AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
64.862

BMWs bilpriser för dyra och andrahandsvärdet störtdyker!

Sida 11 av 17
Du glömde svara varför du anser att en Golf har högre kvalitet än en BMW...

/Anders
Viobebe: Att BMW och VW använder sig av samma tillverkare för specifika delar säger ju inte direkt något. Många biltillverkare använder sig av samma underleverantörer men det innebär inte att de är likvärdiga.

Visst får man mycket för pengarna om man köper en VW. Men samtidigt får man ännu mer bil för pengarna om man köper en KIA eller något annat asiatiskt märke.
Vi vill alla få ut olika saker med vårat bilägande därav köper vi olika bilar från olika märken. Därav kommer det alltid finnas människor som inte tycker att exempelvis VW är något att ha, vilket du gör. Så jag förstår inte varför du tar åt dig så mycket av att andra här inte håller med dig. Det enda viktiga är att var och en är nöjd med sitt bilval.
viobebe
Anders!

Golf generation 6 har tagit ett stort kliv på det mesta, kvaliten är skyhög och det är en ganska kompetent vagn. Reglage, strömbrytare, ratten, paneler, stolarna, allt är gedignare än 1 serien som vid det här laget är en gammal bil (2004). Dessutom delas mkt med Audi som jag tidigare beskrev och det är givetvis bara positivt. Allt detta gör att Golfen håller riktigt hög kvalite.
Till och med Martin Winterkorn medgav att den har blivit för bra, nästa generation blir tydligen inte lika bra :-(

Dessutom håller inte heller 1 serien samma kvalite som till exempel F10
Dvs finns inte mkt gemensamt i komponentväg.

Men VW Group har ett annat tänk där
bm
92
bmw_tok
Audi A4 Quattro Avant 2.0tdi 2011
Alla Volkswagen åkare vill gärna tro att nästan alla komponenter är gemensamma mellan Audi och Vw. Jag tror vi alla skulle bli förvånade över hur "relativt" få delar som ändå är helt gemensamma!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eftersom VW har motorerna på tvären och Audi på längden så är det mycket riktigt få komponenter som delas egentligen. Vissa motorer är lika men så mycket mer är det inte.

Värst är ändå vissa Skoda åkare som "minsann åker Audi men 150.000kr billigare". Det är bara patetiskt, det som sitter i Skoda satt i Audi för 5 år sedan...

-------
//Lövet
Det vore intressant att få Programmers aspekt som både kör BMW och Golf!

Mvh Philip
bm
92
bmw_tok
Audi A4 Quattro Avant 2.0tdi 2011
Fast just Superben är ju väldigt mycket modern Vw Teknik i. Den baseras ju tex på samma platform som dagens Golf. Så mycket av elektronik, stereo osv är ju identisk med Vw av idag.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Haha, men Lövet - du ger alltså Skodaåkarna rätt! De kör ju Audi fast fem år gamla, vilket borde ge en värdeminskning på minst 150000 kr. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skodaåkarna kör i bästa fall omkring i VW delar i så fall eftersom de också har motorn på tvären.

I övrigt så skiljer sig VW från Audi bland annat med
Inredning
Ljudisolering
Design
Materialval
Sammansättning
Motoralternativ

Inte så mycket gemensamt egentligen...

-------
//Lövet
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Philip: jag har medvetet undvikit att skriva i denna tråd ;)

Nu har jag ju en Golf V som enligt VW-experterna i andra trådar inte alls går att jämför med den senaste generation vare sig i kvalitet eller prestanda...Har inte själv kört eller åkt Golf VI så om det stämmer eller inte låter jag vara osagt...

