AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
64.847

BMWs bilpriser för dyra och andrahandsvärdet störtdyker!

Sida 3 av 17
Sn
105
Snuttis
Opel Astra OPC -13
BMW bygger bra bilar,men är inte ensamma om det i världen. Inköpspris och ägandekostnader spelar stor roll för mig och dom flesta bilköpare.

Hur många % man får i rabatt är inte märkesrelaterat utan hänger på säljaren och köparen.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Har man inte råd med en BMW så får man köpa något annat! Marknadskrafterna ballanserar tillgång och efterfrågan så om BMW satt priset högre än vad MÅLGRUPPEN vill betala så måste BMW justera priset annars inte. Jag tror att många här inte tillhör BMWs målgrupp och det är problemet.

Sedan kommer kärnfrågan hur stora volymer kan en Premiumtillverkare sälja för att Målgruppen fortfarande ska uppfatta produkten för premium? Jag känner personer som valt andra märken för att BMW börjat bli för vanlig.

Verdi
Jag har en BMW för att den har en bra ratio mellan förbrukning och effekt, är kul att köra, känns gedigen, hyfsad ljudisolering, gratis service och inte var alltför dyr i inköp.

Jag tycker faktiskt synd om folk som jagar status med prylar. Jag har min bil för min egen skull, inte för andras. :)
Märkligt att oberoende tester i motortidningarna flera gånger visat att milkostnaden på en BMW varit likvärdig eller lägre än ex. vis på en Volvo...

Att BMW är "Pinsamt" mycket dyrare att försäkra är en sanning med modifikation.

/Anders
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har BMW för att den är den bäst byggd set som ett system. Jag uppskatta allt systemarbete som ligger bakom. Det finns många andra bilar som på pappret har samma funktionalitet men i vekligheten har sämre lösningar på varje punkt.

Men med framgångar som BMW har haft finns det stor risk för att BMW höjer priset ytterligare.

Tycker Steaman sammanfattade det bra. Människor värderar varors och tjänsters egenskaper på olika sätt och därför finns det mer eller mindre marknad för olika produkter. Det gäller även bilar. Värderar man ex. vis körglädje, då köper man i första hand inte en Passat, V70, Kia eller liknande. Då köper man normalt en BMW. Minns för nån vinter sen när en kompis som jobbar på Hedin Bil, skulle montera in motorvärmare i en 320d T som jag hade och han sa när han kom tillbaka med bilen "vilken bil, va rapp den kändes att köra, inte alls som våra bilar...den här var riktigt kul..."

/Anders
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
De flesta människor identifierar sig så stark med det bilmärka man kör så man kanske inte alltid är objektiv när man uttalar sig om fördelar eller nackdelar.

Det roliga här i livet är att testa något nytt, och det är endast genom den erfarenheten man kan dra slutsatsen om det var ett bra eller dåligt val.

Tyvärr har jag själv inte så mycket erfarenhet från andra bilmärken än BMW, Audi och VW men det skulle vara kul att testa något annat i framtiden än dessa tre.

Någon som har erfarenhet av japanska bilmärken?

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Om man tycker att körglädje är värt massor med pengar, då köper man (antagligen) en BMW.

Tycker man däremot att den egenskapen inte är värd massor med pengar, då köper man nåt annat märke. Och får likvärdig komfort, utrustning, prestanda, förbrukning osv...för betydligt mindre pengar.

Man får vad man betalar för, som det brukar heta. Men egenskapen körglädje finns ju i stort sett bara hos BMW, så just den egenskapen kostar pleeenty! :-)
Jag har en toyota till förfogande, den är inte kul någonstans men troligtvis helt odödlig. Är man endast intresserad av att ta sig mellan två punkter totalt bekymmersfritt är det rätt bil för uppdraget.

Jag ställer mig också starkt tveksamt till att kvaliteten i bmw skulle vara bättre än de övriga märkena som diskuterats i tråden. Min senaste Bmw var en e61 facelift, det exemplaret hade en riktigt hög felfrekvens. Jag har även kört Audi i perioder och tycker bilarna känns väldigt bra byggda med mindre problem.

Beträffande andrahandsvärde har jag aldrig heller upplevt att Bmw skulle vara en kassakista på något sätt, de Bmw bilar jag brukat har haft ett rejält värdefall jämförelsevis.
Vi har även en VW miljöbil som används i familjen och jag är hittills väldigt positivt inställd till byggkvalite, materialval och ekonomi.

Dock kommer jag med största sannolikhet äga ytterliggare en Bmw igen eftersom körglädjen som erbjuds är i en klass för sig.
viobebe
Körglädje bara hos BMW.....???

Alla bedömer saker på olika sätt, och det är många olika faktorer som ligger bakom ett bilköp. Ekonomin är en av de största faktorerna. Jag har alltid försökt med devisen mkt bil för pengarna som ett av de största faktorerna.

