg 3 serie coupé -02 som senare såldes och han är utan bil nu. Jag tycker som nån skrev ovan också, att en Golf ska jämföras med en 1-serie och inte E90. Har ju själv en 130i nu ett tag och tycker det är Golf storlek på bilen. Prismässigt får man rätt mycket beg 130i jämfört med beg GTI. Då har ändå BMW-n 265hk och Golfen vad jag förstår 210hk, dvs du får drygt 25% mera hk i BMW-n. Jag tror inte den jämförelsen skulle göra BMW-n dyrare att äga på ex. vis 3 års sikt eller mera.

/Anders
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har köpt ett tiotal helt nya BMW under en 8 års period och kan med den erfarenheten helt hålla med Anders om att gör man bara smarta bilaffärer så är totalkostnaden inte särskilt stor, för mina bilar har det blivit mindre är för den som tex köper en helt ny bil och behåller bilen i minst 3 år.

Dessutom har jag har inte lagt en enda krona i service under dessa år, och har totalt sätt åkt ganska länge på provapå-försäkringar, vilket har minskat den totala kostnaden. Den bilen jag tappade mest på var 335d.

Det gäller att ha lite tur och bra timing när man byter bil ofta. På min nästa bil kommer jag troligtvis tappa en slant men det har mina tidigare BMW sparat in:)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Det låter som att vi har ungefär samma upplevelser och erfarenheter av bilägandet du och jag StefanL.

/Anders
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
1-serien är mindre än Golf och storleksmässigt jämförbar med nuvarande Polo, den är dessutom 80-90´ dyrare än GTI. Golf är storleksmässig jämnförbar med 3-serien. Golf GTI har officiellt 211 hk (även om den ger mer i verkligheten), fördelen är ju att det lätt går att justera tack vare turboladdning. En annan fördel är segdragningsförmåga.

MVH Christofer
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Efter intensiva diskussioner kan vi väl i alla fall enas om följande?:

BMW är dyrare än motsvande VW-modell i samma storleksklass

BMW är premiumbilar vilket VW inte är, men VW är absolut inte några dåliga bilar för det.

Påståendet att BMW:s andrahandsvärde är svagt är felaktigt

Jag tycker både viobebe och crille har gjort bra väl när de köpt sina Golf GTI, det är en trevlig modell som jag själv hade kunnat tänka mig äga fast då helst en GTD då jag föredrar diesel i första hand. I mitt fall tilltalas jag dock mer av körkänslan, designen och kvaliteten hos tex en BMW 120d M-sport, och det hade blivit mitt val även om denna är något dyrare.

BMW CS #5139
crille82: Går man efter de mått som BMW och VW anger så är 1-serien längre än golfen. Golfen är 4199 mm lång och 1-serien 4239 mm. Däremot är Golfens bredd på 1786 mm aningen bredare än 1-seriens 1748 mm.
Ja att golfen skulle jämföras med 3-serien är ju bara löjligt.

Gti:n gör 0-100 på 6.9s medan BMWn (130) klarar det på 6.1. Man måste upp till R-versionen för att hota BMWn, den gör det på 5.7/5.5. Det skiljer alltså mindre 130/R jmf med 130/Gti så det kanske är den man ska jämföra med. Då är priset lite annat (334', för en golf...)!
Verdi
crille82,
Jag är absolut ingen BMW-fantast (har bara kört BMW i 1,5 år) och du får gärna diskutera din Golf här om du vill. Jag har alltid kört Audi förut och skulle absolut även kunna tänka mig nåt annat i framtiden. Just nu passar 320d mig perfekt dock.

För mig ser golfen avsevärt mindre ut än en E90. Länk vs Länk

Men det kanske är en synvilla? Framförallt är det väl bagageutrymmet som blir mindre i golfen?
Golfen finns ju även i variantutförande och kan där utrymmesmässigt absolut jämföras med 3-serien.
Jag vet inte vad motsvarigheten hos VW annars kan tänkas vara, möjligtvis en jetta men det är ju faktiskt en golf egentligen.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Chris87: Det stämmer att 1-serien är längre, invändigt är den trängre, ungefär som en Polo.

Keiser: Om du tycker att det är så löjligt så kan du ju ta reda på fakta innan du uttalar dig. 3-serien är något bredare invändigt men takhöjden och benutrymme bak är sämre. Bagagen är naturligtvis mindre, men inte lika lättlastad. Jag hade en E90 innan och kunde göra direkta jämnförelser.
Auto Motor & Sport mätte upp GTI:n till 0-100 på 6,4 sek. Sen är inte bara prestanda 0-100 ut även omkörningsprestanda ex. 80-160. Skulle inte tro GTI är så värst mycket slöare.
Golf R är fortfarande en hel del billigare än 130, trots att den är rejält mycket effektivare.

Verdi: Syftade inte just på dig utan vissa andra på forumet i största allmänhet.

MVH Christofer
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Idag följde jag med en kollega och tittade på bilar.

Först provade vi en 528 iT-97.
Sen provade vi en 530 iT-01.

Och sen satte vi oss i min Ford Focus C-Max 1,8 -06....

...och JA, det är STOR skillnad, i ALLT.

BMWarna var tystare, komfortablare, snabbare, mer "helgjutna" bilar helt enkelt.
Men så kostade de för 10 år sen dubbelt så mycket som en Ford gör idag.

Så, vilken skulle jag välja?

Om jag hade obegränsat med pengar: lätt en ny 530. Eller kanske en begagnad, risk bara att en 20000-milare står på verkstaden hela tiden.

Om börsen får vara med och bestämma: Forden! Nyare, bränslesnålare, myyycket billigare. Men lite tråkigare, förstås.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.