Efter ett års ägande av min GTI så skulle jag ge följande + och -

+ Rolig att köra
+ DSG slår en vanlig automat även om den är lite ryckigare när den är kall
+ Fina vägegenskaper
+ Döljer framhjulsdriften bra vid acceleration om man jämför med många andra FWD
+ Rymlig inuti (lika bra benutrymme bak som E39)

- Bullrig inuti (iof 18" och 17" dubb)
- Haft en hel del småfel (AC-kompressor, farthållare, spolare)

Kvalitetskänslan är ok men långt ifrån både E39 och E46 vilka är de BMW jag har mest erfarenhet av. Allting känns lite tunnare och vekare.

Sammanfattningsvis så är det väl så att man får vad man betalar för då Golfen är betydligt billigare att köpa så kan man ju inte heller ställa samma krav som på en BMW. Jag förstår dom som hellre lägger 250' på en ny GTI än en snik 118' eller vad man får för dessa pengar. Själv köper jag ytterst sällan nytt och hade istället kanske valt en bättre begagnad 130i istället för en ny GTI.

___
//Ulf
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag har tidigare bl a kört Audi och gillar deras bilar mycket. Jag håller med om att de senaste uppdateringar på alla VW modeller har blivit klart lyckade i min mening. Jag förmodligen skulle ha valt nya Golf före en Audi A3 då jag tycker modellen är riktigt fin! Just Golf R är en av de trevligaste bilarna jag kört i klassen.

Men varför måste VW förare hela tiden antyda till släktskapet med Audi? Kan man inte bara vara nöjd över att köpa en VW? Det är inget fel i det. Man kan lika gärna säga att Golf GTI är en dyrare version av Seat Leon FR som den har mycket genemsamt med. Precis samma sak. Men åt det hållet kollar ogärna VW-ägare ;)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag har stött på VW-entusiaster som kallar Porsches 911 för en VW-prototyp. Det första som dök upp i huvet var en mycket liten .. ja, inte var det en bildel i alla fall. ;-)

Fast jag tycker iofs att vem som helst som inte kör toppmärket inom koncernen gör likadant. Pratade med saabägare som kallade sina 9-3 och 9-5 för Koenigsegg mini bara för att det ryktades att Koenigsegg skulle köpa saab. Att jaga prestige genom bilen man köper, även om man inte har råd med prestige, är väl knappast något nytt. Man får nog gå till folk som inte är så inrutade i sina tankegångar om man ska slippa sånt. Fast varför Volvoägare tog illa upp när man frågade hur deras Ford gick är en gåta... ;-)

_
Verdi
Ja, det där med att kalla en Saab för en Spyker, eller som tidigare Koenigsegg, är ju helt sjukt töntigt. Ett sånt där standard-"skämt" som folk envisas med att dra vid kaffeautomaten när de inte kommer på nåt annat att säga.

Ett annan relaterat ämne som jag störde mig på var när Saab gjorde en stor sak av att de skulle börja "samarbeta" med BMW kring motorer. I verkligheten var det väl att Saab hade köpt sig rätten att använda nån liten snålmotor. En rätt som inte var särskilt exklusiv heller då flera andra tillverkare redan använde den. Eller hur var det? Kommer inte ihåg detaljerna... Då var det många Saab-entusiaster som var stolta och glada, samma Saab-entusiaster som tidigare bittert snackat skit om BMW:s motorer och om hur mycket bättre deras egenutvecklade motorer var...

Lustigt hur BMW väcker så många känslor faktiskt. Verkar som att det är svårt att vara neutral. :-)
Trots att vissa anser att BMW-s bilpriser är för dyra och andrahandsvärdet störtdyker, så ökade BMW-s försäljning i november med nästan 51% mot marknadens ökning på knappt 33%. 5-serien ökade med nästan 102% och 3-serien med knappt 30%. Rätt bra betyg för så "dyra" bilar. Tydligen många som gillar "premium". Jämför man med ex. vis Audi så var ökningen endast knappt 18% och A4 ökade "bara" med knappt 15% och A6 med endast 1%. Det går helt klart bra för BMW :-), vilket talar för fortsatt bra andrahandsvärde enligt min uppfattning.

