|
Sida 4 av 17
|
|
|---|---|
|
Sen kanske jag ska tillägga att jag tycker BMW gör riktigt trevliga bilar, tycker även att Passat är en trevlig bekantskap (både som förare och passagerare). Skulle jag själv beställa en ny bil idag skulle det tveklöst bli en Superb Kombi 4x4 DSG. /// Erik |
|
|
Det fanns rätt så många nya Golf R -10 på Blocket som gått max 500 mil, privatbilar. Köpare som kanske ångrat sig? /Anders |
|
viobebe |
Det säljs mer 1 serie och 3 serie med mindre motorer än Golf GTI därför kan jag påstå att GTI:n väcker mer uppmarksamhet även om det står VW på den. I Tyskland såg jag inte en enda på vägen, då körde jag ändå genom hela Tyskland, och ja den väckte en hel del uppmärksamhet, på bensinstationerna kom det fram folk och beundrade bilen.Och Golf som är Tysklands vanligaste bil. Ja och det fanns mer BMW på vägarna än en Golf GTI. Keps bak o fram?? Ja det hade jag när jag hade min GTI-83:a 1991 och även när jag hade min GTI 16V-89:a 1992 men tyvärr inte nu längre.. Och ja min GTI 16V 89:a väckte mer uppmärksamhet än dåtida E30! |
|
För majoriteten kommer en Golf alltid att vara en Golf och en BMW alltid vara en BMW, oberoende av modell. Det är det som är skillnaden! |
|
|
Viobebe, du är som en envis "bebe" nu faktiskt :-) Gilla läget och acceptera att inte alla tycker som dig. Sen är det som att kasta sten i ett glashus med de åsikterna på ett BMW forum. Det är väl kul att folk tycker olika, men acceptera det. Själv provade jag för ett år sen en Golf GTI när den precis kommit. Obehagligare bil att köra fort med i kurvorna har jag aldrig testat. Det kändes som att bilens framvagn tappade greppet. Påpekade detta för säljaren och han höll med om det. Det var rätt skönt sen att åka tillbaka samma väg i min BMW, som höll sig hur snällt och lydigt som helst på vägen med fullt väggrepp och körkänsla. Däremot så tycker jag att nya Golfen i vanliga motorer är en väldigt prisvärd bil som jag förstår lockar många. Men GTI skulle jag inte köpa för alla pengar i värden. Allra minst till min son, som det var tanken den gången vi provade. /Anders |
|
|
Min svärfar har en GTI, han är 65 år så visst finns det äldre som attraheras av en GTI //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Men seriöst alltså, det är ytterst få personer som skulle se om golfen som åkte förbi är en vanlig surgolf eller en gti. Jag håller med steaman, för majoriteten så är en golf en golf... Allt annat är önsketänkande. & självklart är en bmw en bmw... | |
viobebe |
"Med känsla" vet vad du syftar på med din onödiga kommentar ovan, men det spelar ingen roll jag står för min åsikt, de flesta verkar köra in på en bana både innan och efter de åker till jobbet därav valet av bakhjulsdrift. Ja Golfen har dålig välhållning därav att jag åkte av vägen ett par ggr på autobahn, (låg i kurvor i 230++ km/h) inga problem, känner mig säkrare i en Golf än en BMW som kan börja slänga baken... Så du tycker att GTI inte är en prisvärd bil, men att en 1 serie eller 3 serie med mindre motor är det hahahaha, märkes fanatismen saknar gränser..Hade aldrig rört en sådan bil med tång ens! Min söner kommer jag definitivt rekommendera köpa GTI eller R den dagen börjar närma sig, men ingen bakhjulsdrift till att börja med.... Jag accepterar att folk tycker olika, men fakta kvarstår BMW är inte värda sina pengar enligt mig och alla andra som tycker det i denna tråd. Jag nämnde allroundheten om Golfen tidigare och att även den har sina brister men det verkade tyvärr ingen läsa |
Verdi |
Det är säkert inget fel på Golf GTI, men det är ingen BMW. Så mycket motor har den väl inte heller. En 2 liters turbofyra på 210hk? 0-100 på 6,9 sekunder är väl ok, men inte mer. Ungefär samma som min chippade 320d borde ligga på. (visst, du kan ju chippa golfen med...) Golfen har en tjänstevikt som är 117kg lägre än min E90. Det är en del, men det är ju inte så att golfen blir en helt annan bil pga det. Så billiga verkar de ju inte heller vara. "Nästan nya" med lite utrustning ligger över 300 tusen. För en sketen golf... |
viobebe |
211 hk minst, men det tänker jag inte diskutera här. Tillräckligt "sketen" för att köra ifrån en 330i E90 (258hk) nu får jag väl massa skit för det också. |
|
Tråden tycks spåra ur lite och verkar numer mest avhandla någon typ av förakt mot golf GTI. Personligen anser jag det högst orelevant om grannen intresserar sig mer för en 3-serie eller golf på parkeringen. Tvärtom anser jag att ju mindre nyfikna grannar desto bättre. Sammanfattningsvis tror jag att exempelvis en golf generellt håller ett procentuellt högre andrahandsvärde än sin motsvarande utmanare hos Bmw, även om fler i tråden tycker att det är en ren skitbil. Andreas exempel med de båda inbytta bilarna ger ju också en rätt orättvis jämförelse då jag antar att A4an är av den gamla karossen vilken i dagsläget känns väldigt inaktuell. En bekant till mig köpte en utav toppmodellerna från Audi, efter 2års brukskörning sålde han bilen med en värdeminskning på drygt 25%. Minst sagt imponerande siffror. Av egen erfarenhet har mina Bmw tappat kraftigt när det är dags att avyttra bilen och jag kan inte tänka mig att jag varit ensam om upplevelsen. |
