AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
64.841

BMWs bilpriser för dyra och andrahandsvärdet störtdyker!

Sida 13 av 17
Verdi
Kanske fel ställe att fråga men hur är Mercedes 170hk diesel att mappa? Pallar automaten?
Verdi
ps. Roligt att de flesta som anser att Mercedes är för gubbar är... ;) Fast det kanske inte har med åldern att göra?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Verdi:
Som en klok engelsman en gång sa: "You aren´t older than the girls you feel." ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
men Verdi du kan väl ändå inte mena att den länkade Mercan kan jämföras med en 535d??? Var hittar du körglädje i en sån Merca? Har nyligen kört en del MB E500 4-matic -10, inte ens i den fanns de körglädje tyvärr.

/Anders
Verdi
Inte vet jag. Har varken kört E61 eller nya E-klass. Funderar på att provköra en C-klass med automat och samma motor i helgen och se om det kan vara nåt till våren...
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
JL det stämmer, de e den jag köpte. Väntar bara på att få liiiite tid över så jag kan åka och lämna in min så jag får loss den nya

Henke Lexus: Jag var ute efter en 5-serie pga storlekens skull och självklart diesel. Skulle jag ner i årsmodell så ville jag ha en sexa men jag tittade mycket efter 520d också ur ekonomisk synvinkel med skatt, förbrukning mm men hittade inga med M-paket vilket var ett annat krav. Prisskillnaden från 520d, 525d, 530d, med M-paket i jämförelse till 535d var nästintill omärkbar. Att betala 300.000 för en 520d med M-pak gör jag bara inte när jag kan få den fetaste BMW sexan maxutrustad för 20-30 tusen mer. Jag jämförde med både Audi, Mercedes, VW men det gick inte att jämföra. Samtliga av bilarna hade betydligt högre skatt. Audis 2,7TDI och 3.0TDI kostar 6700-7400kr i skatt! Mercan är inte mycket bättre den heller om inte värre. Att köpa en flång ny bil gör jag aldrig mer heller då jag nu fått smaka på prisras med den här jag ska byta in.
Den Mercan du länkar till har inte ens sportstolar vilket är ett måste för mig som har skadade knän och lårstödet avlastar det besväret. Den mercan har knappt någon utrustning alls. Större tank? Eller farthållare och elspeglar som alla nya bilar har som standard och dessutom punga ut 390 lappar? Nä tack, hellre en twin-turbo dieselsexa maxutrustad.

Kan säga att 369.000 är en bra bit ifrån vad jag fick betala för den bilen...därför slog jag till också... :)

"Riktiga män kör diesel"
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Hr Bayer; det står komfortstolar i annonsen... Är det sport eller komfort? (du skriver ovan att "sport är ett måste för mig...").

Själv älskar jag komfortstolarna och de är mycket viktiga för mig.
Tidigare gillade jag även sportstolarna, men när jag sedan fick min bil med komfortstolar så måste jag säga att för mig är det mycket stor skillnad!

Om det är komfort i din nya bil så får du skatta dig lycklig och du får ett extra stort grattis från mig.
Mercedes gubbighet är starkt överdriven. Skillnaden mellan MB och BMW är knappt märkbar numer vad gäller körglädje. MB:s avantgardechassi är likvärdigt BMW:s M-sportfjädring så där försvann det argumentet. Nä inse fakta BMWlovers MB är minst lika bra och sköna att köra som BMW.

Herr.Bayer: Knappt någon utrustning alls i Mercan? Din E61:a har navi, helskinn och M-paket utöver Mercan, det är futtigt lite mer i utrustningsväg och väger inte över i min värld. OK att du måste ha en förarstol med fler inställningsmöjligheter men det går att ordna till en MB som ju har ortopediska stolar i utrustningslistan.

Jag hade köpt Mercan och njutit varje sekund istället för att gräma mig över att jag har kastat bort stålar på en gammal utgången BMW-modell.
Nåväl det är ditt val och din bil, jag luftar bara mina tankar i ämnet.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Henke:
Din presentation lyder bl.a:
"Inofficiell mästare på att starta forumtrådar och skriva pinsamma inlägg på fyllan)".

Är du stamkund på systemet? :-)

Klart att du måste ställa upp för din Merca -97. Alla pratar om sin sjuka moster. Men har du kört en nyare utgången 530/535 E60/61?
Tror nog att du skulle blivit omvänd igen om du får tillfället att ratta en nyare 530/535 ett par dagar. Du måste ju bl.a jämföra sexorn med ungfär samma volym. Jag sätter gärna en hundring på att du (mot din vilja) skulle få lite habegär.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Verdi
Och du karlhilding måste inkludera din 530iA i diskussionen trots att vi pratar om 535dA. It takes one to know one... :)

ps. Jag svarar på min egen fråga. Brabus trimmar x220 CDI till 220hk för ca 20'. De lämnar 3 år eller 10' mil garanti.

