AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
39.549

Köpa fabriksny E61a nu?

Sida 7 av 11
Villurski
Eftersom du förmodligen behåller F11:an en längre tid så tycker jag helt klart att du ska gå på den om du får loss den för 440. Prisskillnaden (om det blir någon) är ju så pass marginell.
E61:an faller ju rimligtvis mest när det finns ett stabilt utbud av F11 i beghallarna, vem vill då ha en E61? Tror på rätt stabilt värde ett till två år till med rätt motor och utrustning. Den som lever får se. Vissa handlare och privatpersoner har ju inte anpassat sig till att man får nettopriser på nya E61:or, de som köper dyrt gör ju naturligtvis en dålig affär.

Men varför ska du oroa dig för det, det enda du försakar med F11:an är ju lite mer motor. M-paketet är i mitt tycke bra mycket mer utmärkande på en E61.

Har du hunnit provköra de intresanta objekten eller motsvarande motor?
Jag sålde nyss min E61:a (520dT -08, uttagen augusti 08) och min bedömning är att priserna har rasat rätt mycket redan. Den blev mindre och mindre het för varje vecka som gick. Att sedan handlarna gör sitt för att hålla begpriserna uppe (eller åtminstone skapa en illusion av att det är så) är ju en annan sak - de agerar ju självklart i eget intresse.

Om du frågar samma handlare som vill ha fantasipriser för sina begbilar i hallen vad de är beredda att betala i inbyte för din likadana bil (du får väl ljuga och säga att du har en som du vill byta in mot en ny F11) lär det bli annat ljud i koskällan. Jag fick själv ett riktigt skambud på mn E61: från min handlare, så den sålda jag privat på Blocket.

Värt att betänka. Precis som Villurski säger har många säljare (främst privatpersoner) svårt att acceptera den lägre prisbilden på sina begbilar med argumentet "den var ju värd X för bara ett par månader sedan, aldrig i livet att jag nu accepterar att den bara är värd Y". Och så lägger de ut sina bilar på Blocket med alldeles för högt pris. De lär dock aldrig bli sålda, säljarna och köparna står får långt ifrån varandra och då blir det ingen affär över huvud taget. Över tiden kommer säljarna tvingas acceptera den nya verkligheten och då ökar omsättningen. Precis samma som på fastighetsmarknaden.

Tänk också på att det inte är snittpriserna på Blocket som anger prisbilden. Det är de lägsta priserna. Bilarna som ligger högst i pris (eller i medel) blir aldrig sålda (i alla fall inte förrän priserna sänks). Så att dra ut snittpriser blir fel.
Gunget
Jaaa....man kanske inte ska betala mer än 400 för E61an egentligen......

ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Gunget: Denna trevligt specade 530iT M-sport verkar hyffsat vettig i prisnivå, eller? 09.a förvisso, men knappt inkörd ;-)

Handlaren håller till i mina hemtrakter, så jag kan köra och flukta i helgen för en subjektiv bedömning om du vill?

Länk
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Kolla den noga bara, vem kör 1500 mil på 1.5 år i en 530iX?

Annars ser den ju fin ut, lustigt att de skriver nypris 660.000:-. De tar aldrig med det korrekta priset på den, tippar på 550.000 i nypris, max. Då har den som bytt in den förlorat nästan 200.000:- på 1.5 år. Inga konstigheter iofs.

Lite trist att de stora BMW auktoriserade handlarna inte tycks vilja ha med beg bilar att göra längre. En sådan här bil hade ju känts bättre att köpa hos en autkoriserad handlare.
Villurski, jag tror du har fått nått om bakfoten när det gäller 525D's automatlåda. Du pratar om att den skulle vara specad för 400nm men det som V-tech har problem med är 325D's (197) automatlådor som inte är samma som 330D.

När det gäller E61 så är trim/mappning till 525D inget problem med automat. Samma låda som 530D. Jag såg din länk till REAL...
Är det nån skillnad mellan lådorna from 07B?

F1X generationen skiljer det dock på automaten mellan 525D och 530D.

Hoppas att jag har rätt :)
Vet inte om REALoem stämmer, har för mig att det är fel på 525D benämning autolåda där det är 26hp i verkligheten och inte 19hp som det står.

Gunget
Är det någon som säkerhet vet hur det är med ommappning/uppgradering av mjukvara/trimchip/effektboxar? Att detta eliminerar nybilsgarantin om motorn rasar är väl ställt utom allt tvivel, men drabbas även motorskadedelen i försäkringen? Och det där med att återställa mjukvaran alt plocka bort effektboxen innan service etc, stämmer det att BMW i alla fall kan se att den varit "modifierad"? På en väldigt ny bil känns det ju lite vanskeligt...eller?

Roffa1
Försäkringsbolagen är inte speciellt förtjusta i chiptrimning. Dels ökar riskerna för att motorn går sönder, dels ökar också olycksrisken med motorstarkare bilar. - Om fabrikanten har godkänt trimsatsen så gör vi också det vad det gäller maskinskadeförsäkringen, säger Mats Green, Länsförsäkringar i Stockholm.

Länk
Gunget
Finns det av BMW godkända trimsatser till X25d då?

Roffa1
Sist när jag snackade med min BMW mek, så framkom det att samtliga effektboxar är skadliga för motorn. Garantin upphör omgående om detta ingrepp upptäcks. Dessutom fungerar det illa med div,uppdateringar.

En av våra medlemmar på detta forum fick sin 335 motor förstörd/skuren p.g.a en s.k effektbox. varken BMW eller försäkringsbolaget ville ersätta motorbytet som gick på 72.000:- för en renoverad utbytesmotor.

Gunget: Satsa istället på en 530i då behöver du ej pilla med chip, boxar & annat trams;-)
Finns väl BMW Performance kit att köpa?

/Anders
boxar är skit mappning äger... ;)
Gunget
Finns inte många 530i att uppbringa från 2009/2010...verkar vara en total dieseldominans på senare år vad det gäller E61....

I en icke sportbil som E61 så föredrar jag en dieselsexa framför bensinsexa

I en 1 eller 3-serie... 130i och kanske 330i
Roffa1
Gunget: Det finns redan en länk till detta exemplar, går nog att plocka bort 20-30 tkr på prislappen. Då får du mkt bil för pengarna. Bilen ser riktigt fin ut, dessutom väldigt få mil.

Länk
Roffa1
Rätt länk: Länk
Villurski
supersonics: jag reserverar mig ödmjukt om jag har fel om automaten, det jag fick reda på var att automaten i 525d inte alls var samma som i 530d. Det finns ju en hel del trådar om detta redan. All heder till Vtech, om jag mappar gör jag det hos dem, men de skrämmer ju upp x20d till nivåer långt över specad kapacitet på koppling/automat. Säger inte att det är fel, bara att man ska ha det i åtanke.
Gunget: jag är fortfarande rätt nöjd med originaleffekten, det blinkar ju gult i vilket fall nu på vintern :)
Villurski, vi kan väl hoppas att jag minns rätt iaf ;)

Roffa1, fin bil du länkar till. Såg riktigt fin ut...

Gunget, bensin eller diesel ;) ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.