AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
39.540

Köpa fabriksny E61a nu?

Sida 1 av 11
Gunget
Har fått offert på en E61 525iA Touring M-sport med 0 mil på mätaren, tillverkad april 2010. Den är så klart kraftigt rabatterad jmf med listpris, men hur smart är det att köpa en utgående modell? Är rädd att E61an kommer kännas "gammal" om ett år eller så. Och hur smart är det att köpa bensin om man tänker på andrahandsvärdet? Min nuvarande E91 325Xia Touring är väldigt törstig tycker jag. Har dock fått uppfattningen att 3-litersspisen som sitter i den tilltänkta E61an är betydligt snålare än min gamla 2,5-litersdito. Dessutom har jag ju x-drive som dricker en del soppa.

Alternativet för mig är att hitta en lågmilad E61 525d/530d alt en lätt beggad F11a (typ demobil), antagligen en 520d utan M-sport för att inte spränga budgeten totalt. Men detta kommer hursomhelst bli ca 40-50 kkr dyrare.

Jag är totalt förvirrad just nu!!

Hade jag varit i din sits hade jag valt mellan dessa två alternativ. Antingen köpt en 520d F11 alternativt behållit 325:an till dess jag fått råd att köpa en F11 med den motor och utrustning jag vill ha.
Anledningen till mina val är att jag inte tycker det är värt att köpa en utgående modell oavsett hur rabatterad den än är för jag hade ångrat mig senare att jag inte köpt den senaste modellen, dvs. F11.

Mitt råd är således att om du kan nöja dig med en 520d som tidigare varit ett demoexemplar kör på det. Annars vänta ett tag tills fler nya femmor kommit ut på begagnat marknaden.
Gunget
Ja, jag lurar lite på att göra så. En ny E61a med M-sport känns ju "het" just nu, men det vete f-n om ett år eller två, i alla fall jmf med en F11a.

Om man nu bestämmer sig för en F11a så kan man ju dock fundera på om timingen är bra - just anlänt, stor efterfrågan, barnsjukdomar(?) och dåligt prutläge....hmm. De demobilar jag hittills kikat på är rabatterade ca 12% med 1000 mil på mätaren. Tycker detta är för dålig rabatt. Om solen skiner och det är nedförsbacke ska man väl i princip kunna få 10% på en helt ny bil......

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Beror ju på hur kraftig rabatt du får.

"Byta upp sig? Till vad då?"
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Alltså på E61.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Röstar på F11 520d.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Sitter också och funderar på detta med E61 eller F11. Självklart är det priset som är det stora avgörandet, men E60/E61 är 6 år gammal kaross som varit ute, fast å andra sidan så är den så sjukt snygg fortfarande.

Satte mig i polarens F11 och kunde inget annat än bara le så fort jag satte mig i den. När jag sedan tittade på E61 så var det enorm skillnad invändigt. Det är det visserligen utvändigt också men ni förstår.

Tror jag väntar på en lätt begagnad F11 faktiskt...

"Riktiga män kör diesel"
Skulle aldrig köpa en e60/61 nu! Köpa en "gammal" bil till nästan nypris! Jag skulle iaf ångra mig djupt om jag hade gjort en sån affär (när nöjdheten efter att ha köpt bil lagt sig). Den gamla modellen brukar dessutom rasa en del i pris efter nyintroducering medan den ny modellen brukar hålla sig bra i början. Frågan är om affären ens är så ekonomisk i det stora hela...
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Ett annat alternativ är en ny E91. Det är stora rabatter på sådana nu. Den nya 3-serien kommer väl iofs om cirka ett år.

Men om du vill byta upp dig i storlek så är det nog bättre att sträcka sig efter en F10/F11.

"BMW six appeal"
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag kommer köpa F11, men inte av första årsmodellen. Som du Gunget så kommer jag sannolikt inte att köpa en fabriksny utan helst en nästan ny. Så därför blir det för mig att vänta ett tag, till modell -12 finns som något beg eller demokörda och mycket större utbud/bättre priser (efter att "hysterin" har lagt sig.)

