AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
64.857

BMWs bilpriser för dyra och andrahandsvärdet störtdyker!

Sida 2 av 17
Det finns en enkel förklaring som stöder det du skriver andreas_lofgren.
Passaten har (antar jag) tvärställd maskin och därmed två (!) vinkelväxlar som effekten skall passera på väg till bakhjulen. Detta ger stora förluster och så länge bilen har fäste för hjulen är den sannolikt helt framhjulsdriven för att minimera just förlusterna.

mvh/ Anders
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
ok, Lövet, det var så du menade. My misstake!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
AKN: Det är Haldex så själva inkopplingen sker snabbt som attan. Men bilen känns fortfarande framhjulsdriven och den känslan har i alla fall jag lite svårt för.

-------
//Lövet
Ja visst är det så och som du skriver, karaktären blir framhjulsdriven. Med andra ord, den som köper en fyrhjulsdriven Passat i tron om att få en bakhjulsdriven karaktär kommer att lura sig själv.

mvh/ Anders
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Ulf: Jag försöker inte övertala någon överhuvudtaget, alla har självklart eget intresse för bilar och det är tur att det finns mycket att välja på i dagens läge. Jag sitter ju själv bakom ratten i en BMW som du ser.

En som har förstått min tråd är BUNF och Chrille82. Detta var faktiskt en allmän reaktion och reflektion från min sida då jag är i byta-bil-tankar och surfade runt för att kolla hur det ser ut hos konkurrenterna. Och till min stora förvåning så fick man förbaskat mycket bil för pengarna med t.ex. Passaten. Tittar man närmare så har dem teknik som inte ens BMW själva tagit fram än och man får en välutrustad vagn bara i grundutförande, därav min starka reaktion på prisskillnaderna. Alla biltillverkare har sina positiva egenskaper. Så försök och läsa vad jag skriver istället.

Jag har inte heller sagt att jag SKA köpa en Passat, det kan lika gärna fortsätta bli BMW, jag tittar på ett större alternativ än den lilla 3-serien jag har idag.
Jag älskar min BMW och det är en underbar bil att köra, så missuppfatta mig inte.

Att jämföra en bil med mat är ju inte direkt det mest snarlika man kan göra. Småtugga på en liten halvblodig oxfile och smutta lite vin eller äta sig proppmätt med en fläskfilé...köpa Armani, Boss, D&G eller köpa H&M, Jack & Jones och MQ...same shit för allt tillverkas ändå i Kina, Bangladesh, Thaiwan osv. Så tro inte ni får "kvalité" bara för att det står Boss eller Armani på kläderna ;)

Verdi, jag tittade faktiskt av ren nyfikenhet på Superben och klickade nästan för alla tillval och hamnade på 350.000. Räkna då bort en viss rabatt så blir det riktigt mycket bil för pengarna. Men jag har fruktansvärt svårt att sätta mig i en Skoda fastän dem har lyft upp sig nåt enormt senaste tiden.

Återstår att se vad det blir för bil i slutändan, nya F11, E61, Nya Passat, Audi A6....finns många intressanta alternativ som sagt.

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Som jag ser det finns två ligor av de bilar du nämner;

-Passat, Superb, Mondeo, Exeo mfl hamnar i Svensson-ligan. Ungefär som att köpa billigaste GB-glassen på ICA. Gör sitt jobb och fyller magen, men tillför liksom ingenting.

-F10, E60, E90, A4 B8, A5, MB mfl är mer som ett lite mindre paket Haägen-Dazs; man får mindre för pengarna, men det tillför ändå något mer än att levererar själva kärntjänsten att flytta arslet från A till B.

Är det förvånande att Passat o Co är billigare än sina premiumkompisar? Knappast.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Hahahaha grymma paralleller :)))

Två ligor? Jag ser EN liga, alla vi är BMW ägare...

"Riktiga män kör diesel"
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej du, försök inte inbilda dig själv att du får samma bil som BMW men billigare bara för att det står VW på ratten. Det skiljer. Ordentligt.

Men det är upp till var och en hur mycket man värderar det.

-------
//Lövet
Tycker du sammanfattade det väldigt bra HFR, iaf helt i enlighet med mina värderingar och känslor. Många objektiva tester visar ju också att det skiljer en hel del mellan märkena. Sen är det ju oftast så att en billigare bil ÄR billigare att äga, att köra osv, men i bilägandet är väl inte endast ekonomin en parameter? Isåfall skulle det ju bara säljas koreanska bilar och av tyska bilar endast Ford och VW, samt märken som Skoda m.fl. Många värderar alltså andra parametrar högre när man köper en bil, sånt som körglädje, utseende (ingen kan ju ärligt sagt säga att en Passat är vacker...) kvalitet, komfort mm. Men alla är vi unika och det är väl detta som är tjusningen med människan, att vi inte alltid tänker lika, då hade vi annars kanske stått kvar i stadiet "svarta T-ford". Tycker mera jämförelsen Passat/A4 är relevant då det till viss del är samma grejer, dock olika förpackade.