Sedan överdrivs det en hel del med körglädje, definiera körglädje är det en 316 eller 116 blir det körglädje för bakhjulsdriften??

Min Golf GTI har definitivt körglädje trots att den är framhjulsdriven, den kostar mkt mindre än en jämförbar BMW då pratar vi 130i el 330i som kostar minst 80000 mer (130i) med likvärd utr, dessutom är 1 serien en mindre bil vad Golfen är. Pratar vi 330i (E90) då är skillnaden 120-130 tkr... Så mkt bättre än Golfen är den inte att prisskillnaden skall vara så stor. Visst Golfen har sina brister den med det erkänner jag, men i det stora hela är det en komplett bil som är lagom på allt, kvaliten har ökat med varje generation och den sista är inte långt i från BMW, 1 serien har sämre kvalitet enligt mig. Har även diskuterat värdefallet med en del och jag kan lova att Golfen kommer tappa mindre än vad en BMW gör, en vän har en GTI 2005 som har rullat drygt 6000 mil, han får drygt 145 tkr i inbyte..Likadant med min Lupo sdi 2005, körde 2 år utan minsta problem och fick samma pengar tillbaka, gör det med en BMW.

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli...
Verdi
Sitter man och nöter stadskörning och motorväg som de flesta gör, spelar det ingen större roll egentligen. Det är ju när vägen svänger som man känner nån skillnad mellan bilarna.

Jag kör en väg som är grymt rolig till jobbet. Inte nu på vintern kanske, men på sommaren har jag nästan blivit åksjuk fast jag kör själv. :) Jämfört med min gamla A4 quattro så kan man köra bra mycket fortare i kurvorna utan att det känns läskigt. BMW:n styr in i kurvorna på ett helt annat sätt. Riktigt beroendeframkallande. Så för mig nu känns BMW:n klockren just nu. Effekten (221hk) räcker till riktigt bra.

Men ska jag pendla till Stockholm kan jag lika gärna sitta i en Volvo eller Passat känns det som. Då kanske deras bättre komfort och mjukare gång är att föredra rent av...

Fast ska man ha riktigt kul bakom ratten måste jag faktiskt föreslå gokart. Var iväg och körde i eftermiddag och jävlar vad kul det är. Ramar runt bilen så man kan krocka lite lätt utan att det gör nåt. Man kunde satsa ordentligt utan att riskera alltför mycket, till skillnad från racing med större bilar.
De flesta köper BMW, Mercedes för att det är mer status. Skulle det sitta ett VW märke istället för ett BMW märke på bilarna skulle de sälja väldigt mycket sämre. Om jag skulle köpa en ny bil skulle jag aldrig köpa en VW, Toyota eller nåt annat svensson märke för att de är alldeles för vanliga och sticker inte ut nånting. För egen del så handlar det inte nödvändigtvis om status utan om att lägger jag ut så mycket som en ny bil kostar så vill jag gärna att den är lite speciell, skulle t.ex kunna tänka mig att äga en Citroen C6.
viobebe
BMW är en vanlig bil idag, 1 serien och 3 serien med de mindre motorerna ser man överallt, så det är ingen speciell status och komma med en sådan enligt mig.

Hur många GTI ser du i trafiken varje dag?
Står du med en 3-serie på uppfarten även med minsta motorn så reagerar grannen garanterat starkare än om det står en GTI där.

Sen tycker jag det är kul att du jämför din GTI med 130. Konkurrenten till 130 är R32 hur mkt skiljer det sig i pris där?
viobebe
Glöm det!

GTI:n väcker mer uppmärksamhet än en 3 serie
Klart DU tycker det :)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
GTI attraherar bara pojkar med bakvänd keps!

När började Golfar väcka uppmärksamhet?
Jämn och hög nivå på den här tråden ;-)

Går vi tillbaka 10-15 år fanns det riktigt dåliga bilar på marknaden. Idag är alla bilar bra (om vi ser till bilar som säljs här i EU). Bland dessa "bra" bilar finns det självklart bilar som är bättre än andra. Men jag vågar påstå att om en bil väcker uppseende eller uppfattas som mer eller mindre statusfylld har väldigt lite med hur bra bilen är utan hur den marknadsförs. Vill tillverkaren att den ska uppfattas som sportig? prisvärd? lyxig? etc etc.

Likväl som de flesta produkter så är känslan som användaren förknippar med produkten extremt viktigt. Känslan är i många fall viktigare än de faktiska egenskaperna. I BMWs fall så kanske det är så att användaren (köparen) vill känna sig lite mer sportig och är villig att betala för detta. Dvs, du köper hela paketet vilket inkluderar själva bilen men även känslan att vara lite "sportigare" än grannen som kör Toyota.

En generalisering som inte passar in på alla köpare men jag tror att de flesta påverkas på ett eller annat sätt av marknadsföringen.

/// Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.