Svänger nog förbi Hedin på vägen hem idag. :)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Verdi:

Kan du inte se att inlägget var riktat till "Mercagubben"?

Man skall väl jämföra bensin/bensin eller..........
Och vilka är vi som pratar om 535dA?

Verdi
Herr Bayer köpte ju en sån och då föreslog Henke Lexus en ny E220 CDI istället. Vem har pratat bensin? :=)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Henke.

Han jämför ju sin E-320 med utgångna E60.

Denna tråd har skenat ur ett antal ggr. :-)

Verdi
Att hålla sig on topic är överskattat. Men jag ser faktiskt inte att han jämför med sin E320...
Karlhilding har du halsat för mycket sprit på sista tiden?

Det är precis som Verdi skriver att jämförelsen bilar emellan gällde en 535d E61 och en ny MB E220CDI.
Min bil och din bil för den delen hade inget med den jämförelsen att göra.

Nej jag är inte stamkund på systemet. Min kommentar var självironisk pga diverse inlägg som jag gjorde för ett antal år sen.
löjlig diskussion detta. Ni kan ta ut vilken som helst objektiv testare på den omnämnda Mercedes taxi dieseln och den racerdiesel som sitter i 535d E60 samt F10 och jag kan lova att BMW-n vinner tio test av tio där. Har ju själv en 535d F11 så jag vet vad jag talar om. Har dessutom väldigt mycket erfarenhet av Mercedes som har sina kvaliteter, men i körglädje är Mercan hästlängder efter. Körde nyligen MB E500 -10 och det var en väldigt skön återförening när jag kom tillbaka till BMW 535d. Till och med i komfort så vinner BMW det testet. Men bilar är som allt annat i livet, man tycker olika och jag respekterar era åsikter precis som jag tycker ni borde respektera de som har åsikter att BMW är bättre. Jag tycker Herr Bayer gjort ett mycket bra val. Han får en bil med marknadens roligaste och bästa diesel motor och dessutom en massa både sportiga och komfortabla attribut, allt paketerat i den snyggaste kombikarossen (innan F11 kom). Bra val Herr Bayer och lycka till med din nya bil. Hur gör du med din 320d? Varför säljer du den inte själv? Det är en attraktiv beg bil du har och du får lätt 20000 kr mera om du säljer själv!

/Anders
Verdi
Löjligt och löjligt. Vi jämför ju inte två nya bilar. En splitter ny 535dA skulle jag givetvis ta före Mercan. Men jag har inte råd att betala 6-700' för en bil. Däremot ligger 380' inom det rimligas gräns.

Att som nu jämföra en äldre generation som dessutom gått x antal tusen mil med en splitter ny bil av senaste generation är fullt rimlig om man inte är alltför hk-kåt. :) Skiljde ju inte så mycket ändå vad gäller utrustning som ni vill göra gällande.
Jo om allt bara är en fråga om prestanda så är en 535d E61 snabbare än en MB E220CDI, och om snabbare acc och starkare motor är det viktigaste så är 535d bättre. Men om man tar hänsyn till lite fler parametrar så är det inte lika solklart vilken bil som är bättre anser jag.

Mycket effekt kan vara kul men det kan också vara en stressfaktor. Effektstarka bilar är det svårare att köra lugnt och avslappnat med och längtan efter adrenalinkickar bakom ratten har minskat för min del. Jag njuter mer av lugn bilkörning än hetsig därför föredrar jag faktiskt en bil med 170hk jämfört med 286hk.
Och förresten skillnaden i prestanda är inte enorm, 2 sek snabbare acc 0-100 och 20 km/h högre toppfart till 535d:s fördel. Men jag är väl gubbe då som föredrar att ta det lite långsammare alternativet:)

______
Fri fart på Sveriges motorvägar.
Släpp koldioxiden fri.
Min polare som är bosatt i Tyskland kör en E 350CGI med AMG pkt som tjänstebil. Har provat den vid flera tillfällen och har svårt att se den skulle vara mera "gubbig" än min E61....

Enda nackdelen jag ser med 220CDI:n är att den har gamla 5-stegs automatlådan, men fortfarande är det en trevlig bil med snyggt design!
Grattis Herr.Bayer!

Bättre "prestandakomfortlokomotiv" i lika elegant fodral blir svårhittat om vi för en stund glömmer bort 535d F11 som Med känsla tidigare nämnt ;-)

Mvh Philip
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.