/Anders
Körde Bmw i 10 år innan jag bytte till Passat (fullutrustad). Har inte ångrat bytet 1 sekund.
Passaten är så gott som lika rolig att köra som Bmw men betydligt billigare att äga. Har på 4 år inte behövt byta nånting inte ens en glödlampa, bara att serva, besiktiga och hämta ut sina blanka papper och köra. Inget gnissel i kaross eller inredning, inga elfel.
Mina Bmw jag hade var det alltid nånting som behövde göras och man var alltid rädd när man parkerade utomhus i storstäderna på natten att dom skulle repas av någon avundsjuk typ.
Jag gillar fortfarande bmw men kommer inte att byta tillbaka.
Nu får man väl på skallen av alla bmw nördar för att man skriver såhär :-) men jag försöker bara vara objektiv. Jag kan till och med vara så objektiv att jag säger att nya Passat är säkert lika trevlig att köra och bra att äga MEN jag gillar inte fronten på nya Passat :(

Oj, nu lär det nog braka loss ordentligt i den här tråden...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det hela beror nog på hur mycket man värdesätter körglädjen. En hel del som bara kör BMW för märkets skull kommer nog inte märka någon skillnad när han sätter sig i en Passat.

Tycker dock inte att man ska lura sig själv med att det blir så mycket billigare med en VAG produkt. Servicekostnaderna är betydligt högre och andrahandsvärdet sämre. Kombinerat med de riktigt bra rabatter som BMW erbjuder så blir skillnaden inte så stor. Det man får för de pengarna är värt det för mig.

-------
//Lövet
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Herr Bayer. Ett annat argument som du kan tänka på i din värdering är ju den att e90 börjar bli ganska som modell. Förmodligen kommer vi se ersättaren om ca ett år och strax därefter kommer den stå hos bmw handlarna. Upplever du e90:in tråkig och gammalmodig designmässigt nu så kommer denna känsla säkerligen öka när du ser ersättaren. Ytterliggare så kommer andrahandsvärdet sjunka något extra på den sista årsmodellen vilket kan vara bra att ha i åtanke. Lycka till med bilköpet!
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Herr.Bayer:
Jag tycker Passaten är riktigt trevlig, har dock endast provkört R36an.

Håller helt med Bunf att andrahandsvärdet är grymt bra på just R- design modellen. Har ett färskt exempel där några kört ca 2000 mil och fått varenda slant tillbaka.

Lövet? Hur kan du säga att andrahandsvärdet är sämre? Har du granskat alla affärer eller?

//Stefan

Mina bilar:Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har ett utmärkt exempel på hur min far och farbrors tjänstebilar värderades efter inbyte. En A4 2.0TDIQ S-Line och en BMW 520d. Med facit i hand blev 520Dn billigare trots 100.000 högre bruttopris. Samma körsträcka.

-------
//Lövet
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Tror dig Andreas. Men jag hävdar att bilmodellen i sig har större påverkan vad gäller andrahandsvärdet än själva varumärket. Det har jag fått erfara.

PS. Det var inget påhopp av dig personligen.DS

ha det gott:)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
När jag tittade på ny bil 2007 så var Passat ett av alternativen. Jag provkörde den och åkte sedan direkt till Audi för att testa A6:an. Det var slående vilken skillnad det är mellan Passaten och A6:an i upplevd lyx. Föll sedan för E61:an då den hade flera fördelar gentemot A6:an. Man kunde till exempel byta CD-skiva även om barnstol fanns monterad fram och det gick att få nivåreglering utan att lägga till luftfjädring på hela bilen. Och då har jag inte ens börjat prata om körglädjen i E61:an.

När jag nu skulle byta bil i år igen så gick jag igenom ett antal bilar. Passaten provkördes igen med förhoppningar om att jag skulle kunna nöja mig med en billigare bil. Tittade till och med på Skoda Superb. Det blev till slut en F11 och jag är sjukt nöjd.

Trots allt är Passat en bil jag skulle ta mig en rejäl funderare på om jag hade lite tjatare budget. Jag tycker att det låter lite surt sa räven om Herr Wolfsburg här i tråden :)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Lövet: Glöm inte bort att BMW är pinsamt mycket dyrare att försäkra än de flesta andra märken, det äter lätt upp BMW:s "fria service" (2-3 oljebyten).
Det du påstår att andrahandsvärdet skulle vara sämre för VW/Audi är skitsnack, det är snarare så att i synnerhet VW har sensationellt bra andrahandsvärde.

Som jag ser det så kan de allra flesta som köper en nya bil sträcka sig till runt 300 loppor. Skall man då ha en hyffsat stor bil med lite motor och lite finesser så får man ingen BMW, Audi eller Mercedes. Det dra lätt iväg till en halv mille, vilket inte är rimligt för en normalinkomsttagare. Till de som kan sträcka sig dit är det bara att gratulera.

MVH Christofer
Varför inte vänta 2-3 år så har man råd att köpa BMW, Audi eller Mercedes. Fattar inte varför man ska lägga ut så mycket pengar på att köpa en ny bil när man kan köpa en 2-3 år begagnad sjukt mycket billigare. Sen förstår jag inte folk som byter bil var och vartannat år, måste bli en sjukt dyr hobby.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det är klart att det blir en mindre värdeminskning på en begagnad bil, inget snack om det. Men nyare begagnat är också dyrt och sjunker fortfarande kraftigt i värde. Sen kostar bilen mer att äga i form av helförsäkring och ev. reparationer.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.