|
Sida 9 av 11
|
|
|---|---|
Gunget |
Om man kan tänka sig en manuellt växlad E61a, bensinare med gubbträ, 17", utan M-sport, 9000 mil och kanske kryddad med standardstolar, då kan vi snacka hack i kurvan! |
Gunget |
Det är sånt här som gör att man tvekar att betala norr om 400 för en E61a! Länk |
|
Tja, det är väl i princip samma rabatt som man får om man beställer en helt ny bil.. Lite oseriöst att bara dra 10% på en demobil. |
|
|
Prissättningen på en demobil är normalt cirka -11% på ordinarie pris. Vad är det för oseriöst att lämna 11% på en av marknadens mest åtråvärda bilar? Normalpersonen som köper denna bil får ej denna rabatt på en ny bil. /Anders |
|
Roffa1 |
Jag skulle aldrig köpa en nästan ny "demobil" som ett visst antal kunder dragit skiten ur. Plattan i botten från dag ett för att se vad den verkligen går för. Lägger man nästan ut en ½ miljon sek, så skall bilen vara orörd. (Noll mil) |
|
Vi är alla olika och jag är tveksam till att handlaren lägger speciellt mycket vikt vid att några få inte är intresserad av en demobil. Bilen kommer med all säkerhet gå iväg snabbt, omgående leverans väger tungt för många. |
|
| Har tidigare fått 15-18% på BMW demobilar..... | |
|
Det går säkert att få 15-18% i vissa fall men nu är det en ny modell med hyffsat lång väntetid. Min granne skulle skaffa en F10 som tjänstebil och ville ha bilen ganska snabbt så han kollade runt vilka bilar olika handlare hade hemma och valde en utifrån det utbud som fanns. Iof gällde det ju nya bilar och inte demo men det handlar ju om att en del prioriterar att få bilen snabbt och kan ta att den har varit en demobil. ___ //Ulf |
|
|
Tja, här är tex en F10 demobil med 18% rabatt. Länk |
|
Gunget |
Min uppfattning efter lite research är att man kan få ca 5-6% rabatt på ny bil och ca 12-13% på demobil som privatköpare. Orsaken till den måttliga rabatten är 1) Lång väntetid/stort sug och 2) Priserna i Sverige på F11/F12 är tydligen ganska pressade jmf med många andra marknader. |
|
Ja på vissa modeller får man förstås mera rabatt. Jag fick ex vis 22% rabatt när jag köpte min M3 sommaren 08 men nu talar vi om BMW-s mest efterfrågade modell för tillfället och då skulle jag som handlare inte sätta ner bilen mer än nödvändigt. Det går säkert att få några kronor mera i rabatt på utannonserat pris också. Deras netto torde ligga på cirka 17-18% om det inte finns några centrala stöd från BMW Sverige på speciell bilmodell eller vagnparksrabatter. Demobilarna skrivs dessutom av månatligen. På den länkade bilen ovan så framgår också att leverans är tidigast 25/2. De får inte sälja demobilarna hursomhelst. Därför kan en demobil som FÅR säljas med omgående leverans ge ett lägre pris, då den dessutom ofta är avskriven någon eller några månader längre. Jag har faktiskt heller aldrig köpt någon demobil i Sverige, däremot flertalet Jahreswagen från BMW AG i Tyskland. Det har aldrig varit några problem med dessa. /Anders |
|
|
Nu har ju jahreswagen inget med Demobil att göra iofs. Köper hellre en Jahreswagen än en demobil. Vad gäller F10 523:an så har de haft den ute i snart två månader och själva sänkt priset med 20.000:- så det tycks inte som att folk springer benen av sig direkt på alla f10. Sen skulle jag aldrig köpa en av de först levererade bilarna på marknaden. |
|
|
jhellstrom: Många Jahreswagen har gått som demo- och tjänstebilar på fabriken, så de är helt klart att jämföra med en svensk demobil. De har ibland lånats ut för tester till tidningar också. De är däremot alltid mycket väl dokumentarde och genomgångna, vilket jag upplever att en svensk demobil också är. Så jag delar inte alls din uppfattning där. Dessutom tillhör jag de som ägt både F10 (tog ex. vis ut min F10 530d redan i juni) och F11 och har inte sett minsta tendens till barnsjukdom eller liknande på någon av dessa båda bilar. Överhuvudtaget skulle jag säga att BMW sällan har barnsjukdomar på nya modeller. Tvärtom har båda bilarna varit riktigt super, vilket även nuvarande ägaren till 530-n bekräftat. /Anders |
|
Gunget |
Jag skulle inte heller dra mig för att köpa en demobil, rent principiellt. Det är nog inte så många 20-åringar med bakvänd keps som åker till BMW för att köra skiten ur en familjekombi med diesel....dessutom är ju dessa bilar genomgångna enl BMWs "Premium Selection"-system. Vad det gäller rabatter är min lärdom att det aldrig går att få riktigt stora rabatter på en "perfekt" bil. Rätt modell, rätt spec, rätt färg och låga mil = lättsåld = svårt att ropa hem till ett skambud. Annat är det med en babianspecad bil, typ 530 iT, manuell, gubbträ, bronsfärgad utan M-sport. |
Villurski |
Fast en manuell bensinsexa är ju helt rätt, annars håller jag med. BMW är känsliga för spec/färg. Men Gunget, du vill ju ha alla rätt. Då kommer det kosta, å andra sidan kommer du kunna sälja bilen sen! Och åka i det du tycker om. |
|
523:an är ju ingen demobil, det är en begagnad bil som togs i trafik 2010-02. Sen att den har rullat som demobil en gång i tiden har väl mindre betydelse. |
|
|
523.an känns som ett klipp, vettigt utrustad och till bra rabatt. Har just nu en motsvarande (manuell 523) som lånebil, ingen fartraket kanske men en riktigt mysig bil. Den manuella lådan har en härligt känsla, får lite flashbacks till min tidigare 520dt. |
|
Gunget |
Hoppsan! Länk |
Villurski |
Superfin, men mycket pengar för en E61! Inte många fel på den. Inga alls kanske :) |
Villurski |
Ser ut som den har centerhögtalare också, borde betyda DSP/Logic 7 högtalare och ett trevligare ljud. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.