AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
39.551

Köpa fabriksny E61a nu?

Sida 8 av 11
Gunget
That's the question. Lutar åt diesel. Kryssdieseln för 415 k är ju najs men jag gillar inte titansilver och gubbträ. Men ok, när man köper beggat kan man inte få allt rätt...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Supersonics/Villurski:

Automaten i 525dA LCI verkar vara GA6HP19Z, specad till 400nm: Länk Länk

Men den skulle också kunna ha den nyare 6HP21 som är specad till 450nm, men ingenstans hittar jag att 525d LCI skulle ha 6HP26.

Däremot gamla 525d Pre-LCI med 2,5 liters motorn har 6HP26 lustigt nog: Länk Länk Länk Länk

En idé skulle kunna vara att trimma automaten lite mer moderat till ca. 250-260Hp och strax över 500nm? Det skulle vara extra bra för partikelfiltret dessutom.

Mvh /Robert
rob jag satt flera timmar igår kväll och googlade och det var inte helt lätt att komma över fakta som verkar vara 100 %

Jag kom också fram till att 525D LCI verkar ha 19Z men kanske även 21

Och som du säger... gamla 525D med 2.5 liters motorn verkar ha 6HP26!

Och bättre helljus ;)

Svårt att lita på många av "källorna" på google, forum och annat med 100 % tycker jag. REALoem kom jag fram till inte är 100% som några skrev, men väldigt bra ändå att ha.

Rob_t_j72, tack för hjälpen!
Länk

mvh
Gunget
margj811 - Då går jag hellre på den carbonsvarta 525iAT (som denna tråd ursprungligen handlar om) som dessutom har automat!

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Supersonics:

Visst är det svårt att ta reda på vilka uppgifter som kan vara rätt, märker att jag också känner tveksamhet över google och andra internetkällor.

Realoem riktar sig mot Amerika, medans BMWfans.info är mer Europabaserat.

Det konstigaste är ju att BMW inte behöll 6HP26 på LCI...

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Gunget:

En 525d E61 skulle vara mer intressant än en motorsvagare F11 för min del också.
Gunget
Nu har jag gått från att vara E61 525iAT-spekulant till att vara E61 525dAT-spekulant (vilket jag fortfarande är) till att liiiiite grand lockas av en E61 520dAT med M-sport, automat och skinn och bara 925 mil på mätaren. Den sistnämnda känns "förnuftig"! Men kanske inte så kul motor......ahhh.....att det ska vara så svårt att bestämma sig. Det som får mig att tveka - rent övergripande - är att jag anser att E61:orna INTE har dykt i pris som dom borde göra med tanke på F11:ans intåg.....

köp F11 eller 3 år E61
Tycker själv det skulle vara svårt, Gunget, att gå från sexcylindrigt till fyrcylindrigt. Visst man skulle klara sig men livet handlar inte bara om förnuft. Kör på en E61 525D eller 530D med bra utrustning och max 3000 mil på mätaren. Kom ihåg att det är du som ska njuta av bilen i flera år och du vill inte köpa en F11 520D med knaper utrustning. Det hörs på dig :)

E61 520D? Fin bil. Drömbil? Nix.
Om man gör jämförelse med E-klass så känns ett köp av förra modellen extremt passe,samma gäller E61 till sommaren.
teres, du har delvis rätt. Men det finns inga perfekta bilköp ;)
E61 kommer dyka framöver, var så säker.....
Gunget
teres major - extremt passé är väl kanske att ta i (och ganska subjektivt).

Beamer guy - "dyka framöver", det kommer dom säkert att göra. Men då ska man komma ihåg att om man kollar på en E61a som rullat i trafik i 6 månader med under 1000 mil på mätaren idag så är det ju inte riktigt samma sak att titta på priset på en bil som rullat i 1,5 år med 2500 mil på mätaren i december 2011......

MEN....det som gör mig lite tveksamt och gör denna tråd oändligt lång är att jag anser att E61orna prissätts som om F10/11 inte existerar! T.ex. en 520dAT M-sport/1000 mil för ca 400, det är väl samma pris som denna bil skulle ha kostat för ett år sedan eller två år sedan med samma ålder och mil. Jag vill se ett "hack i kurvan"!

Passe hade räckt :)
Hacket i kurvan är precis vad som är på ingång.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag vill påstå att prisraset börjat. 535d touring, 1500 mil för 360000. Svensksåld etc.
Blir nog en sån för mig nu när jag startar eget.
Finns fullutrustade 5000 milsobjekt för runt 300000. 150.000 extra för f11 med mindre effekt känns trist.
Roffa1
Gunget: Tycker inte du skall hetsa fram ett bilköp, avvakta istället tills du tycker att allt känns helt rätt, rätt bilmodell, rätt utrustning samt ett rimligt pris. Ju närmre årskiftet vi kommer desto större chans till ett klipp. (snart är 2010 förra årets modell)

Försök att hitta en ny passande lagerbil hos M-bilar i Eskilstuna, de är ofta mkt medgörliga vad det gäller prissättningen. (ingenting verkar omöjligt;-)
Trevlig försäljningspersonal samt utmärkt service.
Gunget
Roffa1 - Det är väl den strategin jag har egentligen....Ska som tidigare nämnt få pris på en 525dAT M-sport, komf.stol, nav.prof, aut, 900 mil, tillv 2009-09, utt 2010-06 nu till veckan. Ska bli spännande att se vad man kan få loss denna till. Antagligen för dyr.....kan tyckas naivt, men ska man köpa gamla hytten så vill jag se en rejäl rabatt!

Villurski
Hjälp mig hitta fullutrustade 535:or med 5000 mil för 300'. Jag hittar en med facelift som är långt ifrån fullutrustad för 375' på Blocket, men den saknar M-sport, Night vision, soft close, panoramatak mm. Fullutrustad är ett subjektivt begrepp på BMW, Audi och MB, få lägger till utrustning för 600' en bil för 469'.
Avsaknad av M-sport verkar vara ett stort minus på 535:an eftersom de utan blir stående. Men om man inte ser skillnad/bryr sig så tjänar man ju minst 60'!

Den jhellstrom länkade till hade ett nypris på ca 550' utan rabatt. Om ägaren hade en mun och fick 7% i rabatt så tappade han ca 35% på 26 månader. Vilken annan premiumbil har mindre procentuellt värdefall?
Sen att hans milkostnad vart hög får han skylla på sitt minimala nyttjande.

Men vad f-n, huvudsaken är väl att hitta något man gillar och se till att man inte gör den allra sämsta affären.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Villurski: om vi med fullutrustad verkligen menar allt som gick att beställa så har du helt rätt. Finns förmodligen ingen tysk bil som levererats som har all tillgänglig utrustning.
Hade det funnits en edit funktion hade jag ändrat till välutrustad.
Jag menar bara att prisspannet på bilarna är stort. De som vill sälja sin bil får helt enkelt släppa drömpriserna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.