/Anders
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Inte för att jag har något speciellt mot Audi, men varför räknas de till premium egentligen? De som inte är fyrhjulsdrivna är framhjulskrafsare och har varit en dussinbil så länge jag kan minnas (dvs. från början av 80-talet). Jag har alltid sett många Audi efter vägarna, och då undrar man ju lite över vad som skiljer en Audi från saab, Volvo, Opel, Ford och andra dussinbilar. Det är ju inte så att man har sett massor av BMW, MB, Porsche eller andra märken som kännetecknar premiumklassen.

_
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Audi har förökt länge nu att komma i fas med bl.a. BMW eller Mercedes, men så länge envisandet med framhjulsdrift ligger fast så är det helkört..

Ok, Quattromodellerna är väl "fina" och går bra med större motorerna + att inredningsskruvandet har varit i topp nu ett tag måste man nog erkänna, men inte är Audisar en bil att vilja ha för det ;)

Känns så utslätat perfekta att det blir tråkigt..

Körde en hyfsat ny Audi A6 med lilla dieseln, men den bilen var ju hopplös att köra i stadstrafiken med manuell låda, märkligt att "alla" tycker att det konceptet är så bra, visst snål, men dålig känsla mellan kraft/varvtal kontra manuell låda och kopplingsingrepp..
Jag fick mycket "tjuvstopp" med den innan jag lärde mig att kraften på låga varv var noll och intet ;)
Stor som ett hus var den också, vilket lade sordin för känslan som förare..

Skönt när man sedan satte sig i egna "lilla 7:an", den kändes som en sportbil i jämförelse :)

Oj, nu barkade det iväg en smula från trådens egentliga fråga...Sorry.

Mvh Janne.
Verdi
För mig är en premiumtillverkare av bilar en tillverkare som tillhandahåller:

- Ett brett modellprogram.
- Många motoralternativ.
- Hög finish.
- Lång tillvalslista.

Audi kryssar för allt egentligen. De har gjort det enormt bra och det har även visat sig i försäljningsstatistiken.

När jag köpte en BMW så fick jag höra att det var en lite gubbig bil av flera under 30 på kontoret. Främst då Audi-ägare men ändå. Det säger lite om att Audi uppfattas som ett märke som är på G medan BMW är lite tillbakalutade.

Personligen föredrar jag dock BMW. Trots att jag själv har kört Audi i 11 år har jag alltid sett upp till BMW och Mercedes. Sätter dock faktiskt MB som etta före BMW. Så det kan nog bli en Merc till våren. ;)
Verdi: novembersiffrorna som jag skrev ovan, visar ju att BMW är mera på G än Audi för tillfället iaf :-) Att kalla BMW för "lite gubbig" torde dina kollegor vara tämligen ensamma om dessutom. Isåfall är det väl MB som har "lite gubbstämpel" i den tyska premiumklassen. Har ju kört rätt mycket av alla tre premiummärkena och väljer sju dagar i veckan BMW framför både Audi och MB.

/Anders
Verdi
Ja, just nu kanske. :)

Tänker inte försvara Audi eftersom det inte är mina ord. Vet inte hur vanligt det är att uppfatta BMW som gubbigt, men vem trodde för 30 år sen att Harley Davidson skulle bli ett märke som nästan är exklusivt för män över 50? :-)

Yes, Mercedes betraktas ju som det gubbiga märket. Men samtidigt tycker jag ändå att det har högst status. Det är ju såklart subjektivt och klart olämpligt att nämna på ett BMW-forum men jag står för det. :)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Apropå "gubbigt" Hos oss är de + 50 som kör BMW, samt mig själv:)
Personligen har jag bara kört S och RS-modeller, de enda Audis som attraherar mitt bilhjärta, och anser att dessa bilar definitivt lirar i samma liga som BMWs värstingar.

Med Känsla. Klart att inte A6an ökar då det står en ny modell inför tröskeln.
Nästa BMW för min del blir nästa generations 3-serie.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.