Alla hoppas vi väl att den nya ska vara fri från barnsjukdomar etc, men förnuftet och erfarenheten säger oss att med största sannolikhet så är det alltid något problem (och sannolikt kan det faktiskt vara en hel del...).
Jag tycker det är så fruktansvärt frustrerande att med ny bil tvingas "bråka" och stöka med säljaren och att flera gånger åka ut och in för att få problemen åtgärdade. Det är så fruktansvärt energikrävande och negativt. Därför avstår jag första årsmodellen.

Jag har ingen panik. E61:an är fortfarande helt ok, vad jag har kunnat märka så har den har inte blivit ett dugg sämre för att det har kommit en ny modell..!
Jag är mycket imponerad av F11 men försöker hålla mig sansad så att jag inte ska bli "sjukt sugen" = så det inte blir någon impulsaffär.

Om jag skulle köpa ny bil i dag så skulle jag helt ärligt kunna överväga en ny E61. För det är nu den är som allra bäst! (Och givetvis en mycket rejäl rabatt. Förhandlingsläget är nog mycket gott...). Men en förutsättning givetvis att den har bra motor och bra utrustning.
Jag kanske skulle tänka: "-Hellre en maxad E61 till rätt pris än en sniken (fyrcylindrig...) F11 som idag säljs till överpris."

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
En intressant fråga kan ju vara nu, är det någon som haft problem med sin F10/F11? De har ju faktiskt hunnit med en hel del mil nu. Min har idag rullat 2500 mil utan minsta bekymmer. Ett stort leende alla milen faktiskt.
Gunget
Men om man får 150.000 kr i rabatt på en NY carbonsvart E61 M-sport då....fortfarande F11?
Lite av grejen med en ny bil, för min del, är ju att specca den precis som du vill (och har råd med). Nu köper du en bil i hallen som kommer störtdyka när du rullar ut den. Jämför man med en lätt begagnad F10/11 så tror jag "rabatten" ganska snabbt sluts, särskilt om man ser ett par år fram. Så ja, fortfarande F11! :)
Roffa1
Med 150.000:- i rabatt så har du "NOLL" i värdeminskning det 1:a året.
Gunget
Grejen är att E61an har exakt den spec jag vill ha. Comfort, Advantage och M-sport, svart helskinn, Individualtonade rutor, drag och USB-anslutning. Tror faktiskt att en F11 för 100 kkr mer ger dyrare mil över 2-3 år.....Men visst, en F11a är alltid en F11a. Frågan är bara hur mkt man vill lägga på en bil!
För det första är det ju viktigt att veta hur stor rabatten är på den E61 du refererar till? Är den 150´som du skriver längre ner? Låter enormt mycket om man betänker att E61 är attraktivare än E60 och dessa såldes i våras med cirka 100 tkr rabatt (520d M-sport). Köpte själv en sån då som jag några månader senare sålde med vinst. Skulle du få 150 tkr rabatt på en E61 och utrustningen motsvarar den du vill ha och har behov av samt att motorn känns juste, då är ju detta rent ekonomiskt ett bra alternativ. Sen är det ju alltid som så att du förstås känner att du "vill" ha en F11, men tror inte utbudet av "beg" F11 är något att tala om i dagsläget då modellen hade premiär för rätt så precis två månader sen och demobilar iaf brukar ha kravet att vara minst cirka 3 månader gamla vill jag minnas. När det gäller bensin kontra diesel, så är skillnaden i förbrukning om man räknar i kronor ingen jättestor skillnad för den som kör normal årssträcka 1500 mil. Skillnaderna ligger isåfall i värdeminskningen. Diesel är "hetare" alternativ och har bättre andrahandsvärde i dagsläget. Däremot så finns det alltid köpare som vill ha bensin av olika skäl. Så ser du eknomiskt på det hela om nu rabatten är hela 150´så är E61 ett mer ekonomiskt alternativ sett på 1-2 år framåt, därefter kommer F11 ta över klart. Det viktiga är dock då att den E61 du refererar till verkligen är "full- eller maxutrustad", dvs den ska ha M-paket, Comfortpaket, skinn, komfortstolar, panorama, helst navi.... En "Halvspecad" E61 blir annars "kall" som beg.

