AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
65.374

BMWs bilpriser för dyra och andrahandsvärdet störtdyker!

Sida 14 av 17
Löjlig diskussion detta, diesel är ett bränsle avsett för jordbruksredskap och andra bruksmaskiner, har ingenting med körglada bilar att göra. ;-)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Är det någon mer än jag som reflekterat över att priserna på x5 rasat rejält på sistone. Speciellt årsm 05-07.

Håller med tidigare talare. Söker man körglädje är bensin att föredra, dock med reservation för 335d som är den roligaste oljebrännaren.

//Stefan

Mina bilar:Länk
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Hehehe detta börjar spåra ur ordentligt. Jag förstår inte vad vissa förväntar sig för svar i ett BMW forum.

Henke, dina argument tycker jag är riktigt billiga. Att dessutom påstå att den MB du länkade till skulle vara nästan likvärdigt utrustad mot den E61 jag köpte var ju riktigt roligt.
Jag ska dra ut FULL SPEC på bilen jag köpte så kan vi se vad som är bättre utrustat och mer än navi, skinsäten och "bara" M-paket. Var e AMG paketet på Mercan då? Komfortstolar med elmanövrering+minne? elinställbar ratt? Dieselvärmaren?

Skulle körglädjen knappt vara märkbar mellan BMW och MB? Jag vet inte vilken värld du lever i men dessa två bilmärken har helt olika karaktärestiker. MB är glidarbil, BMW är den sportigare.
"Din E61:a har navi, helskinn och M-paket utöver Mercan, det är futtigt lite mer i utrustningsväg". Futtigt? Ska du jämföra så ska "din" MB ha AMG paket som går loss på över 40-50 lappar, helskinn med komfortstolar i elmanövrering+minne...där har du garanterat 20 lappar till....navi, lägg till minst 20 lappar för att bara nämna pris på dem du tog upp...då är du uppe i pristillägg på 90-100 tusen för det futtiga.
Sen vad det väger i din värld, min värld eller någon annans värld är mindre viktigt. Det är därför möjligheten finns till att man kan speca sin egen bil efter eget önskemål av vad man anser som viktig och nödvändig utrustning. Du kanske nöjer dig med vad som ingår standard och inget mer medan jag vill ha något mer lull i bilen. Sen vad du tycker är oviktigt för du är henke och jag är Aleks.
Du får jämföra äpplen med äpplen och inte med päron.

Att E61 är gammal är sant, men den är fruktansvärt snygg! Den mercan blir gammal om 2 år för då kommer faceliften ut. Och att betala 390' för den mercan och efter 2 år få 270 är...efter 4 år 220....de e inget jag är intresserad av. Är du?

Lägg ner nu allihopa, det leder ingenstans det här. Uppenbarligen gillar Henke MB och det har han all rätt till. Vi här är BMW älskare och för oss är det BMW som gäller. Så lägg ner nu, det spårar bara ur.
Jag har köpt en 535d som jag vet att jag kommer vara sjukt nöjd med och det är viktigast för mig. Sen vad andra tycker om pris, ålder mm intresserar mig inte. Mina pengar, mitt val.

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Stefan: Anledningen är enkel...intresset för SUV bilar har svalnat markant och därav prissättningen. Jag är på Volvo och det är inte många XC90 som rullar ut ur fabriken. För ca 4 år sedan tillverkades det en XC90 efter varannan bil på Torslandafabriken. Bilarna kommer blandat, men det var tvunget att föra in minst en, men det började rulla 2 XC90 efter varandra pga SUV intresset. Idag gör man verkligen minimalt då marknaden är mer intresserade av dieselmotorer som är snåla.

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
....hoppas du förstod vad jag skrev. Lite luddigt förklarat. Varannan bil på "banan" i monteringsfabriken va XC90, resterande modeller som rullade mellan XC90 bilarna är av blandade modeller, men viktigt va att varannan skulle vara XC90. Hoppas du förstod bättre nu :)

"Riktiga män kör diesel"
På tal om andrahandsvärdet så diskuteras värdeminskningen i en annan tråd:
Länk I just det fallet blev det ca 387' kr på 4 år.

Nya bilar är dyrt. Ska roa mig med att räkna fram min milkostnad och värdeminskning.

T5 -05
Herr.Bayer: Teknikens Värld rankar nya E-klass som en bättre bil än BMW E61 Länk

M-paket eller AMG-paket det är same shit, så jäkla överskattat inte minst på en ny bil. 40-50 tusen extra för lite andra stötfångare och hårdare fjädring snacka om att folk blir blåsta när man väljer det tillvalet. Originalmonterad navi samma skit där med, en portabel navi är bättre och kostar bara 10% mot en orgnavi. Elstolar med minne är praktiskt om man är fler som använder bilen annars onödigt. Helskinn är mer en smaksak men det är inget måste för mig.