|
|
Instämmer med vad bunf säger ovan om att jämförelser mellan olika bilmärken lätt kan bli orättvisa. Andrahandsvärdet handlar väldigt mycket om att byta in rätt modell vid rätt tidpunkt. En bilmodell som jag själv haft lite koll på och som håller väldigt högt andrahandsvärde just nu är t.ex. Volvo xc60. Billigaste begärda priset på blocket ligger kring ca 320-330tkr för den första årsmodellen (med nybilspriser för dessa bilar på 370-410 tkr beroende på utrustning). Det är exakt samma nivå som för 1,5år sedan, med skillnaden att bilarna var 1,5 år yngre förra sommaren. Medan värdefallet för xc60 verkar ligga kring 10-15 % per år just nu så är ju värdefallet betydligt högre för andra volvo-modeller. På samma sätt funkar det för alla bilmärken, även Bmw. T5 -05 |
|
| Ni skall vara glada för att ni har billiga bilar. En ny 320D touring standard (=mindre standardutrustning än i Sverige) kostar ca 45500 EUR vilket gör ca 427000 SEK. Samma bil men xDrive kostar 49900 EUR vilket gör ca. 468000 SEK. | |
| För att riktig visa hur dyra bilar vi har så en M3 sedan kostar 114700 EUR vilket är ca 1.076.000 SEK. En M3 Coupe kostar 118000 EUR vilket är ca 1.107.000 SEK | |
|
viobebe: Vad vill du få ut med dina inlägg? Att en Golf GTI skulle vara bättre än en BMW? Vilken BMW jämför du isf med? Jag tycker vi återgår till Herr.Bayers ursprungliga fråga och trådens ursprungssyfte. |
|
|
SotaM: Xc60 är en fin bil med ett relativt högt grundpris vilket jag själv inte tycker är riktigt befogat för märket, men efterfrågan är stor och andrahandsvärdet visar ju tydligt vad fel jag har i mitt tankesätt. Dock får man nog se upp för Bmws nya X3 som faktiskt är i samma prissegment. Fördelen med volvon är att man kommer undan med den bilen på ett annat sätt gentemot Bmwn som förmodligen efter karossbytet kommer upplevas som en stor SUV. Trots allt så har även flera bilar i den här kategorin blivit väldigt bränslesnåla och jag förstår populariteten. Ursäkta ts för lite OT... ;) |
|
viobebe |
Har inte på något sätt sagt Golf GTI är bäst, men för mig personligen och mina krav så ger den mest bil för pengarna 265tkr, då valde jag även till 18", xenon, ljus och sikt paket, samt 5 dörrar, vilken ny BMW hade jag fått dom pengarna, jo en 120i 5dr som är 2tkr dyrare i grundpris, men har långt i från den utr Golfen har som standard, motorn i BMW:n skall vi inte ens prata om. Och så tycker ni ändå att Golfen är dyr. Men jag håller med trådskaparen, BMW är helt enkelt för dyra och värdetappet är stort, men som sagt alla prioriterar olika och det är väl tur det. |
|
Jag gjorde en liten bruttoprisjämförelse mellan vettig utrustade E90 med Comfort, Dynamic och metallic etc och Golf med likvärdig utrustning. Golf GTI 295300:-, för det får man en 316i för 313900:-. Golf R 349500:-, för det får man en 320i för 361500:-. Efter 2-3 år kan man troligtvis tänka sig att Golfarna har "något" bättre värde. Sen får man själv avgöra om man kan avstå bakhjulsdrift och grannarnas trånande blickar på 316:en på uppfarten. Jag själv resonerade som viobebe och köpte en "skitbil" från Wolfsburg. MVH Christofer |
|
|
Naturligtvis får en dyrare bil ett högre värdefall i kronor och ören räknat än en billigare, men att en BMW procentuellt skulle ha en större avskrivning än motsvarade VW, Audi eller Volvo-modell köper jag inte alls. BMW har ju blivit en väldigt popluär leasing/tjänstebil på senare år på grund många bra egenskaper där bland annat låga drifskostnader och starka restvärden kan räknas in. Om andrahandsvärdet på en BMW vore svagare än motsvarande konkurrentmodell tror jag BMWs försäljning hade varit så stor som den är. Gällande andrahandsvärde är det till stor del som tidigare nämnts också modellrelaterat där en ny populär modell står sig bättre än en utgående, tex för några år sen hade både 1-serien och 5-serien E61 extremt bra andrahandsvärde då dessa var väldigt eftertraktade som begagnade. På samma sätt tror jag tex en beg F11 520d kommer stå sig bra i andra hand kommande år. För övrigt tycker jag både Golf GTI och Passat är utmärkta bilar, men det är inte premium och man betalar heller inte för detta, och det är ju upp till var och en att värdera vad man är ute efter BMW CS #5139 |
|
Verdi |
Finns det inget Golf-forum ni kan hänga på? Ingen har sagt att Golf är en skitbil, men i valet mellan en ny Golf och en ny BMW väljer jag en begagnad BMW. :-) En begagnad håller sitt värde bättre än en sprillans ny bil också. Tycker det är fel att jämföra Golf med 3-serien också. Jämför med 1-serien istället. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.