/Anders
>Gunget: Men vilken är nu prisskillanden, dvs rabatten på E61 och prisskillnaden till motsvarande F11 för dig? Du skrev först 150´sen 100´i skillnad. Tycker annars du svarar på din fråga själv i ditt senaste inlägg. Dvs du upplever prisskillnaden så stor att du inte tycker det är värt med en F11 av det skälet. Köp då den E61 som du tycker du också får rätt utrustning till.

/Anders
Roffa1

Gunget: Tror att du har allt att vinna på affären, är du nöjd med bilen inkl dess utrustning så är det väl bara att slå till. Sedan blir du ju dessutom av med din 325.a med utbytt motor. Förstår att detta motorbyte irriterar dig;-)
>Gungan: Är det den här bilen du kikar på ? Länk

/Anders
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Anders; vi är ju inne lite på samma resonemang. Det är egentligen rabatten och den stora prisskillnaden som gör det intressant att köpa en ny E61.
(Men om ingen har haft ett enda problem på F10/11 så kanske jag förhoppningsvis har fel i mitt ställningstagande om 1:a årsmodellen..?).

Jag tror att en bra E61 (helst kanske en diesel?) kommer att vara relativt lättsåld även om 2-3 år, under förutsättning givetvis att den är billigare än en F11. Särskilt om E61 är t ex en 530D med bra utrustning medan de flesta F11 då sannolikt kommer vara 520D.

Men jag håller inte med om att man måste "maxutrusta" en ny bil. En maxutrustad blir givetvis mera lättsåld men man får ju aldrig fullt betalt för utrustningen när man säljer en begagnad bil.
Hur man än vrider och vänder på det så är värdeminskningen större på extrautrustning än vad den är på själva bilen, eller hur?
På lite äldre bilar så är det ofta krångel med extrautrustningen. T ex panorama, eller vanlig taklucka, värderar jag själv (och flera med mig...) inte till en enda krona, snarare tvärtom! Varför ska jag betala för högre vindbrus, lägre takhöjd och en massa problem med fukt etc? Den enda gången jag skulle ha användning för takluckan är ju om AC:n skulle vara trasig och då har jag väl ändå ett helt annat bekymmer...
Samma sak är det med skinn (men här vet jag att jag är ganska ensam..?). Det är något jag tvingats leva med på senare bilar men sanning att säga är det en glädje att sätta sig i de 21 år gamla textilsätena i min E34 (not att de är 100% fläckfria!). Textil är bättre på sommaren och mycket bättre på vintern!

Personligen älskar jag komfortstolarna, det är kanske den viktigaste utrustningen för mig (andra verkar ju tycka att sportsotolarna är ok). Och då får jag ju leva med skinn. Jag är så tokig så jag skulle annars gärna välja komfortstolar med textilklädsel, om det gick...

Om jag om några år skulle köpa en begagnad E61 så skulle jag självklart vara glad om den är maxutrustad (om all utrustning är hel och fungerar). Men om jag köper en begagnad bil så är givetvis priset mycket viktigt så en "halvspecad" bil är då inte alls "kall" om den är lite billigare... Skick osv är mycket viktigare på en beg bil än vilken utrustning den har.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Bilen som Anders länkar till ser och är faktiskt exakt likadant specad som den 525an jag köpte 2005. Jag betalade då 419Tkr för bilen med runt 10% rabatt vill jag minnas.
Vad har du fått för slutpris på bilen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.