Så nej en E61 med lite mer lull-lull och hk är inte ett bättre val, hur jag än vrider och vänder på steken, än en ny MB E-klass i min värld. Jag hade alla gånger valt en ny Merca för 384' istället för en tre år gammal E61 för ca 350'

Men lycka till med din "nya" M535da E61 Aleks! Det är onekligen en fin bil
Verdi
Man prioriterar olika. Man kan även säga att en helt ny bil är onödigt dyrt. Kanske bästa köpet är en begagnad E-klass? ;)

Svårt att säga men förmodligen tappar E61:an och Mercan lika mycket. E61:an tappar mer än normalt för en 3 år gammal bil eftersom allt fler kommer att vänja sig vid F11:an och då kommer E61:an att se äldre ut. Mercan tappar också mycket eftersom det är en helt ny bil. Dock bromsas det kanske av den fina rabatten, som man mest betalar med att inte få speca bilen själv. Kan vara en schysst trade off om man inte är så noga med detaljerna.
Verdi jag visste väl att jag kunde räkna med dig. Du är min wingman:)
Verdi
Alltså, jag tog ju ingen sida. Försökte bara nyansera debatten. :) Har lite svårt för den här överdrivet märkestrogna attityden där allt som räknas heter BMW.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Köpte för några veckor sen en S80 2,4D 8' mil -08 för 150'. Nypriset var 335' brutto. En motsvarande BMW (520d) kostade undgefär lika mycket som ny, men som begagnad skiljer det minst 70'. Snacka om värdetapp!

I det här fallet är BMWn rena sparbössan jmf med S80.

Mvh
Marin

cr
3.942
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Marin: Du kan vara säker på att en 520d med motsvarande utrustning kostade minst 70´mer ny också...

MVH Christofer
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det tror ja inte.
Min volvo har mostavarned comfortpaket. BMWn kostade runt 360' brutto. Som begagnad skiljer minst 70'.
Volvo S80 har bland de sämsta andrahandvärdet på marknaden idag.
cr
3.942
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Marin: En S80 D3 163 hk kostar 334´ med Momentum-paket i dagens läge, har svårt att tänka mig att den kostade mer för tre år sedan, 320-325´ kanske. En 520d kostade 337´ utan något extra. Med motsvarande Momentum kostade 520d uppenbarligen en hel del mer än S80 2,4D.

MVH Christofer
det torde väl vara allmänt känt att S80 är en stor flopp och tämligen iskall som beg = dåligt andrahandsvärde...

/Anders
16.573
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
crille: I verkligheten kostade en BMW 520d Touring med komfortpaket ungefär 330 netto 2007. Min farbror köpte en. Brutto 420' netto 330'

Det var gratis kombitillägg, specialpris på comfort och rabattstöd från generalagenten då.

-------
//Lövet
cr
3.942
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Lövet: Javisst är det skillnad på brutto och verkligt pris. En S80 som kostade 336´ brutto kostade inte så mycket i verkligheten heller. Det enda man egentligen kan jämföra är bruttopris med likvärdig utrustning, eftersom alla har olika förutsättningar med rabatter och avtal.

En S80 2,4D kostade inte lika mycket som en 520d med likvärdig utrustning...

MVH Christofer
16.573
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag skulle tvärtom säga att bruttopris är det minst intressanta man kan diskutera. Ingen betalar listpris. Även privatpersoner kan räkna med 8-9% på en halvmiss.

Sista raden håller jag med om dock. Volvo ÄR inte lika dyrt. Men skillnaden är ofta mindre till BMW än man tror.

-------
//Lövet
dessutom har ju många biltester visat att en BMW ofta kan ge billigare mil totalt sett än en Volvo.

/Anders
Marin >> Det var ett bra pris för din s80! Lägsta begärda pris för jämförbar s80 diesel på blocket är 165' kr, men det är en dåligt utrustad -07 som gått 10500 mil. Den går säkert att pruta ner till ~150' men jämförbart riktvärde för en s80 2,4d momentum ligger nog tjugotalet tusenlappar högre.

Vill man ha en stor bekväm, komfortabel och tyst bil så är nog en begagnad s80 ett bra köp idag, just med tanke på andrahandsvärdet.

Jag håller för övrigt med andreas_lofgren om att mest rättvist vore att jämföra nettopriser efter "standardrabatt". Jag är dock lite förvånad över att så många verkar få så stora rabatter på nya BMW-bilar. Erbjuder BMW generellt sett större rabatter på sina nybilar än andra "billigare" märken?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.